פרשת השבוע "האזינו" לחג הסוכות: על הסתר פנים ואי-צדק בחאן אל אחמר ›

By Gilabrand (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

רגע לפני הכניסה לארץ המובטחת מזהיר משה את העם מהסתר פנים, רגע שבו תסתלק השכינה מקרבו. הרב יחיאל גריינימן, בדבר תורה לפרשת השבוע "האזינו" וחג סוכות, קורא את איום הגירוש המתקרב ובא של תושבי חאן אל אחמר, באותם המונחים ומזהיר אותנו מהסתר פנים.

הרמב"ם (הרציונליסט) לימד אותנו ב"מורה נבוכים" שלו שהמקרא משתמש בדימוי של האל המסתיר את פניו: " וַיֹּ֗אמֶר אַסְתִּ֤ירָה פָנַי֙ מֵהֶ֔ם אֶרְאֶ֖ה מָ֣ה אַחֲרִיתָ֑ם כִּ֣י ד֤וֹר תַּהְפֻּכֹת֙ הֵ֔מָּה בָּנִ֖ים לֹא־אֵמֻ֥ן בָּֽם׃" [דברים 32 ,20]. זאת כדי לציין התגלמות של פועלו של האל מסוג מסוים. לכן הנביא משה סיפר על צרות שיבואו על עם ישראל באומרו בשם האל: "וְחָרָ֣ה אַפִּ֣י ב֣וֹ בַיּֽוֹם־הַ֠ה֠וּא וַֽעֲזַבְתִּ֞ים וְהִסְתַּרְתִּ֨י פָנַ֤י מֵהֶם֙ וְהָיָ֣ה לֶֽאֱכֹ֔ל וּמְצָאֻ֛הוּ רָע֥וֹת רַבּ֖וֹת וְצָר֑וֹת וְאָמַר֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא הֲלֹ֗א עַ֣ל כִּי־אֵ֤ין אֱלֹהַי֙ בְּקִרְבִּ֔י מְצָא֖וּנִי הָֽרָע֥וֹת הָאֵֽלֶּה":" (דברים 31,17).

פירש הרמב"ם שכאשר מוסרת ההשגחה האלוקית מהעם, הם חשופים לכל הסכנות, ונעשים קורבנות של המקרה, הווה אומר, גורלם תלוי במזל – וזה דבר איום ונורא.

בפרשת השבוע, "האזינו" המושג של הֶסְתֵּר פָּנִים מופיע שוב – כפי שהופיע בקריאה של שבוע שעבר, "וילך" – כאשר משה מזהיר את העם שה' יסתיר את פניו מהם, כאשר הם יסטו מדרך התורה ולא יהיו נאמנים לה: "וַיֹּ֗אמֶר אַסְתִּ֤ירָה פָנַי֙ מֵהֶ֔ם אֶרְאֶ֖ה מָ֣ה אַֽחֲרִיתָ֑ם כִּ֣י ד֤וֹר תַּהְפֻּכֹת֙ הֵ֔מָּה בָּנִ֖ים לֹֽא־אֵמֻ֥ן בָּֽם": (דברים 32: 20).

רש"י מסביר שהטקסט מתייחס להליכת העם אחר אלים אחרים וזה ביטוי של חוסר הנאמנות שלהם. אולי זה אפשר לקרוא את זה פשוטו כמשמעו. אך אך אני מאמין שהמשמעות רחבה יותר ומרמזת על הסטייה של העם מהמחויבות למצוות בכלל ומהמרכיב המוסרי של המצוות בפרט. כלומר שעם ישראל התרחק מעשיית צדק. זאת הביקורת המרכזית של רוב הנביאים המאוחרים – כפי שקראנו בהפטרה בבתי כנסת ביום כיפור – בפרוש של הנביאים את עונש הגלות אותו חזה משה בפרשתנו.

באשר למושג "הסתר פנים" רמב"ן מפרש (כאיש קבלה) שהתורה מתייחס כאן לסילוק השכינה מקרב העם. זאת אומרת העדר או היעלמות השכינה, שהיא היסוד הנקבי, הווית החסד, של האל.

שבעת המינים. מקור התמונה: CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0, via Wikimedia Commons

הסתר פנים בתפילה

המושג הזה של הסתר פנים מופיע גם במזמור מתהילים ( פרק 27 ) שלפי המסורת אנו קוראים בתפילות בין ראש השנה וסוף סוכות:

"אַחַ֚ת | שָׁאַ֣לְתִּי מֵֽאֵת־יְהֹוָה֘ אוֹתָ֪הּ אֲבַ֫קֵּ֥שׁ שִׁבְתִּ֣י בְּבֵֽית־יְ֖הֹוָה כָּל־יְמֵ֣י חַיַּ֑י לַֽחֲז֥וֹת בְּנֹֽעַם־יְ֜הֹוָ֗ה וּלְבַקֵּ֥ר בְּהֵיכָלֽוֹ:

:כִּ֚י יִצְפְּנֵ֨נִי | בְּסֻכּוֹ֘ (כתיב בְּסֻכֹּה֘) בְּי֪וֹם רָ֫עָ֥ה יַ֖סְתִּירֵֽנִי בְּסֵ֣תֶר אָֽהֳל֑וֹ בְּ֜צ֗וּר יְרֽוֹמְמֵֽנִי:

אַל־תַּסְתֵּ֬ר פָּנֶ֨יךָ | מִמֶּנִּי֘ אַל־תַּט בְּאַ֗ף עַ֫בְדֶּ֥ךָ עֶזְרָתִ֥י הָיִ֑יתָ אַל־תִּטְּשֵׁ֥נִי וְאַל־תַּֽ֜עַזְבֵ֗נִי אֱלֹהֵ֥י יִשְׁעִֽי:"

אנחנו נכנסים לסוכה בחג בחיפוש אחר קרבתו של ה'. האם באמת עשינו את העבודה הרוחנית הנדרשת בימי התשובה בין ראש השנה ליום כיפור, כשאנו מלווים בשכינה ממש. אנו מתפללים בתקווה להגנת השכינה בסוכה. הפרדוקס הוא שאנו עוברים למבנה ארעי שבו אנו יותר חשופים, בדיוק כמו אותם בדואים משבט ג'הלין בחאן אל אחמר הנמצאים שוב – בגלל אישור של הבג"ץ – באיום של הריסת המבנים הארעיים שלהם, ואף גירוש מוחלט ממקום מגוריהם. לבדואים הפלסטינים יש אמונה בצדקת דרכם – ובזכותם לבית במקום בו נולדו, אף להגנה של החוק ולא מהחוק. שכניהם המתנחלים הצליחו לגייס את הרשויות הישראלים להפר את זכויותיהם, כפי שעושים במקומות רבים בשטח סי ובכלל. לדעתי, להסיר מהם את זכויותיהם הטבעיים במקום, הוא מעשה הדומה למה שמוזכר בפרשת "האזינו" לפי פרוש הרמב"ן; זאת אומרת הוא מעשה של גירוש השכינה מקרבנו, מעשה שיוצר הסתר פנים ומרחיק אותנו, בגלל האי- צדק בדבר, מקרבת האל.

כולי תפילה שנוכל לשבת, ישראלים והתושבים הבדואים פלסטינים מחאן אל אחמר, במבנים הארעיים שלנו בסוכות ומעבר לחג הזה בשלום ובאמונה בהשגחה האלוקית, ולא חלילה במצב של הסתר פנים.

אני מאחל לכולנו שבת מבורכת של שלום וברכה לחג הסוכות, כשנשב בסוכתינו.

הרב יחיאל גריינימן

מקור התמונה למעלה: By Gilabrand (Own work) [CC BY-SA 3.0 ], via Wikimedia Commons