אחר דיונים משך למעלה משנה מוצג היום הנוסח המתוקן של חוק "דייר סרבן". רבנים לזכויות אדם מלווים את תהליך החקיקה בשנים האחרונות והיו בכל הדיונים. היו לנו הישגים רבים בהכנסת סעיפים חשובים לטובת האוכלוסייה המוחלשת, בחקיקה קודמת שעסקה בהתחדשות עירונית, אולם הנוסח של התיקון החדש הוא בשורה רעה מאוד לאנשים שחיים בעוני.
- ה'רבה' נגד רחל עזריה: יזרקו אנשים מהבית, כל הזמן
- הנוסח של התיקון החדש "דייר סרבן" הוא בשורה רעה לאנשים החיים בתנאי עוני, עבודה שחורה
- אנו דורשים שמשפחות החיות בעוני יוחרגו מהגדרת "דייר סרבן"
החוק מציג כלים דרקוניים כנגד דיירים המסרבים לתהליך גם אם יש להם סיבות מוצדקות על רקע כלכלי, סיבות שהועלו על ידנו ועל ידי הדיירים שליוינו לוועדה במהלך השנה האחרונה. סיבות שנמצאו מוצדקות על ידי חברי הוועדה לא פעם ולא פעמיים. רק אוכלוסייה אחת קבלה התייחסות חלקית והיא אוכלוסיית הקשישים.
דיונים ארוכים בהם ח"כ אומרים שהבעיות שמועלות בפניהם צריכות לקבל ביטוי בחוק.
אתמול מתפרסמת הצעת חוק – וזה לא קורה.
ח"כ יקרים – הכנסת אינה מקום לונטליציה – אם הסכמתם שזו בעיה – החוק צריך לבטא את זה גם!@azariarachel https://t.co/9HRZuiBkD6— Idit Lev (@idit_lev) June 26, 2018
עו"ד בקי כהן קשת על הסיבות להתעלמות מאנשים שחיים בעוני בתיקון החדש:
לכל אחד יש הורה מבוגר, אבל לא לכל אחד יש קרוב משפחה שחי בעוני
התחדשות עירונית נדונה רבות בכנסת ויש אפילו וועדה מיוחדת המתמקדת בכך. אחד מהחוקים בעניין זה נוגע למי שמכונה: "דייר סרבן", אותו דייר ש"מקלקל" לשמונים אחוז מהדיירים שרוצים שביתם יעבור התחדשות עירונית. התפיסה של החוק היא כי יש לכפות על הסרבן להכנס ךהתחדשות עירונית. כאשר מדובר בדייר המעוניין לסחוט את היזמים, להגדיל את רווחיו, המטרה אכן ראויה אולם מה בנוגע לדיירים שיש להם סיבות טובות להתנגד?
החוק מכיר בכך שיכולים להיות סיבות מוצדקות להתנגדות ולפיכך היזם צריך להציע מענים לאותם סיבות. למשל: נכה שהיזם לא מתחייב כי הדירה החדשה שיקבל תהיה מונגשת עבורו –אינו נחשב כסרבן.
רבנים לזכויות אדם, יחד עם גופים נוספים התריעו כי גם אנשים שחיים בעוני עלולים בעל כורחם להפך לסרבנים, אם החוק לא יתחשב בנזק הנגרם להם. למשל: המעבר מבניין 4 קומות למגדל צפוי לגרור עלייה בהוצאות ההחזקה מכמה שקלים בחודש, לטובת נורה במדרגות ותורנות שטיפה, לעלויות של מאות שקלים בחודש. כך שאדם שחי בעוני לא יוכל להכנס לדירה החדשה וימצא עצמו בהגלייה לאיזור עוני אחר של העיר או יאלץ לעבור לעיר אחרת על כל המשתמע מכך.
אתמול הוצג לראשונה נוסח הצעת החוק החדש. ההצעה כוללת תיקוני חקיקה המחייבים את היזם לקיים אסיפה ולמסור מידע לדיירים לפני החתימה על חוזה. לעניין דייר סרבן היא הוסיפה הכרה רק בעניינם, המוצדק, של הקשישים ואף זאת באופן חלקי וחסר. אין בחוק שום התייחסות להתנגדות דיירים מוחלשים "בלבד".
אנחנו מתקשים להבין את הפער בין הדיונים לבין הצעת החוק. אולי זאת שלכל אחד יש הורה מבוגר, הביאה את הרגישות לצורכיהם להתייחסות בהצעת החוק החדשה ואולי חברי הכנסת לא מכירים מספיק מקרוב אנשים שחיים בעוני בשכונות שעוברות התחדשות עירונית, ולכן השינויים שנדרשים עבורם לא מופיעים בהצעת החוק.
תחום ההתחדשות העירונית הוא בעייתי כמעט מכל זווית אפשרית.
השאלה היא אם אפשר לפרט את ההישגים בתחום הקשישים, ומה לא הושג בתחום הזה.
ומה היו הדרישות ביחס לאנשים עניים, שהוכרו בוועדה אבל נדחו בהצעת החוק.
קשה להתייחס למידע כללי.
גם היום החוק מעניק לקשישים פטור מהפרשי הארנונה למשך 5 שנים ואת הזכות לבקש ולקבל הנחה מדורגת בארנונה.