בדבר התורה לפרשת השבוע של חג פורים, הרב גדעון סילבסטר קורא את סימני הגאולה בחג. הוא מסביר באופן פרשני, כיצד החשיכה דווקא מקרבת אותנו לאור.
עבור יהודי בריטניה והקהילה הבינ"ל של "לימוד", זה היה שבוע קשה, עם אובדנה הטרגי של מורין קנדלר, שהייתה גם מחנכת פנטסטית, פעילת זכויות אדם, פמיניסטית אורתודוקסית גאה, וגם אחת הנשים הנדיבות וטובות הלב שפגשתי מעודי. בימי חייה האחרונים, כשהיא חולה במחלת הסרטן, שלחה לי הודעת דוא"ל: בבקשה "למד בשמי בבקשה, כי אינני יכולה עוד." מורין, דבר התורה הזה יילמד בשמך.
גאולה אינה מושלמת
פעילי זכויות האדם בכל מקום חיים עם המודעות המתמדת של כישלונות החברה. אנחנו חוגגים את החיים בישראל, אבל איננו יכולים להימנע מחדשות שמזכירות לנו שמצבנו הַנִּסִּי עדיין רחוק מלהיות מושלם.
אולי החג שמשקף בצורה הטובה ביותר את מצבנו הוא פורים. בפורים אנו חוגגים את גאולתנו המופלאה מרצח עם, אבל הגאולה הזאת איננה מושלמת. בדיון התלמודי האם לומר הלל בפורים (ערכין 10 ב') רבי יצחק ציין כי הנס התקיים בגולה. גאולה מלאה לעם היהודי יכולה להתקיים רק במולדתנו, ישראל. כל דבר אחר הוא תחליף נחות.
בעוד שרבי יצחק קונן על העובדה כי בזמן פורים רוב היהודים לא חיו בישראל, בעיני רבה לא היתה שאלה של גיאוגרפיה אלא של אוטונומיה. בפסח אנו קוראים הלל כי אחרי שנערנו מעלינו את שלטונו של פרעה אנחנו יכולים בגאווה לקרוא את דברי תהילים 113 "הַ֥לְלוּיָ֨הּ | הַ֭לְלוּ עַבְדֵ֣י יְהוָ֑ה הַֽ֝לְלוּ אֶת-שֵׁ֥ם יְהוָֽה." אנו משרתי האלוהים, לא משרתים של פרעה. אבל בסיום סיפור פורים, למרות שהוסר האיום המיידי של המן, תמיד קיים הסכנה שאנטישמי אחד יוחלף על ידי אנטישמי אחר. העצמאות שלנו היא חלקית. איננו יכולים לשבח ולשרת את אלוהים מכל הלב, כי נשארנו אסירי תודה ותלויים במלך אחשוורוש.
השאיפה לשלום
פורים עוסק בגאולה לא מושלמת, אבל גם מרמז על גאולה סופית בעתיד. השבוע חשפו ארכיאולוגים בירושלים חותם, כמעט ודאי ששייך לישעיהו, הנביא אשר העניק לעולם את חזון הגאולה השלמה והמדהימה ביותר. נבואותיו תיארו עידן של שלום אוניברסאלי. "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם" (ישעיהו 11:6).
החותם של ישעיהו היה תגלית ארכיאולוגית מרתקת. הוא זכה למשמעות גדולה יותר באותו שבוע כשחזונו של ישעיהו פרץ לחיים. שלושת אלפים יהודים ופלסטינים התאחדו בחיפה כדי לשיר את השיר "יום אחד" של הראפר מתיסיהו. השיר הוא גרסה מודרנית של נבואות ישעיהו, בעברית אנגלית וערבית. כך ביחד הם שרו על השאיפה שלהם לזמן שבו, "אנשי העולם יגידו: אנחנו לא רוצים להילחם. לא עוד מלחמה. ילדינו ישחקו".
הגאולה שלנו איננה מושלמת. חזרנו לארץ שלנו, אבל איננו יכולים עדיין לחיות בשלום. הרבנים שלנו הבינו שהגאולה דורשת זמן. התלמוד הירושלמי מספר על שני רבנים שפעם עברו בחושך בעמק ארבל שבגליל המזרחי. כשהביטו למעלה ראו את קרני השחר הראשונות. אמר רבי חיא : "כך תראה הגאולה של ישראל. תחילה זה יהיה מעט אבל כשהיא תמשיך, היא תגדל בתנופה". הוא הסתמך על ההתרחשויות ההדרגתיות של מגילת אסתר (ברכות א:1).
הגאולה שלנו לא הושלמה. אבל הדור שלנו הוא מבורך לראות את האור הראשון שמתעורר. אני אסיר תודה על הזכות להכיר את מורין קנדלר, לראות אותה לוקחת אותנו עוד צעד אחד קרוב יותר לגאולה.
פורים שמח!
הרב גדעון סילבסטר
הרב גדעון סילבסטר הוא הרב בישראל של בתי הכנסת המאוחדים של בריטניה (United Synagogue). הוא כותב את הדוקטורט שלו על רבני הגדה המערבית שמשתתפים בד-שיח עם הפלסטינים.