בתמונה: מחנה פליטי הרוהינגה. Kutupalong Refugee Camp for Rohingya people in Cox’s Bazar, Bangladesh.By Foreign and Commonwealth Office – Flickr, OGL
בדבר תורה לפרשת השבוע לחג סוכות, הרב פרץ רודמן קורא איך התורה מצווה אותנו לצאת מן הבית היהודי, לסוכה, בלי מזוזה. הסוכה הזאת, היא גורלם של מיליוני פליטים המצטופפים עכשיו בדירות ארעי ברחבי העולם. בתוך כך, בעת היכָּנסֵנוּ לסוכה ובעת יציאתנו ממנה, עלינו להפיץ חסד, לעולם הרחב על כל יושביו.
הלא ראויה לַצִּיּוּן היא העוּבדה שלעתים קרובות אנחנו נתקלים ביהודי/ה הבוחר/ת לקיים מעט מאד מאורח החיים המסורתי, אך בכל זאת יש לו או לה מזוזה במשקוף בכניסה לבית? וכמה נפוץ המראה של יהודי חילוני המנשק מזוזה בדרך פנימה לבית, או בדרך החוּצה ממנו! כח המשיכה של הפּנייה הסמלית הזאת ל״שומר דלתות ישראל״ גדול ממה שהיינו מצפים על בסיס ניתוח רציונלי.
עוד יותר ראוי לַצִּיּוּן היא, אם כן, העובדה שקיים זמן בו כל היהודים מצווים לדור דווקא במקום שאין בו מזוזה. בחג הסוכות, התורה מצווה אותנו לצאת מן הבית היהודי הזוכה להערצה ולגור בין אלה שמגוריהם משאירים אותם חשופים לעולם על כל תופעותיו. הסוכה דירת ארעי היא. לא נכון ולא מן הראוי להבדיל בינה ובין דירות ארעי של אחרים ע״י קביעת מזוזה ליד הכניסה.
להושיע את כדור הארץ
מידה לא מבוטלת של אוּניברסליוּת בנוהג הזה, הייחודי כל-כך לעם ישראל, של ישיבה בסוכה, לא צריכה להפתיע אותנו. בתפילות ההושענות, אנחנו פונים אל הקב״ה בקריאה להושיע את כדור הארץ כולו על כל יושביו ולא רק את היהודים: ״הוֹֹשַע נָא אָדָם וּבְהֵמָה, בָּשָֹר וְרוּחַ וּנְֹשָמָה…!״ ריבוי הקרבנות בחג הסוכות, הכוללים שבעים פרים לאורך שבעת הימים, נתפש גם הוא כביטוי לדאגה לגורלם של כל בני אנוש: ״אמר ר׳ אליעזר: הני [=אלה] שבעים פרים — כנגד מי? כנגד שבעים [ה]אוּמוֹת״ (סוכה נה, ע״ב). בהפטרה ליום הראשון של החג, מסֵפר זכריה, מסופר שלאחר המהומות של קץ הימים, יכירו כל העמים במלכות ה׳ ויוזמנו לעלות לרגל לירושלים בחג הסוכות: ״וְהָיָה כָּל־הַנּוֹתָר מִכָּל־הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל־יְרוּשָׁלָם וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְמֶלֶךְ ה׳ צְבָאוֹת וְלָחֹג אֶת־חַג הַסֻּכּוֹת״ (זכ׳ יד,טז).
חג הסוכות הוא, כמובן, חג המזכיר לנו את חיי האומה בעקבות יציאתו מעבדות לחרות. אולם גולת הכותרת של הגאולה ההיא אינה החיים החדשים בארץ כנען בלבד. החג מצביע גם מעבר לכך, בכיוון הזמן בו יכירו כל יושבי תבל באל האחד האמיתי.
השנה, אם כן, בשבוע של החג הזה החובק עולם, בעת היכָּנסֵנוּ לסוכה ובעת יציאתנו ממנה, בואו נזכור את מליוני הפליטים המצטופפים עכשיו בדירות ארעי ברחבי העולם — סורים בטורקיה, בלבנון ובירדן, רוהינגה בבנגלדש, אפריקאים באירופה ובערי מדינתנו גם כן. בסוכות, החסד שלנו מוכרח להגיע גם לעולם הרחב על כל יושביו.
חג סוכות שמח ושבת שלום,
הרב פרץ רודמן
הרב פרץ רודמן הוא אב בית הדיון לגיור של התנועה המסורתית בארץ