אין חג מאתגר יותר מפורים מבחינת זכויות אדם. זכויות אדם הן אוניברסליות, לכל אדם, ולא כלפי עם אחד, שבט אחד או קבוצה מסוימת. בפורים אנו זוכרים איום קיומי ליהודים וחוגגים את ניצחוננו על אויבינו. איפה המסר האוניברסלי? רובינו מתחבאים מאחורי טיבו הילדותי של פורים כדי להתעלם מהאתגרים הרבים שהחג שם לפנינו. הרב לוי ויימן-קלמן במסר חשוב לחג.
הורים נורא עסוקים בתחפושות לילדים (כן – תחפושת אחת אינה מספיק – תחפושת לבית הספר, לתנועת נוער, לעדלאידע, לבית הכנסת…). בחג עצמו כל כך נבהלנו מהמסר הבעייתי עד כי העלינו את את ההשתכרות למצווה, כדי להתמודד. אנו מצהירים במפורש שאנו רוצים לטשטש את היכולת שלנו להבדיל בין טוב לרע – ברוך מרדכי וארור המן. כל זה מעיד עד כמה נבהלנו מהאיום על קיומנו ומהכוח הפיזי המאפשר לנו להרוג אלפים של שונאינו. מגילת אסתר מתארת את הפחד שאחז בעם היהודי מול תכניותיו של המן הרשע וגזירות המלך אחשוורוש. ללא התכנון של מרדכי והנועזות של אסתר המלכה, הסיפור היה יכול להסתיים אחר לגמרי. משך הדורות – כאשר חָיִינוּ בגולה עם כוח פוליטי מוגבל – העם שקרא את המגילה הבין היטב את חוסר האונים של יהודי שושן. התיאור של התגובה האלימה של היהודים, כאשר הם נוקמים באויביהם, בטח היה פנטזיה של היהודי היושב בגולה.
מה שהיה נכון לדורות הקודמים נכון גם לגבינו במידה שאבותינו לא יכלו אפילו לדמיין. אותו המתח קיים עבורנו היום. הזיכרון של השואה עדיין אוחז חזק בתודעה היהודית, כמו כן האיום המהותי על הישוב בארץ ישראל עם הכרזת קום המדינה. מי היה מאמין שעשרות שנים לאחר השואה, האתגר הקיומי שעומד בפנינו כעם קשור בכוח הצבאי העצום של מדינת ישראל. כמובן, כציוני, אני מאמין שעדיף להתמודד עם האתגרים המוסריים שמביא עימו הכוח הצבאי של ישראל ואסור לנו, כעם, לבחור בחוסר כוח. אבל זה לא פוטר אותנו מלהתמודד עם האתגרים המוסריים של ריבונות וכוח צבאי. ישנם קולות פוליטיים שמקצינים את החברה היהודית הקוראים לחיזוק הזהות היהודית של מדינת ישראל ומוכנים להקריב את הזכויות של האוכלוסיות הלא יהודיות. הם מצליחים בכך שהם מעצימים את הפחדים האמתיים שאנשים חשים. ישנם הרבה קולות רבניים שמחזקים את המגמה הזאת.
ברבנים למען זכויות האדם אנו משמיעים קול רבני אחר: מושרשים במסורת היהודית, בטוחים בזהות הלאומית שלנו, אנו תומכים בזכותם של הגרים הגרים בתוכנו. אנו יודעים שקיומה של מדינת ישראל מבוסס על היות המדינה דמוקרטית ויהודית, חברה של צדק וחמלה.
אני מאמין שאפשר להמשיך לחגוג את חג פורים כל עוד שאנו ערים לאתגרים שהוא מציג בפנינו. ליום אחד בשנה נאפשר לעצמנו להתבלבל בין טוב ורע וצדיק ורשע. ויום למחרת נחזור לעבודה המתמשכת של בניית חברה מבוססת על חזון הנביאים.
פורים שמח
הרב לוי ויימן-קלמן