דבר תורה לפרשת "לֶךְ-לְךָ ": בשינוי שמם, הם גם שינו את גורלות העמים שיצאו מהם ›

מה בין השם החדש שאברהם ושרה קיבלו, לבין ההתנגדות לרוחות הלאומניות והשבטיות שנושבות בשם היהדות בימינו? דבר תורה של הרב יחיאל גריינימן לפרשת "לֶךְ-לְךָ".

בפרשת השבוע ישנו מקרה  של שינוי שם משמעותי – של אברם לאברהם:

"א וַיְהִ֣י אַבְרָ֔ם בֶּן־תִּשְׁעִ֥ים שָׁנָ֖ה וְתֵ֣שַׁע שָׁנִ֑ים וַיֵּרָ֨א יְהֹוָ֜ה אֶל־אַבְרָ֗ם וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֲנִי־אֵ֣ל שַׁדַּ֔י הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י וֶֽהְיֵ֥ה תָמִֽים:

ב וְאֶתְּנָ֥ה בְרִיתִ֖י בֵּינִ֣י וּבֵינֶ֑ךָ וְאַרְבֶּ֥ה אֽוֹתְךָ֖ בִּמְאֹ֥ד מְאֹֽד:

ד אֲנִ֕י הִנֵּ֥ה בְרִיתִ֖י אִתָּ֑ךְ וְהָיִ֕יתָ לְאַ֖ב הֲמ֥וֹן גּוֹיִֽם:

ה וְלֹֽא־יִקָּרֵ֥א ע֛וֹד אֶת־שִׁמְךָ֖ אַבְרָ֑ם וְהָיָ֤ה שִׁמְךָ֙ אַבְרָהָ֔ם כִּ֛י אַב־הֲמ֥וֹן גּוֹיִ֖ם נְתַתִּֽיךָ:"  (בראשית, י"ז, 1-2,4-5)

"ר' הונא אמר בשם רבי אחה: האות י' שהסירו משמה של שרי נחלקה לשתי תיבות, ה' אחת הוסיפה לשמו של אברם והשניה לשמה של שרה" (תלמוד ירושלמי, סנהדרין 2:6)

האות י' הינו האות הראשונה של שמו של הקב"ה כפי שנודע למשה רבנו והדורות שאחריו – י-ה'-ו-ה' – אך אנחנו בדרך כלל משתמשים במילה "השם", או בכתיבה רק את האות הראשונה של המילה הזאת – ה' – לציין את הקב"ה. זה נעשה על ידי הבאת הקדוש ברוך הוא, אל תוך חייהם, בפעולה המסומלת בשינוי הקטן הזה בשמם, כי בהליכה אחריו, הם גרמו לשינוי גורלם ובכך גם גורלם של העמים הרבים שייצאו מהם.

ספר הזוהר מציע פרוש אחר. הזוהר מלמד אותנו שהאות ה' שהוא המספר 5 מייצג חמישת ספרי התורה של משה, ז.א. החומש. כהוכחה לכך הזוהר מביא קריאה יצירתית של בראשית 2:4:

אֵ֣לֶּה תֽוֹלְד֧וֹת הַשָּׁמַ֛יִם וְהָאָ֖רֶץ בְּהִ֣בָּֽרְאָ֑ם בְּי֗וֹם עֲשׂ֛וֹת יְהֹוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם:"

וכך מפרש אותו הזוהר : "הוא בראם באות ה'".

 

חשיבות השמות ביהדות

השמות הינם חשובים מאד ביהדות. שמו של אדם הוא הֶעָרוּץ דרכו רוחניותו-חיותו של אדם מגיעה אליו מלמעלה. המקובלים אומרים שכאשר ילד מקבל שם מהוריו הם חווים נבואה זוטא – מפני שגורלו של הילד איכשהו קשור לאותיות העבריות שבשמו. חז"ל במדרש תנחומה (האזינו, 7) ממליצים שיתנו שמות של צדיקים לילד, כי לפעמים שמו של אדם משפיע על התנהגותו וגורלו. (כך היה לי בחיי האישיים עם שמו של סבי "יחיאל".)

אז איך כל זה קשור לעבודה ולמסר של "רבנים למען זכויות האדם"?

קודם כל יש אנשים שרואים בשם הארגון סתירה פנימית. "רבנים למען זכויות האדם"? מה זה? איך זה יתכן שיש ארגון כזה? הלא רבנים מעוניינים ביהדותם ובזכויות יהודים בלבד, לא? או, לעומת זאת, יש כאלה שאומרים "הרי זה מובן מאליו שרבנים הם בעד זכויות אדם, לא?" למה צריכים ארגון מיוחד בשם כזה? יש גם אלה שמציעים שמות אלטרנטיביים כגון "רבנים למען השלום" ו"רבנים למען צדק" כיותר מתאימים לנו.

כאשר אברם הפך לאברהם ושרי לשרה הם לא רק שינו משהו חיצוני להם – סתם  מילה בה תייגו אותם. הם שינו משהו פנימי – רוחני תוך כדי הליכתם באמונה לכיוון לא ידוע  אל הגורל שה' יעד להם. הם הלכו על אף האתגרים הגדולים והקשים שנפגעו בהם בדרך. הם התמסרו והתחייבו לברית עם ה', גם  עבור הדורות הבאים.

משהו בעצם השם "רבנים למען זכויות האדם" יש בו ניסיון דומה והתחייבות להמשיך את אותה ברית, ההתחייבות ללכת כנגד הזרם הלאומני, אחר אותו האל האוניברסאלי היחיד ולהיות מקור ברכה לכל העמים, וזאת לעומת הגישה האחרת  היום המצמצמת את חזון היהדות – חזונם של אברהם ושרה – ללאומנות ושבטיות צרה בלבד.

אברהם – איברהים – הוא גם ה"פטריארך" (האב הראשוני הקדום) של דת אחרת ועם אחר איתו אנו חולקים את הארץ הקדושה הזאת, וגם האב הרוחני של דת מונותיאיסטית שלישית. אנחנו ב"שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם" (שם הרומז על סיבת בחירתו של אברהם) חייבים לשאוף לפעול על פי המחויבות והאומץ הבאים לביטוי בפרשתנו בשינוי שמותיהם של אבותינו. עלינו ולעמוד באתגר ששמו של הארגון הזה מעמיד בפנינו ולהיות ראויים לשאת בשם הזה.

שבת שלום,

הרב יחיאל גריינימן

 

בתמונה למעלה: הגר ההרה עם ישמעאל, בנו של אברהם, ושרי. מקור: ויקיפדיה. ובצד התמונה של הזוהר, מקורה בויקיפדיה.