פרשת השבוע "נֹחַ": קשת של סובלנות דתית ›

ב"ה

בימים שבהם מנזרים, כנסיות מחוללים ורמת הסובלנות הדתית מגיעה לשיא נמוך, רענן מלק, מציע לנו קריאה חדשה בפרשת נֹחַ. המגוון העולה מהאחדות, נמצא גם בלב מצוות נֹחַ, שמאפשרות לנו פלורליזם דתי, לצד התורה שניתנה בהר סיני.

לאחר המבול והשלמת המזבח, הנצחי ציווה על נֹחַ לגבי אכילת בעלי חיים, לא לרצוח ומצוות פרו ורבו. ברית נכרתת לייסד את מערכת היחסים. ברית זו לא נעשית רק עם כל האנושות, בתור צאצאי נֹחַ העתידיים, אלא גם עם כל היצורים החיים. סימן הברית הנצחית הוא הקשת בענן.

עבור הקב"ה הקשת משמשת תפקיד ספציפי מאוד. הוא יראה אותה ויזכור את הברית. לכן אפילו כאשר הוא יכעס, הוא לא יהרוס שוב את החיים. אבל איזו פונקציה הקשת מהווה לאנושות? מה אנחנו אמורים לזכור?

אולי התכונות הפיזיות של בריאת הקשת יכולות להיות מועילות לנו, בכדי לגלות את התשובה. קשת היא תופעה שנגרמת על ידי השתקפות, שבירה, ופיזור אור בטיפות מים. כתוצאה מכך קשת של אור מופיעה בשמים. אותם המים שהרסו את החיים על פני האדמה, הם עכשיו אמצעי, אשר דרכו ניתן לצפות בקשת.

sunrise-1582670_1920

הקשת והאחדות

על פני כדור הארץ, משקיף יכול לראות קשת מטיפות מים, רק בזוית של 42 מעלות מהכיוון, אל מול המקור של האור. אולי זה המפתח כדי להבין מדוע משמעות החיים על פי הספר המדע הבדיוני, "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" הוא המספר 42. אנחנו יכולים רק להבין את המגוון העולה מהאחדות ברגע שאנו מתבוננים בסביבתנו מהזוית הנכונה.

המגוון העולה מהאחדות הוא גם בלב מצוות בני נֹחַ, המאפשרים פלורליזם דתי לצד התורה שניתנה על ידי הנצחי דרך משה בהר סיני לבני ישראל. הסופר יוסי קליין הלוי מסביר בספרו, "בכניסה לגן עדן" (2002) כי פלורליסט דתי  הוא "אחד שמאמין כי כל הדתות הגדולות הן למעשה זרמים בדת אחת גדולה, אשר מלמדת את העליונות של הבלתי נראית, מעל הגלוי ואת עליונות האחדות מעבר לפיצול."

בתלמוד בבלי סנהדרין, נו:ע"א-ב, מסביר את שבע מצוות בני נֹחַ כך:

תנו רבנן: שבע מצות נצטוו בני נח: דינין וברכת השם ע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים וגזל ואבר מן החי… מנהני מילי אמר ר' יוחנן דאמר קרא (בראשית ב, טז) ויצו ה' אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכול תאכל. [ת"ב סנהדרין נו:ע"א-ב].

הרעיון הזה מסוכם בקודקס של ההלכה על ידי רמב"ם במשנה תורה, מלכים ומלחמות ח:יא, שם הוא אומר ששבע מצוות בני נוח מאפשרים ללא יהודי לזכות באופן שווה ליהודי אדוק בחלק בעולם הבא.

כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא. [משנה תורה מלכים ומלחמות ח:יא].

יהי רצון שנזכה בימינו לראות סובלנות דתית פורחת בארץ הקודש. כך שהקשת של הגיוון יכולה להאיר על כולנו מנקודת מבט של החיים. בדרך שכזאת יתאפשר לנו לראות את האחדות שממנה הכל מתגלה.

שבת שלום,

רענן מלק

חבר ועד הנאמנים של רבנים למען זכויות האדם

אודות רענן מלק

רענן מלק בעל תואר שני בחינוך, מכהן זה שנה שנייה במזכירות שומרי משפט, תלמיד השנה ג' בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר, המתמקד בשאלה כיצד מעמדם ההלכתי של הלא יהודים בישראל יכולים לתרום ליחסים טובים יותר ולדיאלוג בין דתי משמעותי. רענן הוא גם מתאם האירועים של מכון טנטור האקונומי, שבו הוא מארגן את מתפללים יחד בירושלים שמתקיים ביום חמישי האחרון בכל חודש, פרויקט "ימי שלישי בטנטור ", ומפגשים בין-דתיים אחרים. ניתן ליצור איתו קשר בכתובת: rmallek@outlook.com