"אַל-תַּעֲבִרֵנוּ, אֶת-הַיַּרְדֵּן", בני שבט גד ובני שבט ראובן מתחננים בפני משה וראשי העם, 'אל תעבירו אותנו למקום שלא מתאים למקנה'. אלו בדיוק המילים שבפי בני שבט הג'הלין, רועי הצאן תמיד רוצים להישאר ב'אֶ֤רֶץ מִקְנֶה', ובמקום המרעה. יש לנו דוגמה מאבותינו בפרשה זו, העוזרת לנו להבין שלאבד את ארץ המרעה אינו דבר פשוט, כמו הסבה מקצועית. עבור רועי הצאן הוא מהווה שינוי מהותי של כל סדרי הווייתם. הוא גורם לאיבוד של אורח החיים המיוחד להם; להפרת סדר חברתי מסורתי עתיק; לפגיעה בעצם זהותם. ולכן להתנגדות של בני ובנות שבט הג'הלין למעבר כפוי לפרבר עירוני צפוף [ליד המזבלה בג'בל], שבו אין מקום לרעיית צאן, יש שורשים עמוקים שמגיעים עד התנ"ך. דבר תורה של יהודה שוורץ לפרשת "מַטּוֹת-מַסְעֵי".
חשיבות ארץ מקנה
כמה חשוב "מקום מקנה" לרועי הצאן, שמוכנים להישאר מהצד השני של הירדן, ואפילו להפרד משאר השבטים. כי בצד השני של הירדן, יש להם 'מִקְנֶה רַב', והארץ שם "אֶרֶץ מִקְנֶה". הם אפילו מציעים להמשיך להילחם עם שאר השבטים, בכדי לשכנע את משה רבינו שחושש מֵהִבָּדְלוּתָם.
"א. וּמִקְנֶ֣ה ׀ רַ֗ב הָיָ֞ה לִבְנֵ֧י רְאוּבֵ֛ן וְלִבְנֵי־גָ֖ד עָצ֣וּם מְאֹ֑ד וַיִּרְא֞וּ אֶת־אֶ֤רֶץ יַעְזֵר֙ וְאֶת־אֶ֣רֶץ גִּלְעָ֔ד וְהִנֵּ֥ה הַמָּק֖וֹם מְק֥וֹם מִקְנֶֽה: ב. וַיָּבֹ֥אוּ בְנֵֽי־גָ֖ד וּבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן וַיֹּאמְר֤וּ אֶל־מֹשֶׁה֙ וְאֶל־אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְאֶל־נְשִׂיאֵ֥י הָעֵדָ֖ה לֵאמֹֽר׃ … ד. הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר הִכָּ֤ה יְהוָה֙ לִפְנֵי֙ עֲדַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל אֶ֥רֶץ מִקְנֶ֖ה הִ֑וא וְלַֽעֲבָדֶ֖יךָ מִקְנֶֽה׃ (ס) ה. וַיֹּאמְר֗וּ אִם־מָצָ֤אנוּ חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ יֻתַּ֞ן אֶת־הָאָ֧רֶץ הַזֹּ֛את לַעֲבָדֶ֖יךָ לַאֲחֻזָּ֑ה אַל־תַּעֲבִרֵ֖נוּ אֶת־הַיַּרְדֵּֽן׃" [במדבר לב].
"אַל-תַּעֲבִרֵנוּ, אֶת-הַיַּרְדֵּן"
"אַל-תַּעֲבִרֵנוּ, אֶת-הַיַּרְדֵּן", בני שבט גד ובני שבט ראובן מתחננים בפני משה וראשי העם, 'אל תעבירו אותנו למקום שלא מתאים למקנה'. אלו בדיוק המילים שבפי בני שבט הג'הלין, רועי הצאן תמיד רוצים להישאר ב'אֶ֤רֶץ מִקְנֶה', ובמקום המרעה. יש לנו דוגמה מאבותינו בפרשה זו, העוזרת לנו להבין שלאבד את ארץ המרעה אינו דבר פשוט, כמו הסבה מקצועית. עבור רועי הצאן הוא מהווה שינוי מהותי של כל סדרי הווייתם. הוא גורם לאיבוד של אורח החיים המיוחד להם; להפרת סדר חברתי מסורתי עתיק; לפגיעה בעצם זהותם. ולכן להתנגדות של בני ובנות שבט הג'הלין למעבר כפוי לפרבר עירוני צפוף [ליד המזבלה בג'בל], שבו אין מקום לרעיית צאן, יש שורשים עמוקים שמגיעים עד התנ"ך.
הברית שמשה כורת בין שבטי החקלאים ושבטי הרועים היא תיקון בעל ערך עצום: לפי סיפור גן עדן, אדם הראשון אינו מת מיד אחרי החטא, המוות הופיע בעולם עם הרצחו של הבל ע"י קין (של הרועה צאן בידי האיכר, 'עובד אדמה'). מדובר איפוא בתיקון של חטא אדם הראשון, שיחזיר את גן העדן עלי אדמות, שהוא ארץ פוריה שיש בה מקום, גם לחלש וגם לעני ושיאכלו בה גם שניהם לשובעם.
מה זאת אומרת שאלוהים העדיף את מנחתו של הבל
הרועה אינו בעל נחלה, ואינו יכול לצבור רכוש, מלבד צאנו. לכן הוא אינו רכושני, הוא נודד ממקום למקום, הוא יודע שחייו ארעיים, תלויים בחסדי שמיים. לכן מנחתו היא מתנה אמיתית. ואילו, החקלאי מחזיק בקניין של האדמה, בה עובר הרועה. לחקלאי יש מקום של קבע, שבו הוא יכול לצבור תבואה ורכוש. יש לו ביטחון כלכלי. בתור מתנחל, בעל האדמה עלול להתחרות עם האל האומר 'כִּי-לִי, הָאָרֶץ: כִּי-גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם, עִמָּדִי', ולהתנהג כאדון הארץ. כשהוא נותן, זה כדי לקבל חזרה יותר. "קין" הוא בעל "קניין" וגם בעל "קינאה". לו השדה בו הבל מוביל את הכבשים והעיזים שלו. קין מקנא ברוח ובחופש של הבל, כי אין לו מקום לשני המרכיבים האלו בהווייתו. לקין יש מערכת תכנון, גדרות, והוא דורש אישורי מעבר מהרועה. אין לבדואי, כמו להבל, מושג של בעלות על האדמה. נתינה והכנסת אורחים זורמים בעורקיו. הוכחות הבעלות ואישורי הבנייה שהמתנחל דורש ממנו, הם זרים לו.
לא במקרה אברהם אבינו, האב המשותף לערבים וליהודים, הוא בדואי שכזה. לא במקרה כל האבות והאימהות, בני ישראל, הנביאים, משה רבינו ודוד המלך, היו רועי צאן. המנהיג האמיתי הוא איש רוח וחזון, שמקדיש את חייו לטובת עמו, וצאן מרעיתו. אלוהים עצמו היה שוכן באוהל במדבר, באוהל מועד. והוא היה הרועה הגדול המוביל את עדרו, יומם בעמוד הענן, לילות בעמוד האש, בכל מסעותיהם… מצד שני, נתינת הרועה היא קלה, כמו "הבל" רוח. שהרי אין להבל בעלות על כלום. נתינת החקלאי קשה ומייסרת. החקלאי עובד קשה, מתמודד עם האדמה, עם החומר הדביק והכבד. ואם נתינתו תהיה אמיתית כזאת של הרועה, אז היא תהיה עוד יותר משמעותית. החקלאי זקוק לרוח של הרועה. הרועה זקוק ליעילות ולכושר הארגוני של החקלאי.
אחרי חטאו קין נע ונד, אין לו מקום יותר. הגלות היא העונש של בעל הקניין הרכושני, הקנאי, שהרג את החופש והרוח של הרועה. החקלאי הוא איש בונה ציבליזציות יצירתי, שעלול למרוד כלפי שמים. רועה הצאן הוא איש האמונה, 'הרועה הנאמן' אך הוא אינו בונה דבר. וביחד הם יבנו את גן העדן אם יחיו שניהם, איש המדבר ואיש השדה, בשלום.
את נשמותינו אנו מגרשים, עם גירוש רועי הצאן של הג'הלין ועם הרס האוהלים והסוכות השבריריים, שבתוכם התגלתה רוח החופש של המדבר והתורה.
שבת שלום,
יהודה שוורץ
צילומים של רעיית הצאן בחאן אל אחמר: יהודה שוורץ.
יפה דרשת!
תודה!
ח'אן אל-אחמר- ארגוני "זכויות אדם" שמאלניים מסייעים-שלא-מדעת לג'נוסייד
|
מלך ירדן יושב על כסא מתנודד (למשל, "עליית מחירי הפיתות מאיימת על יציבות ירדן"- AFP / ynet28.01.18. גם לאיראן יש רצון להפיל את המלך ). לדעתי, רק איש חסר אחריות יתעלם מהאפשרות (הכמעט ודאית, לדעתי) שהמשטר המלוכני יופל.
המשטר החליפי של ירדן יהיה, כמתבקש מהנטיות הגלויות של האוכלוסייה בה, משטר דמוקרטי- אסלאמיסטי בסגנון "האחים", ולחלופין משטר בסגנון דאעש, עם קשר יבשתי רציף לעירק השיעית אשר לה קשר יבשתי רציף לאיראן השיעית, ואז ממזרח למדינתנו תאים עלינו "דרום לבנון" נוספת, מסוכנת פי כמה מהראשונה וזאת בגלל הקשר הנוח שלה עם איראן ובגלל אורך גבולה עם ישראל.
נתוני פתיחה אסטרטגיים אלה מזמינים התקפת פתע יבשתית ממזרח (בשת"פ של הישות הפלסטינית ושל שכנינו לגבולות אחרים)- התקפת פתע על ירושלים ועל העמקים הצפוניים.
עוד לפני החלפת המשטר בירדן יכולים הסורים להתקיפנו התקפה דומה, דרך ירדן.
לעומתה יזנקו גיסות צה"ל אל קו ההגנה שבגבול בקעת הירדן וההרים. לצרך התנועה המהירה של הגיסות יש להבטיח מראש מעבר רחב פנוי משטחים בנויים שמאוכלסים באוכלוסייה עוינת
(גם המוסר ההומניסטי מחיב זאת, כדי להמנע מצרך דחוף להשמיד במהירות אוכלוסייה עוינת שמעכבת את הגיסות בדרכם להציל).
לפיכך, צרך חיוני הוא למנוע שליטה פלסטינית בפרוזדור האמור (וגם כל ישוב פלסטיני שמקדם שליטה כזאת, בין היתר ע"י מדינה פלסטינית דה-פקטו, לפי תכנית סלאם פיאד), כי סכול יכלת הזנוק של צה"ל מזרחה יאפשר את נצחון האויב ואת כבוש ישראל, או, למצער, יגדיל מאד את הסכויים לכך.
|
למה להם לערבים לכבוש את ישראל, האם כדי לנצל את אוצרות הטבע שאין בה? לא. מטרתם היא להגשים את החזון הג'יהאדי-פלסטיני "לסלק" את צאצאי הציונים מהארץ שנגזלה מהפליטים המוסלמים, כך לפי ההסכמה הכללית ביניהם.
כלומר, מטרתם בכבוש ישראל היא טהור אתני של יהודים.
אבל, בשונה מטהורים אתניים אחרים, ליהודים בישראל אין לאן לברוח, גם אם הם יודעים לשחות, לפיכך משמעותו של הטהור האתני היא ג'נוסייד. העובדה שבפעם הזאת לא נלך כצאן לטבח והג'נוסייד יהיה הדדי רק מחמירה את התוצאה המוסרית. נלמד מההיסטוריה: גם התעמולה וגם החנוך בגרמניה בשנות ה-30 לא הזכירו כלל אפשרות של השמדת יהודים, רק על סלוק היהודים דובר, ואפילו על ישובם מחדש של יהודי אירופה במדגסקר, אלא שכאשר נוכחו בקשי לסלק ללא השמדה בחרו בהשמדה.
|
מסקנתי: הגנה פוחזת על "זכותם" של הבדווים שפלשו לח'אן אל-אחמר להכנע ללחצים של שונאי ישראל שהופעלו עליהם להשאר במקומם ולמנוע מעצמם את הפצוי המוגזם שהוצע להם- הגנה כזאת, תחילתה בשאיפה להגשמה הומניסטית וסופה האפשרי הצפוי מראש הוא שותפות שלא-מדעת בשואה חוזרת של היהודים, במסגרת ג'נוסייד הדדי.
מקורות על הערך האסטרטגי של ח'אן אל-אחמר
https://jiss.org.il/he/hacohen-the-strategic-importance-of-jerusalem/ JISS פרופ' אפרים ענבר אלוף (מיל') גרשון הכהן 31.10.17
ירושלים היא …חוליה חיונית להבטחת הירדן כגבול הביטחון המזרחי של ישראל
בכירי מערכת הביטחון התומכים בנסיגה הכרוכה ביישום רעיון שתי המדינות, מודים כי אם יתפתח איום מן המרחב הפלסטיני יידרש צה"ל ..לפעול באורח התקפי-קרקעי לביטול האיום במהלך צבאי קצר ומהיר….
אלא ש….צורת הלוחמה החדשה, …, מאופיינת ב…: (א) היקף רחב של טילים ורקטות לכל הטווחים, המשולבים במרקם האזרחי (ב) מערכת הגנה צפופה המתבססת על כפרים, עיירות ומסתורי טבע, ועל שימוש בתווך התת-קרקעי; .. (ג) שיטת פיקוד ושליטה מבוזרת מאוד….. נסיבות ..אלה יקשו מאוד ……….. הם ייאלצו … ולנוע בצירים הרריים במרחב עירוני צפוף ועוין העלול להתארגן, .., להגנה עיקשת.
המוצא ממצוקה בסיסית זו מצוי באחיזה הישראלית ב… פרוזדור ירושלים כטריז בלב שדרת גב ההר…….הכוללת … את מעלה אדומים ומישור אדומים עד ים המלח……………………………….
ללא אחיזה ישראלית בירושלים רבתי, לרצועת החוף הצרה הנשלטת מרכסי ההרים ממזרח אין יכולת קיום ממשית………………….,
בולטת החשיבות של הפרוזדור ..אל מעלה אדומים …, שעדיין לא מאוכלס, יכול לשמש מרחב לפריסת כוחות בעת רגיעה, ובייחוד בעת חירום. השטח העירוני אינו מתאים לכך, ……………………………
בראייה ארוכת טווח אין גבול חשוב יותר מגבולה המזרחי של מדינת ישראל, מכיוון ש… המרחק בין נהר הירדן לירושלים (בקו אווירי) הוא 20 ק"מ, ולתל-אביב – 80 ק"מ………………….
טענות המסיקות מטכנולוגיה כזו או אחרת ש"אין חשיבות לשטח" הן ..קצרות רואי, …, שהרי הטכנולוגיה ..עשויה להשתנות………………………
בירדן קיים משטר נוח לישראל, ……….. אין כל דרך לדעת כמה זמן הוא יחזיק מעמד. תרחישים כמו …. אינם מבשרים טובות………
היכולת… מהשליטה הישראלית בירושלים רבתי….. מצמצמת את הצורך בהתקפות מנע, כאשר יש סימנים לאפשרות של תוקפנות ערבית…
יכולת ההגנתית מוחלשת,…מזמינה תוקפנות……………….
פרופ' יחזקאל דרור הזכיר לנו לעתים קרובות שבמזרח התיכון יש סיכוי גבוה לתרחישים בעלי סבירות נמוכה…………………………………………
ירושלים רבתי והשטחים ממזרח לה עד הירדן,… שמירת טריז זה מונעת התחברות בין הריכוזים הערביים בצפון ובדרום…
הפלסטינים מעוניינים בתוצאה זו בחתירתם לחלוקת העיר.
כבר היום אנו רואים התיישבות ערבית בהכוונת הרשות הפלסטינית ובעידוד האיחוד האירופי,
בשטחים שמזרחית למעלה אדומים…..
https://jiss.org.il/he/hfrish-israeli-strategic-building-to-counter-palestinian-building-and-expansion/ JISS פרופסור הלל פריש 31.10.17
באזורים בעלי חשיבות אסטרטגית לביטחונה של ישראל……. גל ההתיישבות הפלסטינית וסכנותיה
השאיפה של הרש"פ, בסיוע הקהילייה האירופאית ומדינות ערביות בעשור האחרון, היא לחדור לאזורי C ביו"ש… ההתרחבות העירונית … לכוון מזרח תמנע מישראל את האפשרות לבנות באזור 1E.
הזירה העיקרית במלחמה האינטנסיבית, אך השקטה, משתרעת מענתה (… בצד הצפוני של כביש מעלה אדומים-יריחו) ל… ובהמשך לאורך הכביש עד יריחו.
מטרת הרש"פ והקהילייה האירופאית היא ליצור רצף של התיישבות ערבית … על חשבון השאיפה הישראלית ל.. מסדרון בשליטה ישראלית .. עד הירדן…………………………………………………………………………………
האיחוד האירופי זיהה במאהלי הבדואיים כלי עיקרי להפיכת הדרך ליריחו – שבעבר נחשבה לחלק מהותי בתוכנית אלון להקמת גבול ביטחון לאורך נהר הירדן במזרח –לאזור המקדם את הגדרת אורכה ורוחבה של מדינה פלסטינית עתידית.
מאהלים אלה, הגדלים במהירות, קרובים מאוד לכביש הראשי, אין בהם מערכות ביוב ופינוי אשפה מתוקנות. הרשויות הישראליות ייעדו שטח בנייה .. שיספק שירותים אלה, ואולם האיחוד האירופי ממשיך לסייע להתיישבות חסרת-אנושיות זו.
https://news.walla.co.il/item/3146692 טל שלו 30.03.18
בריאיון חג לוואלה! NEWS ..השר …. גלנט, …כיום חבר הקבינט בעל הניסיון הביטחוני הרב ביותר—
"נצטרך להמשיך להחזיק צבאית בכל השטח מהירדן ועד הים"
"האיראנים … הולכים ומקיפים את ירדן וישראל …הם ינסו להפיל את ירדן …
זה יאפשר להם גבול של 400 קילומטרים עם ישראל לצורך מלחמת התשה… זה סכנה גדולה למדינת ישראל……….
אתה לא יודע מה יקרה עם האיראנים, ובעוד 50 שנה עם מישהו אחר שיכול להגיע משם.
השטח ביסודו חייב להיות בשליטה מלאה של ישראל,… מירדן מזרחה, .. עד איראן יש 1,500-200 קילומטרים שבהם שולט מישהו אחר – שיכול לרכז מאמצים עם חצים מאוד ארוכים ואין מרחב בלימה מול זה"
https://www.mako.co.il/news-military/israel-q3_2018/Article-3f12f8a58dd6461004.htm עופר חדד | החדשות 06.07.18
בג"ץ הקפיא ההריסה בחאן אל אחמר….. עד שהמדינה תשיב לעתירה …
חאן אל אחמר …נחשב לאזור אסטרטגי מבחינת ישראל, השואפת באופן מוצהר לשמר רצף טריטוריאלי מירושלים לאזור.
בשנים האחרונות ישנה פעילות ערה של הרשות הפלסטינית הנעזרת בבדואים המתגוררים במקום על מנת לייצר מאחזים בלתי חוקיים ולמנוע את אותו הרצף בדיוק.
מבריק!
למר לפאתי מזרח. יפה ניתחת. חד וברור, גבולות, איומים, ישובים וקניין. לא צריך לתת להבל בראש שלנו להפריע לנו בקנאותנו על האדמה.
@לפאתי מזרח
הבדואים אינם אוכלוסייה עוינת, הם אינם האיובים שלנו, זה תלוי בנו. והגישה שלך ממש לא תורמת לעניין.
גם המגנים החיים בעזה ובכל מקום אחר אינם אויבים אבל לא זה מה שחשוב בעיני. מה שחשוב לצרך הגנתנו הוא שהם ממלאים תפקיד במשחק האסטרטגי, כפי שתראה במקורות שהבאתי.
גם המגנים החיים בעזה ובכל מקום אחר אינם אויבים שלנו אבל לא זה מה שחשוב בעיני. מה שחשוב לצרך הגנתנו הוא שהם ממלאים תפקיד במשחק האסטרטגי, כפי שתראה במקורות שהבאתי.
יחסם לאלה שאחראים לפנוי ההוגן שלהם תלוי בשאלה איך הם תופסים את הפנוי כפונקציה של הדברים שהם שומעים מאחרים.