פרשת השבוע "וַיִּשְׁלַח": המאבק שהפך את יעקב לישראל ›

יעקב נאבק במלאך, יוג'ין דלקרואה. This illustration was made by Gloumouth1. CC BY-SA 3.0

בדבר תורה פואטי לפרשת "וַיִּשְׁלַח" הרב לי דיימונד תוהה על המאבק שהפך את יעקב לישראל. הוא מראה את המעשה הפוליטי, של ראייה מעבר לצרכים של הקבוצה, בכדי להרחיב את גבולותיה.

"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.  וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ.  וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי.  וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב.  וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ–כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל:  כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.  וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם.  וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל:  כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי.  וַיִּזְרַח-לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ, כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת-פְּנוּאֵל; וְהוּא צֹלֵעַ, עַל-יְרֵכוֹ." (בראשית לב:כה-לב)

דוד פורמן אהב את הסיפור על

האבקות יעקב עם מלאך

או שמא היה זה איש?

הוא היה מקבל פניהם של כל קבוצה

מתנועת הנוער הרפורמי (NFTY)

עם סיפור המאבק

שהפך יעקב לישראל.

"המאבק להיות ישראל".

מי היה ה"איש"?

האם הוא היה מלאך אלוהים?

נראה שלא, כי מלאכים נקראים

בשמם, כאשר התורה

מבקשת לערב אותם.

המילה הנבחרת היא "איש"

בטקסט שלנו.

יעקב נאבק באיש עלום שם

על מנת להפוך לישראל.

ומיהו האיש?

יש פרשנים

המגדירים את האיש כיעקב עצמו.

יעקב היה צריך להיאבק

ב"יעקב" כדי להפוך ל"ישראל".

אותו יעקב שראה רק

את האינטרס האישי שלו

והניצחון שלו

היה צריך להיאבק

כדי לראות את התמונה הגדולה

לראות מעבר ל"עקב".

אולי הוא היה צריך להיאבק ולנצח

ואפילו לצאת צולע

על מנת לראות מעבר

לעולם הצר שלו.

יעקב נאבק ביעקב

יעקב היה צריך לראות מעבר

לעצמו ולצרכים שלו

על מנת להפוך לישראל.

"ישראל" זה מאבק תוך-עצמי

להגיע מעבר לעצמי.

"ישראל" זה מאבק תמידי

להגיע למעלה הכי גבוה שלנו

וגם אם המאבק הזה

משאיר אותנו צולעים מעט

אנחנו חייבים להיות ישראל.

שבת שלום,

הרב לי דיימונד

העמדות המובעות במדור דבר תורה הן עמדות הכותבים ולא משקפות בהכרח את עמדות ארגון רבנים למען זכויות האדם.