מסמך המחליטים – הבסיס לחוק ההסדרים – שהוגש לממשלה לקראת תקציב 2017-2018הוא רחב ומשפיע על כלל תחומי החיים במדינת ישראל. בניגוד למגמה של השנים האחרונות, בה צומצם מסמך המחליטים והתאפשר לשרים, לחברי הכנסת ולציבור עיון מקדים במסמך, שוב לפנינו מסמך מחליטים ומסמך רפורמות ארוך ועמוס, כולל ביטול ודחייה של חוקים, רפורמות מקיפות, הפרטות, ביטולים של מענקים, הפחתת תקציבים וקיצוצים רוחביים במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות ובתכניות ממשלתיות שונות.
אנו בפורום הארגונים למאבק בחוק ההסדרים דורשים להוציא ממסמך המחליטים את הנושאים אשר:
- אינם קשורים כלל לתקציב המדינה לשנות התקציב הבאים (2017-2018). גם אם נושאים אלו קשורים לתקציב, יש לאפשר תהליך חקיקה אשר משקף את חשיבותם.
- מהווים רפורמה או שינוי מהותי ומצריכים דיון מסודר ומעמיק בממשלה ובכנסת ולא ראויים לעבור בחקיקה מהירה.
- ביטול חוקים שחוקקה הכנסת.
לנושאים כגון אלו חוק ההסדרים הוא מסלול בלתי ראוי. דרישתנו היא שנושאים רבים אלו, אשר צריכים להידון בצורה מעמיקה בנפרד מתקציב המדינה, יופרדו מדיוני תקציב 2017-2018 ויעברו מסלול חקיקה רגיל בזמן סביר שיאפשר דיון ציבורי שקוף.
פורום הארגונים נגד חוק ההסדרים קורא לממשלת ישראל לדחות את מסמך המחליטים ואת מסמך הרפורמות המובאים לדיון ולחייב את משרד האוצר להציג תקציב הכולל סוגיות תקציביות בלבד ולהותיר את כל הרפורמות והשינויים מרחיקי הלכת להצעות חוק ממשלתיות שיובאו לדיון מקיף ומהותי בהליכי חקיקה רגילים, תוך מתן אפשרות לחברי הכנסת ולציבור ללמוד את הנושאים ולקבל החלטות כראוי.
מצורף ניתוח של שני מסמכים: מסמך המחליטים, כפי שפורסם ב-28/7 וכן הצעת תקציב המדינה לשנים 2017-2018, כפי שפורסם באתר האוצר ב-2/8, ובו פירוט ההערות מול כל סעיף רלוונטי. אנו מגישים להלן את ההסתייגויות שלנו ממסמך המחליטים לתקציב 2017-2018, כאשר בניתוח סעיפים אשר עומדים בקריטריונים שצויינו לעיל יצויין במפורש "לא לחוק ההסדרים" בעמודת ההערות והמלצות.
בנוסף לניתוח המצורף מטה, סקרנו את פגיעת ההצעה לתקציב בזכויות חברתיות ובפרט בכל הנוגע לאוכלוסיות החיות בעוני. חוסר השקיפות הגלום בחוק ההסדרים פוגע במיוחד באוכלוסיות אלו בשל היעדר כוח כלכלי ופוליטי להיאבק על זכויותיהן.
נספח: דוגמאות לפגיעה בזכויות חברתיות במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי: פגיעה צפויה בעיקר בחינוך ובבריאות.
בריאות:
שב"ן – שירותי ביטוח בריאות נוסף. לכ-80% מהאכולוסייה בארץ יש ביטוח בריאות נוסף על זה הבסיסי, כולל אנשים החיים בעוני. בשל התכולה המצומצמת של הביטוח הבסיסי רבים רואים בביטוח הנוסף הכרח. כעת מתוכננת בחוק תוספת מבורכת לסל התרופות, אך התיקצוב לתוספת זו לא יבוא מהתקציב באופן פרוגרסיבי (כשהחיים בעוני משלמים פחות), אלא על חשבון ייקור השב"ן, ובאופן רגרסיבי – העלאת עלות השב"ן באופן אחיד, בלי קשר להכנסה.
בנוסף על כך, אדם עם שב"ן החי בעוני צפוי השנה לעלייה בהשתתפות העצמית עבור ניתוחים מכוסים. הדבר ייפגע בעיקר במי שחיים בעוני. העלייה היא לא בחוק ההסדרים, אבל ניתן לראות אותה כקשורה להעברת תוספת תקציב להגדלת סל התרופות, באופן שנותנים לאזרח במקום אחד ולוקחים ממנו במקום אחר שהוא קריטי גם כן לבריאות הציבור. בעצם נוצרה פה אשלייה של תוספת שירותי בריאות מסבוסדים, אלא שבמקביל גורעים שירותי בריאות חיוניים באופן שפוגע במוחלשים ביותר.
יום חינוך ארוך:
בהצעה לחוק ההסדרים מתוכננת דחייה נוספת של חוק יום חינוך ארוך שמטרתו לתת הזדמנות שווה לכל ילד בישראל, מגן ועד חטיבה (יום לימודים ארוך עד 16:00 כולל ארוחה חמה). החוק אושר בממשלת נתניהו הראשונה, כבר ב-97, ומאז נדחה יישומו. אי יישום החוק ייפגע בצורה חמורה במיוחד באוכלוסיות החיות בעוני, ובפרט אימהות הוריות. הללו ייתקשו לממן מסגרת אחה"צ לילדיהם בשוק החופשי, וכך עיכוב החוק פוגע בהם כלכלית ולעיתים אף דוחק אותם משוק התעסוקה או מביא לצמצום היקף התעסוקה שלהם בשל חוסר יכולת למצוא פיתרון לילדים. כמובן שאי יישום החוק פוגע בצורה חמורה במיוחד בילדים החיים בעוני.
חינוך כללי:
בנוסף מתוכננת הגבלה של התוספות התקציביות להן זכה משרד החינוך בשנים האחרונות, מה שמעלה חשש כי הדבר עלול לפגוע בתוכניות או שירותים שמי שהכי נזקק להם הם הילדים החיים בעוני.
פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים כולל את הארגונים הבאים: שתיל | הקרן החדשה לישראל | שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם | המשמר החברתי | המרכז להעצמת האזרח | האגודה לזכויות החולה בישראל | SEF | כן לזקן – לקידום זכויות הזקנים
קיראו עוד: