פרשת השבוע "חיי שרה": ליישם את השאיפות הנשגבות ביותר של היהדות, מול הבעיות החברתיות המורכבות בישראל ›

הרב ראובן המר, החבר ברבנים למען זכויות האדם, כתב ביקורת משמעותית, על ספרו של הרב הולנדר, "להמשיך" ["To Be Continued"]. כתחליף לפרשת השבוע, אנו חולקים את דברי הרב המר אתכם. שבת שלום.

הוראת התורה בישראל

ספרים המבוססים על פרשת השבוע הפכו להיות נפוצים מאוד. בעצם, זוהי הדרך שבה רוב האנשים שומעים את התורה ואת הדרך שבה היא נלמדת לעיתים קרובות ביותר.אחת מהסיבות המשמעותיות שהספרות הפרשנית לפרשות השבוע הפכה לפופולארית, הייתה בגלל עבודתה של המורה האהובה, המנוחה, נחמה לייבוביץ'. עוד לפני שהמדינה נולדה, פיתחה שיטה להוראת פרשת השבוע דרך גיליונות עבודה, היא ביססה אותם על קטעי פרשנויות מסורתיים. היא ניתחה את פרשות השבוע והשוואתה ביניהן, וחייבה את הסטודנטים להגיב עליהן לעומק. מה שהיה הכי מדהים הוא שהיא לקחה על עצמה לקרוא את כל התגובות שנשלחו אליה ולהעיר עליהן. מאיפה היא מצאה את הזמן לעשות את זה, אינני יודע. אבל דרך הוראתה השאירה רושם אדיר על מאות הסטודנטים שלה וביניהם גם הבת שלי. למרות היותה אורתודוכסית, לא היה שום דבר שטחי, או מתנצל בגישה שלה. היא הביאה חיים חדשים לכתבים עתיקים וגרמה להם להיות עכשוויים.

אחד התלמידים הבולטים שלה היה הרב בן הולנדר. הוא הפך להיות לתלמיד אמיתי. לימד יחד איתה בהמשך דרכה. למרות שהוא בא מרקע שונה לגמרי. הוא היה רב קונסרבטיבי, שגדל בארה"ב והוסמך על ידי בית המדרש JTS, היכן שהתנ"ך נלמד באופן אקדמי, בניגוד לדרכה. בן – שהיה חבר ועמית – נפטר לפני 10 שנים ב-2008, בגיל 72, אבל נראה הרבה יותר צעיר, ומותו היה אובדן טרגי לתלמידים שהושפעו ממנו  ולמוסדות רבים המייצגים היבטים רבים ושונים של היהדות הישראלית שבהם הוא לימד. הוא השאיר אחריו מורשת מדהימה אבל מעט מאוד בכתב. אולי הוא היה עסוק מידי בלחיות את התורה בהוראת התורה כדי לאפשר לו זמן רב לכל דבר אחר. אלפי הצעירים שזכו ללמוד איתו, מעולם לא שכחו אותו. בדומה למורתו, נחמה לייבוביץ', המעורבות האישית שלו עם כל תלמיד החייתה את התורה לחיים והפכה אותה לחלק מהעולם הפנימי של כל אחד מהם. בן היה ממקימי רבנים למען זכויות האדם. הוא הבין שתמצית התורה היא המאבק על הצדק, החסד, והכבוד האנושי לכל העמים.

לזכרו של הרב הולנדר

כאשר חבריו ברבנים למען זכויות האדם החליטו לכבד את זכרו, הם זכו לגלות כי בשנת 1993-4 הרב הולנדר הופיע בשידור שבועי של חדשות ישראל באנגלית, בכל יום שישי שהוקדש פרשת השבוע. כל שידור ערך כארבע דקות. אני זוכר כי גם אני תרמתי מפרשנותי לסדרה הזאת במשך שנה אחת ונזכרתי עד כמה קשה היה לחבר משהו בעל משמעות, בזמן כה קצר. בן חשב להשתמש בשיחות האלה כבסיס לספר, לעריכה ולהרחבה. הוא למעשה התחיל את הפרוייקט, אבל מעולם לא זכה כדי להשלים אותו. חברו, הרב מיכאל שוורץ, יחד עם אחרים, קיבלו על עצמם את המשימה לערוך את כתב היד, למלא את הפערים ולהוסיף עוד כמה מאמרים שנכתבו על ידי בן, כדי ליצור ספר שכותרתו 'המשך' … אשר פורסם עכשיו. זוהי הנצחה הולמת לאדם מדהים ומורה מאוד מוכשר ומסור של תורה. קריאת הפרשנויות שלו מעוררת השראה, ומעניקה לאלו שלא הכירו אותו, טעם של מה זה היה ללמוד איתו.

במבוא שכתב לספר שערך הוא דן בפרשנותו של רש"י לסיפור בראשית, שבו הוא מחבר אותו הרעיון לאלוהים, שהעניק את ארץ ישראל לעם היהודי, ולכן ישנה המצווה של לחיות בישראל. "זו החזרה לארץ ישראל בימינו שמשחזרת את העם היהודי להיות שוב שחקן על הבמה הנבחרת של ההיסטוריה המקודשת". אבל זהו גם האתגר – "להגדיר ולהתמודד עם שלושת היסודות הבסיסיים של הקיום היהודי: העם, הארץ והמשימה הדתית/מוסרית המוטלת על ידי התורה".

מחויבותו לציונות ברורה, אך גם מסירותו לשלום וחיזוק היחסים בין יהודים וערבים. הוא כתב יצירה, למשל, בשם "עקדת ישמעאל". בו הוא מציין כי בראש השנה אנו קוראים הן את הסיפור של כמעט מותו של ישמעאל במדבר ואת כמעט מותו של יצחק בהר המוריה. הלקח כאן הוא כי "ישמעאל הוא יקר לאלוהים, בדיוק כמו אלוהים שמע את קולו של ישמעאל "באשר הוא שם ", כך גם אנחנו חייבים … .כאשר נלמד ללכת יחד בדרך של אלוהים אחד לעשות צדק ומשפט בארץ."

הרב הולנדר כתב כי בשיחותיו השבועיות הוא "ביקש לבטא … את השאיפות הנשגבות ביותר של היהדות, את ערכי התורה אשר אמורים להנחות אותנו כפי שאנו מבקשים – בדרכים שונות שלנו – ליישם אותם הלכה למעשה מול הבעיות והדילמות המורכבות העומדות בפני החברה שלנו . המסר שלי היה … הצורך ביהדות המושרשת במקור שלנו … אבל … גם ברגישות מלאה כלפי כל האנשים שנוצרו בצלם אלוהים "והחובה להיות ברכה לכל המשפחות של הארץ. 

מה שאנו זקוקים לו היום בישראל הוא גרעין  של רבנים מכל הזרמים השונים, אשר שותפים להתלהבותו של הרב הולנדר להפוך את התורה למקור לעידוד אנשים לחיות על פי ערכי המוסר והאמונה של היהדות כפי שהתפתחו במשך הדורות. אנו זקוקים למורים המרגישים שיש לבחון את התורה לעומק באמצעות פריסמה של המסורת, אך מעולם לא כטקסט קפוא, ללא קשר לדילמות החיים כיום, המשלבים יושר אינטלקטואלי עם להט רגשי. בן הולנדר היה רב כזה.

שבת שלום

הרב ראובן המר

 

הרב ד"ר ראובן המר הוא חבר ברבנים למען זכויות האדם, וניהל בעבר את בית הדין הרבני העולמי, הוא ממקימי התנועה המסורתית בישראל וכיום הוא ראש בית הדין המסורתי בישראל.

העמדות המובעות במדור דבר תורה הן עמדות הכותבים ולא משקפות בהכרח את עמדות ארגון רבנים למען זכויות האדם

 

אודות הרב ראובן המר

הרב ראובן המר - נשיא לשעבר של כנסת הרבנים העולמית