דבר תורה של הרב יחיאל גריינימן לשבת שובה ויום הכיפורים הקרב ובא.
אימרה רבנית פופולרית (במסכת יומא,פ"ז, ב', בשם רבי אלעזר בן עזריה) לגבי היחס בין יום כיפור ותהליך התשובה, מה שהפילוסוף מרטין בובר קורא ,“turning” אומרת שעל חטאים בין אדם למקום (האל) יום כיפור מכפר, אך על חטאים בין אדם לחברו, אין יום כיפור מכפר עד שאדם יפייס את חברו. רק אחרי ה"תיקון" (או הרפואה, במובן של “הילינג”) הבין-אישי הזה יכול יום כיפור להשלים את התהליך הרוחני. מה שנכון לגבי הפרט נכון גם לגבי הקהילה, אף בין עמים. הפיוס הוא צעד הכרחי בלעדיו לא יהיה שום שלום, לא בקהילה, לא בין עמים, ולא בשלוות הנפש (שלום פנימי) אצל החוטא היחיד. היחס של אותו פרט, אותה קהילה, ואותו עם לקדוש ברוך הוא יישאר פגום עד שזה יקרה.
תקופת ההַהִשְׁתַּנּוּת עד ליום הכיפורים
עשרת ימי התשובה או תקופת הַהִשְׁתַּנּוּת לפי בובר מראש השנה ועד יום כיפור הינם ביטוי ריטואלי-ליטורגי של התובנה הרבנית הזאת. ההתמקדות בתפילת הסליחות ובמיוחד בוידוי שחוזרים עליה שוב ושוב בתקופה הזו הוא על חטאים בין אדם לחברו הרבה יותר ממה שהוא על עבירות בין אדם למקום.
ברבנים למען זכויות האדם, בהשפעת פירושים הומניסטיים, או אוניברסאליים של המסורת היהודית, הרחבנו את הוידויים במחזור לכלול חטאים נגד אלה שאינם חלק מהשבט. אנו מאמינים שזה מתאים לרוח התקופה ולגישה האוניברסליסטית של תפילות הימים הנוראים עצמן – המציינות את בריאת העולם ו\או בריאת האדם. התפילות מזכירות לנו שוב ושוב את החזון של כל העמים שעובדים את אל האמת האחד והעומדים במשפט לפני הקב"ה. תפילת "עלינו" – שבמקור חוברה עבור הימים הנוראיים אבל היום נאמרת בכל יום ויום – היא דוגמה מובהקת ומרכזית לאותו חזון דתי.
"לתקן עולן במלכות שדי וכל בני בשר יקראו בשמך…יכירו וידעו כל יושבי תבל .. והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד."
דבריהם של הנביאים הנקראים בשבוע שעבר והשבוע בהפטרות (ישעיהו, הושע) ובקריאת התורה מבהירים לנו שהתשובה היא תהליך דו-סיתרי. "שובה אלי ואשוב אליכם". ה' ישוב אלינו כאשר נשוב אליו נאמר לנו, והדרך לעשות זאת הוא דרך התיקון של מעשינו – בייחוד כלפי הזולת – ועל ידי פתיחת הלב.
כאשר אנו חוגגים את השנה העברית החדשה ומתכוננים רוחנית לשנת מעש עלינו למצוא את המקום בנשמתנו ממנו נוכל להמשיך את עבודת הקודש שלנו. עלינו לשאוף למקום של שלימות פנימית, בו אנו משלימים עם מגבולותינו וחולשותינו האנושיות, אבל יחד עם זאת שואפים להשלמה עם אלה נגדם חטאנו, מלאים בתקווה לעתיד טוב יותר.
גמר חתימה טובה, שתיכתבו בספר החיים!
הרב יחיאל גריינימן
קיראו עוד
- יום הכיפורים, יום החמלה, הרב משה יהודאי
- אוניברסאליות וייחודיות בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים, הרב רון קרוניש
- מדוע אנחנו קוראים בספר ישעיהו ביום הכיפורים? הרב רון קרוניש