פרשת השבוע "תְּרוּמָה": המסר המוחבא של ארון הברית ›

ארון הברית, ארון

מה נעשה כאשר הציווי ליישב את ארץ-ישראל עומד בקונפליקט מוסרי עם המסורת היהודית? דבר התורה של הרב לוי ויימן-קלמן, נשיא רבנים למען זכויות האדם.

עבור סטודנטים רבים של מחשבת ישראל, פרשות השבוע המתארות את עיצוב ובניית המשכן (המקדש הארעי) יכולות להיות מאתגרות ביותר. אלו שאוהבים ארכיקטורה ועיצוב ימצא בפרשת השבוע הרבה מבנים וצבעים. אך התוכן של פרשת השבוע מצומצם ומוגבל לכאורה לגבי הכוונה מוסרית. ובכל זאת, זה לא מונע מהרבנים לחשוף את החינוך המוסרי המסתתר בתוך הפרשות הללו.

אחד מהשיעורים החביבים עלי, דן בדרך בה עיצבו את ארון הקודש: "י וְעָשׂוּ אֲרוֹן, עֲצֵי שִׁטִּים: אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי, קֹמָתוֹ. יא וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר, מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ; וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב, סָבִיב" [שמות, פרק כה', י-יא']. המדרש [שמות רבה, 34] תמה – האם ארון הברית לא אמור לכלול לוחות שיהיו עשויים כולם זהב? המנורה עשוייה זהב מלא – מדוע לא ארון הברית?

 "כִּֽי־תִרְאֶ֞ה חֲמ֣וֹר שֹׂנַאֲךָ֗ רֹבֵץ֙ תַּ֣חַת מַשָּׂא֔וֹ וְחָדַלְתָּ֖ מֵעֲזֹ֣ב ל֑וֹ עָזֹ֥ב תַּעֲזֹ֖ב עִמּֽוֹ׃" [שמות כג', ה'].

"כִּֽי־תִרְאֶ֞ה חֲמ֣וֹר שֹׂנַאֲךָ֗ רֹבֵץ֙ תַּ֣חַת מַשָּׂא֔וֹ וְחָדַלְתָּ֖ מֵעֲזֹ֣ב ל֑וֹ עָזֹ֥ב תַּעֲזֹ֖ב עִמּֽוֹ׃" [שמות כג', ה'].

התורה דואגת לזכויות בע"ח

התשובה מצוייה בציטוט מתוך ספר שמות [י', ז']: "בָּעֵ֣ת הַהִ֗וא הִבְדִּ֤יל יְהוָה֙ אֶת־שֵׁ֣בֶט הַלֵּוִ֔י לָשֵׂ֖את אֶת־אֲר֣וֹן בְּרִית־יְהוָ֑ה לַעֲמֹד֩ לִפְנֵ֨י יְהוָ֤ה לְשָֽׁרְתוֹ֙ וּלְבָרֵ֣ךְ בִּשְׁמ֔וֹ עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃". הזהב הטהור הוא כבד יותר מאשר ציפוי זהב, וזה נוצר מתוך דאגה ללוים שנשאו את הארון על כתפיהם. רוצה לומר שזהב טהור הוא בהחלט מיוחד -אבל אסור שיהיה נטל מיותר לאנשים שסוחבים אותו.  הדאגה לגבי המשקל החורג של המטען כבר הובע בציווי שנאמר בפרשת השבוע הקודמת – ביחס , כן, לא פחות ולא יותר, לגבי חיות. "כִּֽי־תִרְאֶ֞ה חֲמ֣וֹר שֹׂנַאֲךָ֗ רֹבֵץ֙ תַּ֣חַת מַשָּׂא֔וֹ וְחָדַלְתָּ֖ מֵעֲזֹ֣ב ל֑וֹ עָזֹ֥ב תַּעֲזֹ֖ב עִמּֽוֹ׃" [שמות כג', ה']. אם זהו היחס של התורה לחיות של האויבים שלנו, דמיינו מה אנחנו חייבים לנהוג ביחסינו לבני האדם?

אני חושב על ההוראה הזאת, כשאני רואה את הקנאות הדתית של אלה הנלהבים כל כך על המצווה ליישב את כל ארץ ישראל. אני שותף לאמונתם שכל ארץ ישראל מובטחת לעם היהודי. אבל כאשר הציווי נמצא בקונפליקט עם המסורת היהודית שמורה לנו על התנהגות מוסרית ודורשת מאיתנו לפעול לפיה. סבל עצום נגרם לעם הפלסטיני, שחי תחת הכיבוש. אכן חלק מההסבר לכך טמון בצרכי ביטחון, אבל הרבה מכך קשור לצורך להשפיל ולמרר את חייהם.

העיצוב של ארון הברית מלמד אותנו כי מסירות לתורה ולמסורת שלנו לא צריכים להיות מקור לסבל של אחרים.

בברכת שבת שלום,

הרב לוי ויימן-קלמן, נשיא רבנים למען זכויות האדם

 

העמדות המובעות במדור דבר תורה הן עמדות הכותבים ולא משקפות בהכרח את עמדות ארגון רבנים למען זכויות האדם.
מקור התמונה למעלה: No machine-readable author provided. SchuminWeb assumed (based on copyright claims). [CC BY-SA 2.5 ], via Wikimedia Commons