פרשת השבוע "תולדות": חיי זוגיות – ביחד ולחוד ›

ציור של המפגש בין יצחק לרבקה.  By James Jacques Joseph Tissot (1836 – 1902) (French) Details of artist on Google Art Project [Public domain], via Wikimedia Commons

בדבר התורה לפרשת "תולדות" הרב דניאל גולדפרב מפרש את הפסוק, "לנוכח אשתו," בכדי להבין את מהות היחסים שבין יצחק לרבקה. האם ישנה קירבה ביניהם, או שהם נפרדים בדעותיהם? ואיך הדברים קשורים לרדיפת צדק ושלום במזרח התיכון? 

ריאליטי במקרא: לנוכח אשתו

הסיפורים על חיי המשפחה של האמהות מרתקים ומלאים בדרמות ומתח כמו בכל תכנית "ריאליטי". פרשת "תולדות" מתמקדת ביצחק. יצחק הוא הדמות המרכזית ועם זאת לעיתים תכופות הוא יחסית פסיבי, מלוהק כ"השחקן הטוב ביותר" ו"תומך בתפקיד". יותר משהוא יוזם ומנהיג, הוא מוּבָל על ידי אחרים.

יצחק ורבקה ייחודיים בין ה"המשפחות הראשונות", בני הזוג מונוגמיים והיחידים שהתורה מספרת לנו שהפגינו חיבה זה לזו, "וַיְהִי, כִּי אָרְכוּ-לוֹ שָׁם הַיָּמִים, וַיַּשְׁקֵף אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים, בְּעַד הַחַלּוֹן; וַיַּרְא, וְהִנֵּה יִצְחָק מְצַחֵק, אֵת, רִבְקָה אִשְׁתּוֹ" (בראשית 26:8.)

"זה מזכיר לנו את סיפורו של ר' אריה לוין מירושלים, הצדיק מירושלים (1885-1969) שהביא את אשתו לרופא ואמר ש"הרגל שלנו כואבת"." מקור: ויקיפדיה

בתחילת הפרשה (25:21), אנו למדים שרבקה היתה עקרה ושיצחק הפציר בפני אלוהים לנוכח אשתו, עבור אשתו. רש"י בהתבסס על התלמוד הירושלמי, מסביר ל"נוכח אשתו": הוא עמד בפינה והתפלל והיא עמדה בפינה אחרת והתפללה. קשה לשקול את הפשט. המשמעות הפשוטה של הטקסט (שרש"י מסביר את הטענה, השווה בראשית 3.8 ) כי אין שום רמז בפסוק זה שרבקה התפללה לאלוהים לפני שנכנסה להריון. כמה תרגומים יהודיים (רוזנבאום-סילברמן), משקפים את גישתו של רש"י יצחק התפלל: "מול אשתו".

תרגום JPS (מו"ל יהודי ידוע) נוטה יותר למשמעות המילולית הפשוטה. יצחק התפלל עבור/בשמה של אשתו "כי היא היתה עקרה". רשב"ם, נכדו של רש"י, אומר במילה אחת בשביל (עבור). זה יכול להיות גם לנוכח מצבה של אשתו. בהתחשב במצבה – סופרנו מרמז שיצחק פילל כי רבקה תשא את יורשו, שמא עליו לחפש אישה אחרת, כמו שעשה אביו אברהם עם הגר. או שזה יכול להיות פשוט כי הוא התפלל בנוכחותה שזהו סימן לקרבה ביניהם והזדהות עם מצבה. זה מזכיר לנו את סיפורו של ר' אריה לוין מירושלים, הצדיק מירושלים (1885-1969) שהביא את אשתו לרופא ואמר ש"הרגל שלנו כואבת".

נישואים הם עניין מסובך

הגישה של רש"י גם נכונה. הנישואים הם עניין מסובך, והעובדה שקיימת אהבה אינה ערובה שקיימת תקשורת (או להיפך). הצדדים מביאים את חוויית החיים ותפיסת עולמם האישית שלהם. יצחק "נשא" את העקדה על כתפיו (או בנשמתו) ורבקה את ההתגלות האלוהית, "וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (בראשית 25:23). מתוך הטקסט קיים ספק כי הם דנו בעניינים אלו. לכן עקב כך יצחק אהב את עשיו ורבקה את יעקב. הוא ייעד את הברכה לעשיו. רבקה רצתה שיעקב יקבל את הברכה. הוא שלח את יעקב לפדן ארם (מקום הולדתה של רבקה) כדי למצוא אישה, ורבקה כדי למנוע את האיום של עשיו. קיימת ביניהם אהבה. האם קיימת ביניהם תקשורת?

"לנוכח אישתו" – מצד אחד זה יכול להיות סימן של חיי קרבה ומצד שני שוני וניגודים של מבט על החיים. שום דבר חדש תחת השמש. כפי שאלוהים אמר וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים, "לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּו" (בראשית 2:18) עזרה "לעמוד" או ל"עמית". לפעמים זה עזרה ולפעמים זה נוגד. לנוכח אשתו – סיכום הוגן קיומי של מוסד הנישואים. האתגר של שמירת ה"ביחד" ולהיות "האני העצמי" של איזון ולמצוא את השילוב הנכון של אהבה ותקשורת. ֹ

וכמובן כל היחסים יש בהם מורכבות דומה. לעיתים הם "שבורים" כמו שהיה מזכיר לנו שוב ושוב המשורר והמלחין הגדול ליאנרד כהן עליו השלום. דרך הסדקים אנו קולטים את האור בעולמינו השבור. זה במאמצינו לרפאות ולתקן את השברים שאנחנו מביאים את האלוקות לתוך העולם. כמו שביחסים אינטימיים של בני זוג אוהבים אנו זקוקים להשלמה ורפואה כזאת כך ביחסים בין קהילות, עמים ודתות. זוהי הסיבה העמוקה יותר לעשייתינו בשומרי משפט – זה לא רק עניין של רדיפת צדק – כמה שזה חשוב! – או רדיפת שלום – אף שאנו זקוקים לו מאד! זהו עניין של אהבה – אהבת האנושות (והאנושיות) ואהבת הבורא.

שבת שלום,

הרב דניאל גולדפרב, 

CY Faculty and Coordinator, Torah Sparks

תודה לרב יחיאל גריניימן על התוספת בסוף הדבר התורה.

אודות הרב דניאל גולדפרב

הרב דניאל גולדפרב, מנהל לשעבר של הישיבה הקונסרבטיבית בירושלים וחבר רבנים למען זכויות האדם