להצעת חוק ממשלתית השתרבב מילכוד 22 הפוגע בחייבים בהוצאה לפועל לפיו החייבים יוכלו לזכות בהסרת העיקול רק אחרי מספר תשלומים; אך הכספים שהועברו להוצל"פ באמצעות העיקול לא נחשבים לצורך זה. לאחר פניית רבנים למען זכויות האדם לרשות האכיפה והגבייה והעלאת הסוגיה בוועדה שונה מהותית נוסח הסעיף.
- חייבים במלכוד, דבר ראשון, יונתן קירשנבאום, 21.11.18
לדיון היום, יום ב' ה-19.11.18, בועדת חוקה חוק ומשפט על הצעת חוק ההוצאה לפועל – חייב המשלם לפי הוראה לתשלום בשיעורים (התשע"ח – 2018), הובא נוסח מתוקן. חלק מהתיקונים עמדו בקנה אחד עם בעיות שהציף ארגון רבנים למען זכויות האדם באמצעות נייר עמדה שהגיש לוועדה ושיחות עם נציגי רשות האכיפה והגבייה שניהלה היועצת המשפטית של הארגון, עו"ד בקי כהן קשת שאף נכחה בדיון. המשמעות של שינוי הנוסח היא שמכשול כמעט בלתי עבירי שעמד בפני החייבים להוצאה לפועל נוטרל במידה רבה.
המכשול נוגע להקלות לאנשים השרויים בחובות שיש להם תיק בהוצאה לפועל והם עומדים בצו התשלומים – למשך 3 תשלומים חודשיים. במקרה כזה, לפי ההצעה, אנשים אלו יהיו זכאים להפחתה של 25% מהריבית וכן ביטול עיקולים (משכורת, חשבון בנק, מטלטלין) והשבת רישיון הנהיגה שהוקפא.
עם זאת, ההצעה מציבה אבסורד לפיו מי שהוטל עיקול על משכורתו ועל חשבון הבנק שלו לא יכול יהיה לעמוד בתנאי שהוצב – 3 תשלומים חודשיים – שכן גם הסכומים הנלקחים כל חודש ממשכורתו כתולדה של העיקול לא נחשבים לתשלומים לצורך ההטבה של הסרת העיקול. מן הסתם אותו אדם לא יכול לשלם סכומים אלו ישירות בדיוק משום שמשכורתו וחשבון הבנק שלו מעוקלים. כך קורה שאותו אדם ימשיך להיות לא מסוגל לעמוד בתנאי של הסרת העיקול בשל העיקול.
השינוי שנערך בנוסח תיקון החוק פתר במידה רבה את המכשלה הזאת:
סעיף 69 ב' לחוק (סעיף 22 לתיקון) נמחק. זהו הסעיף שקבע כי:
"כספים שהתקבלו בתיק כתוצאה מנקיטת הליכים נגד חייב לרבות כספים שהתקבלו לפי סעיף 76 עקב נקיטת הליכים בידי זוכים אחרים, לא ייחשבו לתשלומים ששילם החייב בתיק, לעניין סימן זה". הנוסח "לעניין סימן זה" – מתייחס לההקלות של הסרת העיקולים והנחה בריביות שהקנה התיקון לחוק.
למרות הישג חשוב זה, גם בנוסח החדש ישנו סעיף בעייתי לפיו:
" לעניין עמידת החייב בתנאי סעיף 69ב 3 כנדרש בסעיף קטן (ב) רשאי הרשם לקבוע כי כספים שהתקבלו בתיק כתוצאה מהליכי גבייה באותו תיק זה או בתיק אחר ייחשבו כתשלום, אם שוכנע כי בכוונת החייב לשלם בהתאם להוראת התשלומים.".
המשמעות היא שלרשם נותר שיקול הדעת האם להכיר בתשלומים שהועברו באמצעות העיקול לצורך קבלת ההקלות לפי חוק זה. הדבר מותיר פתח רחב לרשמים השונים – למעשה ללא כל קריטריונים מנחים – להפעיל את החוק בצורה שונה; כך שעלול להיווצר מצב שאותו "מלכוד 22" יחול בפועל בכפוף לשיקול הדעת של כל רשם ורשם.
עמותת רבנים למען זכויות האדם תמשיך לעקוב האם בפועל ייטו הרשמים לראות ככלל את העברת הכספים באמצעות העיקולים כתשלומים לצורך ההקלה של הסרת העיקול והפחתת הריבית.
רקע:
נייר העמדה שהגישה עמותת רבנים למען זכויות האדם עמד על האבסורד שבמתן תמריץ חיובי הכולל הסרת עיקול למי שלא יכולים בהגדרה לשלם בשל עיקול זה. בנייר העמדה הציע הארגון, שמסייע לחייבים רבים ומכיר את המצוקות והקשיים בהם הם נתקלים, מנגנון לפיו עיקול משכורת שהועבר להוצל"פ ייחשב כתשלום במסגרת צו התשלומים וכן שעיקול חשבון ייעשה כך שניתן יהיה עדיין לשלם את התשלום החודשי לפי צו התשלומים. באופן הזה ניתן יהיה לעודד אנשים להחזיר את חובם ולא להציב מולם מכשולים בלתי עבירים עבורם. נציגי רשות האכיפה והגבייה בדיון הבטיחו כי ייבחנו את הסוגיה. נוסח ההצעה המתוקן נתן כאמור מענה מסויים לסוגיה זו.