מקור התמונה: CC0 Creative Commons
אליהו הנביא, שאיתו ניפגש בקרוב על שולחן ליל הסדר, עם כוס היין שתחכה לו בפינת השולחן, הוא גם זה שאליו אנו שרים שירים בהבדלה ואף עורכים את טקס הכללת הילד בברית, כשאנו יושבים על כיסאו. כדמות מרכזית בטקסי היהדות, חשוב להזכיר שאלוהים "מפטר" את אליהו הנביא מעבודתו ומבקש ממנו למשוח את אלישע הנביא, תחתיו. בדבר תורה לשבת הגדול, הרב חיים שלום, נע במתח הזה שמסמלת אישיותו המורכבת של אליהו הנביא. בתוך כך נלמד לקח חשוב בפרשת השבוע, שיוכל לעזור לחברה הישראלית, בעיצוב דמות חדשה של יהדות מתונה.
כאשר פסח מתקרב, יש לנו את שבת הגדול מתוך ארבע שבתות, שבת הבאה: שבת הגדול – לקראת הפסטיבל הסופי של שחרורנו. לקראת פסח אנו קוראים את ההפטרה המיוחדת מספר מַלְאָכִי המסתיימת בשורות האלה:
"הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא–לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם יְהוָה, הַגָּדוֹל, וְהַנּוֹרָא. כד וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם–פֶּן-אָבוֹא, וְהִכֵּיתִי אֶת-הָאָרֶץ חֵרֶם" (מלאכי ג' 23-24).
ההבטחה לשובו של אליהו היא בעת ועונה אחת הבטחה של גאולה והבטחה של הרס. בעתיד האוטופי/דיסטופי דמיוני זה, המשפחות יירפאו והחורבן ימנע, אבל היום יהיה יום מחריד. אליהו הוא כמו מבשר של העידן המשיחי. הוא ההקדמה לפסטיבל השחרור. פסח. אבל אליהו הוא בעצמו דמות מורכבת ואולי ממנו אנחנו אמורים ללמוד את הלקח בין פורים לפסח.
המשך הברית בין העם היהודי לאלוהים
תוך זמן קצר ניפגש עם אליהו בשולחן ליל הסדר; כמו שאנחנו משאירים לו כוס יין; כמו שבכל ליל שבת אנחנו שרים שירים, שבהם מוזכר אליהו, בהבדלה; וכמו שאנחנו חוגגים את הכללתו של ילד בברית, אנחנו יושבים על כסאו של אליהו (כאשר הילד מובא לברית).
אליהו מופיע ברגעי מפתח במעגל החיים היהודי ובלוח השנה, ומבשר גם את המשך הברית בין העם היהודי לבין אלוהים וגם את הקשר בין יהודי לרעהו. מדוע אליהו מוזמן להעיד על חיזוק הברית? על מנת להבין זאת עלינו לזכור את רגע השיא בסיפורו של אליהו הנביא, בספר מלכים. לאחר שנהרגו 450 נביאי הבעל, אליהו בורח מהמלכה איזבל ומוצא את עצמו במדבר חורב (הר סיני). אלוהים שואל אותו מה הוא עושה שם ואליהו עונה: "ו קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, כִּי-עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל–אֶת-מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ, וְאֶת-נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב; וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי, וַיְבַקְשׁוּ אֶת-נַפְשִׁי לְקַחְתָּה" (מלכים א', יט', י'). אלוהים שולח, באמצעות אליהו, מבול של אסונות, ואחר כך קול קטן שמזכיר את נוכחות האל. ושוב אלוהים שואל את אליהו מה הוא עושה שם ואליהו שוב עונה, "קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, כִּי-עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל–אֶת-מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ, וְאֶת-נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב; וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי, וַיְבַקְשׁוּ אֶת-נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ" (מלכים א' יט', יד'). ובדיוק אז, אלוהים מבקש למנות ולמשוח ולמנות את אלישע כמחליפו.
האם אליהו נכשל?
הרבנים מבינים מקטע זה, שאליהו נכשל. בגלל כישלונו, אלישע מתמנה כנביא במקומו. אבל כפי שאנו יודעים – אליהו לא מת, אלא נלקח לגן עדן במרכבה. ומסיבה זו הוא עדיין משוטט בעולם ופופולארי בטקסי ההבדלה וחגיגות הברית אצלנו. אך מדוע אליהו מפוטר? מה הוא עשה לא בסדר? במדרש מכילתא על פרשת בא: הערה ד' על שמות יב:
שלושה נביאים הם: אחד תבע כבוד האב וכבוד הבן; ואחד תבע כבוד האב ולא כבוד הבן; ואחד תבע כבוד הבן ולא כבוד האב. ירמיהו תבע כבוד האב וכבוד הבן, שנאמר "נחנו פשענו ומרינו – אתה לא סלחת". לכך נכפלה נבואתו, שנאמר "ועוד נוסף עליהם דברים". אליהו תבע כבוד האב ולא כבוד הבן, שנאמר "קנא קינאתי לה' אלוהי צבאות". ומה נאמר? "ויאמר לך שוב מדרכך מדברה דמשק… ואת יהא בן נמשי תמשח למלך על ישראל ואת אלישע בן שפט תמשח לנביא תחתיך". שאין תלמוד לומר "לנביא תחתיך", אלא: שאי אפשי בנבואתך. יונה תבע כבוד הבן ולא כבוד האם, שנאמר "ויהי דבר ה' אל יונה שנית לאמור" – שנית נדבר עמו, לא שלישית. כלומר בזמן שאליהו אולי היה קנאי על הנצח הוא לא דאג מספיק לבני ישראל. הוא היה קנאי מידי. יונה הנביא מובא כדוגמא של משיח שלא איכפת לו מספיק מאלוהים וירמיהו מובא כדוגמא לנביא שמגן הן על האב והן על הבן. מדרש ילקוט השמעוני אפילו מפורש יותר – הוא אומר שאלוהים ניסה ללמד את אליהו חמלה ונכשל. כשהבין שלאליהו אין חמלה, הוא אמר לו ללכת ולמצוא את היורש שלו.
אליהו הוא לא רק מנהיג פגום, כמו כל המנהיגים התנכיי"ם. מהות חשיבותו היא כשלון המשימה שלו. הוא אפילו לא הבין את המשימה שלו. מדוע קשור אליהו לביאת הגאולה הסופית? מפני שהמסורת יודעת שיום זה הוא דמיוני. יום שזה כנראה לא יגיע. המסורת אומרת לנו, כי שהמשיח יגיע, כשאליהו ילמד מהי חמלה (או חזירים יעופו, או הגיהינום יקפא, או שהפועל קטמון תנצח בליגת האלופות). זה לא יקרה. אליהו בא להעיד על אישור הברית שלנו, מפני שהוא היה כל כך ציני בנוגע אלינו. הוא האמין כי הוא היה לבדו נאמן. אלוהים שלח אותו אל הנצח ללמוד לקח, שיעור של ענווה – שיעור של חמלה – שיעור של נכונות לראות את הטוב אצל אחרים. ככל שמתקרב פסח, זהו פסטיבל הגאולה הלאומית של אחדות לאומית. אנו נזכרים בדמותו של אליהו, כך נוכל גם ללמוד את השיעור הזה. הקנאות מסוכנת. לעולם אל לנו לחשוב שאנחנו לבד במשימה. תמיד ישנם שותפים. ואלו – שאנו עשויים לחשוב עליהם כאויבים – גם הם ילדי האלוהים.
פסח מגיע. כולנו יכולים להיגאל. הלוואי ולכולנו תהיה חרות. אולי נזכור את הסכנות שטמונות בקנאות ואת האמת, שכולנו ילדי האלוהים.
שבת שלום,
הרב חיים שלום
חיים שלום הוא הרב של קהילת מבקשי דרך, קהילה פתוחה ופלורליסטית בירושלים. הוא היה חבר בחבר הנאמנים של רבנים למען זכויות האדם והשתתף בוועדת ההיגוי של המרכז הרפורמי לדת ומדינה. הוא ובת זוגו, דבי, גרים בירושלים עם שלושת ילדיהם: אביב, עדן וכרמל.
קיראו עוד:
- מה מקומו של אליהו בליל הסדר?
- עוד מדברי התורה של רבנים למען זכויות האדם
- זכויות האדם וכבוד האדם הם הערכים שבלבו של חג הפסח, הרב אד רטיג
- הגדה חברתית לפסח, הרב נאוה חפץ
- שיעור על החירות, הרב נאוה חפץ
- הגדה לליל הסדר הסמלי שערכנו במתקן חולות.
במיוחד לפסח הכנו את תוספות זכויות האדם להגדה לפסח:
- מפירוש הרב שמשון רפאל הירש לתורה.
- "ארבעת הבנים/בנות. מי מהם הוא אני?" מאת הרבה מעין טרנר.
- חדש! מעבדות לחירות – From slavery to freedom: מה נשתנה הסדר הזה מכל הסדרים