פרשת השבוע "שְׁמִינִי": האחריות של המנהיגים הדתיים למניעת התמכרות לאלכוהול ›

נדב אהרון חטא בני אהרון
"עונש נדב ואביהוא", ציור מעשה ידי ג'יימס טיסו משנת 1896. מקור: James Tissot [Public domain], via Wikimedia Commons

בדבר תורה לפרשת השבוע, "שְׁמִינִי", הרב גייל דיימונד מחברת בין חטא נדב ואביהוא, לבין צריכת אלכוהול בימינו. מהו התפקיד של מנהיגים יהודים, אל מול הנתונים של עליית צריכת אלכוהול בקרב בני נוער.

חטא נדב ואביהוא. מקור התמונה: By the Providence Lithograph Company [Public domain], via Wikimedia Commons

חטא נדב ואביהוא

סיפור מותם של בני אהרון, נדב ואביהוא, המופיעים בפרשת שְׁמִינִי, מביך פרשנים מאז ימי קדם. האם נדב ואביהו נענשו על ידי אלוהים? אם כך מה היה חטאם? פרשנות מוקדמת מקשרת את סיפור נדב ואביהוא לשתיית שיכר:

"יַ֣יִן וְשֵׁכָ֞ר אַל־תֵּ֣שְׁתְּ ׀ אַתָּ֣ה ׀ וּבָנֶ֣יךָ אִתָּ֗ךְ בְּבֹאֲכֶ֛ם אֶל־אֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד וְלֹ֣א תָמֻ֑תוּ חֻקַּ֥ת עוֹלָ֖ם לְדֹרֹתֵיכֶֽם׃ וּֽלֲהַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין הַקֹּ֖דֶשׁ וּבֵ֣ין הַחֹ֑ל וּבֵ֥ין הַטָּמֵ֖א וּבֵ֥ין הַטָּהֽוֹר׃ וּלְהוֹרֹ֖ת אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אֵ֚ת כָּל־הַ֣חֻקִּ֔ים אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֧ר יְהוָ֛ה אֲלֵיהֶ֖ם בְּיַד־מֹשֶֽׁה׃" [ספר ויקרא פרק 10 1-7]

רש"י מצטט את הוראת המדרש בהקשר זה, כאשר הוא מעיר על פסוק זה:

"ותצא אש. .. רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר שְׁתוּיֵי יַיִן נִכְנְסוּ לַמִּקְדָּשׁ, תֵּדַע, שֶׁאַחַר מִיתָתָן הִזְהִיר הַנּוֹתָרִים שֶׁלֹּא יִכָּנְסוּ שְׁתוּיֵי יַיִן לַמִּקְדָּשׁ"

אבן עזרא מסביר כיצר פסוקים 8 ו-10 קשורים ואיך היין שגורם לשכרות ימנע מהכוהנים למלא את תפקידם:

אבן עזרא על ויקרא 10:8

"ושכר. העשוי ממין חטה או דבש או תמרים כי היין משחית הדעת לשותיו ויתערבו לו הדברים. על כן ולהבדיל כי אתה כהן גדול ותבדיל בין מקום הקדש ובין החול…"

ספורנו מבטא את אותו רעיון בלשון פיוטית:

"ולהבדיל ולהורות כי יין ותירוש יקח לב …"

Download the PDF file .

שימוש רעה באלכוהול

היהדות מעולם לא הרחיקה לכת כמו האסלאם באיסור שתיית אלכוהול לחלוטין. רבנים בתקופה העתיקה ובימי הביניים היו מודעים להשפעות השליליות של צריכת אלכוהול על מילוי תפקידם. הסיפורים המופיעים בספר "ויקרא רבה" מתארים מצבים שבהם יהודים מכרו פריטים ביתיים, בכדי לרכוש שיכר בסכום הכסף שקיבלו. הם אמנם לא השתמשו במינוח המודרני, אבל די ברור שהרבנים תיארו את ההשפעות השליליות של שימוש לרעה באלכוהול בזמנם.

בישראל העכשווית שיעור ההתמכרות לאלכוהול נמוך מאשר במדינות מפותחות. עם זאת ישראל והקהילה היהודית אינם חסינים מפני ההשפעות השליליות של שימוש לרעה באלכוהול. זינוק שחל בשתייה החריפה בקרב בני נוער ושימוש לרעה באלכוהול על ידי נשים נמצאים בעלייה במדינות המפותחות: מגמות אלה מדאיגות. זאת משום שחלק מהנזקים הקשורים בדרך כלל לשתייה כבדה בגיל צעיר, כמו תאונות דרכים ואלימות, משפיעים לעיתים קרובות, על אנשים שאינם שתיינים בעצמם.

השימוש באלכוהול בקרב מתבגרים מבוגרים וצעירים נחשב לבעיה המתעוררת בישראל. גידול במספר תאונות הדרכים ופציעות עקב צריכת אלכוהול בקרב בני נוער והעובדה כי מתבגרים התחילו לשתות בגיל צעיר יותר הניע את הפוליטיקאים להשיק את התכנית הלאומית להפחתת "שתייה מזיקה".

סקר, הנזכר במאמר זה, משנת 2017, מצא כי בקרב בני 15 15% מהבנים ו-5% מהבנות השתכרו בהזדמנות אחת או יותר. הסכנות של שתייה מופרזת כוללות אובדן זיכרון זמני, התעלפויות, מצב רוח ירוד, התנהגות אימפולסיבית ותפקוד קוֹגְנִיטִיבִי לקוי. לצעירים ששותים אלכוהול, יש נטייה להתאבדויות, לסבול מדיכאון, או הפרעה נפשית אחרת, הם עוסקים במין לא בטוח ונוטים להיות קורבנות. השלכות אלו חמורות עוד יותר עבור נשים. כמות זהה של צריכת אלכוהול תגרום לריכוז גבוהה יותר של אלכוהול בדם אצל נשים. קצב מהיר של שתיית אלכוהול,  עשויה להגדיל את הסכנות של להפוך קורבן לאלימות, או אלימות מינית.

סרטון שפורסם על ידי ארגון "עמית" הדגיש את הסיכונים של שתייה מופרזת, תוך התמקדות בתרבות "מועדון הקידוש" בכמה קהילות דתיות:

קהילות יהודיות אחרות החלו להתמקד במגפה של התמכרות לסמים ושתייה המתפשטת בין הקהילות היהודיות.

הרב גייל דיימונד

פרשת השבוע מציעה תזכורת לאחריות המיוחדת של מנהיגים דתיים בנוגע למניעת התמכרות. לכל אחד מאתנו יש תפקיד חשוב, לא רק כמודל לחיקוי, אלא גם בהתייצבות לצד קהילות יהודיות במשבר. המסורת שלנו מלמדת, כי יש לנו את האחריות הזו.

שבת שלום,

הרב גייל דיימונד

 

הרב גייל דיימונד מתגוררת עם משפחתה בצור הדסה עובדת כמתרגמת ועורכת עצמאית. הוסמכה בשנת 1993, על ידי הסמינר ללימודי רבנות של תנועת יהדות מתחדשת. מתגוררת בישראל, מאז שנת 2001.

אודות הרבה גייל דיימונד

הרב גייל דיימונד מתגוררת עם משפחתה בצור הדסה עובדת כמתרגמת ועורכת עצמאית. הוסמכה בשנת 1993, על ידי הסמינר ללימודי רבנות של תנועת יהדות מתחדשת. מתגוררת בישראל מאז שנת 2001.