בתמונה: יוסף מתוודע לאחיו, ציור של פטר פון קורנליוס (1816/7), מקור: Peter von Cornelius [Public domain], via Wikimedia Commons
הרב גדעון סילבסטר גדל בקהילה בריטית, מודרנית, אורתודוקסית, שבה פעילי זכויות האדם נחשבו כגיבורים המגינים על החפים מפשע. כשעשה עלייה, הוא נותר בהלם. הוא גילה כי בישראל, פעילי זכויות האדם לא זכו להילה של גיבורי החברה. הוא למד שלעיתים קרובות, אלו שחשפו ודווחו על חולשות ישראל, תוייגו כמלשינים ואפילו כבוגדים. כיצד נוכל לשנות את התפיסה הזאת, בראי פרשת השבוע "וַיִּגַּשׁ".
יוסף חושף את עצמו בפני אחיו
בפרשת השבוע "וַיִּגַּשׁ", נמצא אחד הקטעים הטעונים רגשית בתורה, יוסף חושף את עצמו בפני אחיו. בעשותו כך, הוא מזכיר להם את מזימתם להרוג אותו, אך בסופו של דבר, הם מרוויחים מכך שמכרו אותו לעבדות, ושעזבו את אביהם בַּשְּׁכוֹל. לפני השיחה הלא נוחה של יוסף עם אחיו, הוא מצווה על עמיתיו המצריים לצאת אל מחוץ לחדר.
מדוע יוסף פוקד על בני עמו המצרים לעזוב? רש"י אומר כי רצה למנוע מאחיו השפלה פומבית. הרמב"ן מציע תמונה חשדנית יותר. המצרים תמיד חשדו בָּעִבְרִים. אם רק היו שומעים שאחי יוסף רקחו מזימה לרצוח אותו וגרמו לאביהם כל כך הרבה שנים של אבל, התוצאות יכלו להיות קטסטרופליות. המצרים יכלו לראות את המשפחה הזו כמסוכנת לא יציבה ובוגדנית. "אם משפחתו של יוסף מתייחסת כך ליוסף," היו יכולים לשאול, "אז איך אנחנו יכולים לסמוך עליו בניהול המדינה שלנו?" יוסף היה מודח מתפקידו. הוא ואחיו היו מגורשים ממצרים לרעוב.
אז יוסף פעל בעדינות. הוא אסף בשקט מסביבו את אחיו וחשף בפניהם את זהותו העברית והרגיע אותם שיוכלו לחיות איתו בהרמוניה. ראש הישיבה שלי, הרב אהרון ליכטנשטיין מציין כי בעוד יוסף חלם על ניצחון שבו האחים ישתחוו לו, במציאות התברר אחרת. זה היה רגשי וכואב עבור כולם.
לאחד את המשפחה ברגישות
ליוסף היתה סיבה טובה לכעוס על אחיו. אבל ברגישות עמוקה, הוא הציל אותם מהבושה והגן עליהם מפני המצרים חסרי האמון. לצד תחומי אחריותו למצרים, הוא אסף, סלח, תמך, הזין והוביל את אנשיו ולכן המשפחה התאחדה סביבו.
פעילי זכויות האדם שלנו ניצבים בפני אתגרים אדירים. הציבור הישראלי נחרץ ומגנן על הדמוקרטיה שלו. פעם אחר פעם הוא מתנגד לאפשרויות קיצוניות ומצביע עבור מפלגות המרכז. ובכל זאת הוא שחוק משנים של מלחמה, טרור וקמפיינים של אנטישמיות. בעיני הציבור הישראלי, רבים מבין אלה המחפשים להגן על ארגוני זכויות האדם, קשורים בקשר הדוק עם אויבנו הרצחניים. זוהי הסיבה שצריך רגישות עצומה בכדי להציג את הפרות זכויות האדם של הפלסטינים, הבדואים ואפילו מבקשי מקלט, במקרים שמתקבלים על הדעת.
ארגונים יהודים לזכויות האדם העוסקים בנושאים עדינים חייבים ללמוד מיוסף. עלינו להיות על המשמר ולא לבטל במחי יד את חלקנו בקולקטיב היהודי, בשל הפרות זכויות האדם, אלא לדעת להפגין אהבה ונאמנות לאנשים שלנו. בדרך זו, כאשר אנחנו מעלים נושאים קשים של שיחה, קולנו יישמע.
שבת שלום,
הרב גדעון סילבסטר
הרב גדעון סילבסטר משמש כרב ישראלי של איחוד בית הכנסת הבריטי. הוא כותב את הדוקטורט שלו בנושא רבנים בגדה המערבית שעוסקים בדיאלוג עם הפלסטינים.