פרשת "שֹׁפְטִים": "צדק צדק תרדוף למען תחיה" ›

הפגנה נגד חוק הלאום.11.8.18. מקור התמונה: By יורם שורק, CC BY-SA 4.0 , from Wikimedia Commons

עם כניסת חודש אלול באה הקריאה להתבוננות פנימית. בדבר התורה לפרשת "שֹׁפְטִים", הרב מירי גולד מראה לנו שאף פעם לא מאוחר מדי לרדוף אחרי הצדק, ובוודאי זה מה שעלינו לעשות כעם – לא רק לטובת עמנו, אלא לטובת הכלל.

פרשת "שופטים" מוקדשת בעיקר לנושא הצדק והמשפט. כבר בתחילת הפרשה אנו מבינים שאדם לבדו אינו מסוגל להביא צדק לעולם. לכן הוא חייב למנות מנהיגים שידעו לשפוט בדרך הישרה, ללא השפעה של שוחד. בסופו של דבר, המינוי הנכון נותן לאזרחים את הבטחון שאפשר לרדוף את הצדק ולהשיג ולהפיץ אותו.

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד–כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף–לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ." (דברים טז:יח-כ)

המילים היפות הללו ממש צועקות ודורשות מאיתנו שנרדוף צדק בכדי שנחיה, בכדי שנירש את הארץ. זהו הציווי של התורה והנביאים, כמו גם של המשוררים והחכמים. הצדק לא מהווה את התכונה המוסרית היחידה באלוהים ואדם, גם לא הערך העליון. בעל הצדק הוא הבסיס לכל יתר הערכים, המצוות, החוקים והמשפטים. צדק מגיש את השיוויון בין בני אדם. כל אדם נברא בצלם אלוהים; יש ניצוץ אלוהי בכל אדם; כל חיי אדם קדושים שאין להם שיעור. לכן האדם הוא אישיות ייחודית הזוכה לזכויות יסוד לחיים ולכבוד. הנביא ישעיהו אמר, "וְהָאֵל, הַקָּדוֹשׁ, נִקְדָּשׁ, בִּצְדָקָה" (ישעיהו ה:טז). והוסיף: "וְהָיָה מַעֲשֵׂה הַצְּדָקָה, שָׁלוֹם; וַעֲבֹדַת, הַצְּדָקָה–הַשְׁקֵט וָבֶטַח, עַד-עוֹלָם" (ישעיהו לב:יז).

"צדק מוביל וכולל צדקה, חסד ואמת, ויחד עם מידת הדין באה מידת הרחמים."

"צדק מוביל וכולל צדקה, חסד ואמת, ויחד עם מידת הדין באה מידת הרחמים."

מהו הצדק בפרשת "שופטים"?

צדק מוביל וכולל צדקה, חסד ואמת, ויחד עם מידת הדין באה מידת הרחמים. הצדק פועל לא רק בין אדם לחברו, אלא פועל ביחסים בין קבוצות, בין עשירים ולעניים, בין עם לעם.  וכפי שכתוב בסוף הפסוק המפורסם, "לְמַעַן תִּחְיֶה" (דברים טז:כ). אי-צדק מביא לרקבון, ורקבון ישמיד את יסודות מְדִינָתֵנוּ ויגזול מאיתנו את ירושתנו. עדיף שנרדוף בריצה את הצדק. נשאיר מאחורה לתמיד את הבושות של היום ונבנה מחדש את עמודי התווך של מורשתנו.

בזמנים הקשים האלה, אנו מבינים שאיננו יכולים להביא את הצדק על ידי מעשים בודדים שלנו. אבל גם למדנו במרירות, שאנחנו לא יכולים לסמוך אך ורק על המנהיגים שלנו. היום, רבים מאיתנו מרגישים שאיננו יכולים לסמוך כלל על המנהיגים הנבחרים, ולמעשה אנחנו מתנגדים נחרצות למדיניות הממשלה. אנחנו מתחזקים כאשר אנו מתכנסים יחד, בין אם זה פשוטו כמשמעו בכיכר רבין, או במעשים מאורגנים קטנים יותר. אין פלא שההפגנות נמשכות שבוע אחר שבוע נגד חוק הלאום.

אולי באופן שקט יותר, אך לא פחות איתן, הקיבוצים קולטים מבקשי מקלט חוקיים, עם דגש על אמהות חד-הוריות וילדים. אני גאה שביתי, קיבוץ גזר, יקלוט שתי משפחות כאלה בשבוע הקרוב. אנשים רבים מעורבים בהקמת דירות נוחות, אטרקטיביות ומכובדות. עוזר לנו אבי עופר, המרכז את המאמצים בין הקיבוצים ומציע עזרה וייעוץ. אנחנו מכירים את האמרה "מצווה גוררת מצווה" ואסור לנו לוותר על זה. אנחנו חייבים כל הזמן לרדוף צדק ועוד צדק, על ההיבטים השונים של חיינו.

ארגון רבנים למען זכויות האדם מסייע לכולנו להביא את המצוות של צדק, צדקה, וחסד לארצנו ולשכנינו. חובה עלינו לרדוף אחר הצדק "למען נחיה".

שבת שלום,

הרבה מירי גולד