CC0 Public Domain
בס"ד
בדבר תורה לפרשת "מטות-מסעי", הרב מרדכי גולדברג שואל כיצד אנו יכולים לסייע לבנין בית המקדש, בדמות איחוד העם היהודי. ובפרשנות מרתקת הוא מחבר בין עבודת רבנים למען זכויות האדם לבין המתנחלים. זאת כדי לבטל את שינאת החינם הפושה בתוכנו.
"כל דור שאינו נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו" (תלמוד ירושלמי מסכת יומא פרק א הלכה ה). שואל ה"שפת אמת" (הרב יהודה ליב אלתר מגור, מאה ה-19, פולין): "קשה להבין! שהיו הרבה דורות צדיקי עליון שנאמר שהיה ראוי להיות נחרב בימיהם!" במילים אחרות: איך אפשר להגיד שבגלל שבית המקדש לא נבנה בדור מסויים, היה מגיע לדור הזה שבית המקדש ייחרב בימיו? היו דורות עם הרבה צדיקים, ובדורות האלו בית המקדש לא נבנה! האם זאת אומרת שבאותם דורות היה ראוי שבית המקדש ייחרב? הוא עונה: "ונראה לפרש כי כל ימי הדורות מצטרפין ומתכנסין כל ההארות של עבודת בני ישראל להיות ראוין לגאולה." זאת אומרת, זה לא תלוי רק בזכויות אותו דור שבית המקדש ייבנה בימיו. הזכויות של כל הדורת הולכות ומצטברות. "זכות כל דור ודור עוזר ומביא מעט בנין בית המקדש, והבנין נמשך כל ימי הגלות." אז המאמר מהתלמוד הירושלמי מתכוון לא לכל דור שאינו נבנה בימיו, אלא לכל דור שאינו מסייע לבנינו. וממשיך השפת אמת: "וכל אדם בפרט גם כן צריך לידע שכל מעשיו הם סיוע לבנין בית המקדש."
"בין המצרים"
להרבה מאיתנו די קשה להתייחס לעניין הזה של בנין בית המקדש, במיוחד אם מדובר בהקרבת קרבנות. ובכלל קשה להתייחס לאבלות של תקופת "בין המצרים". איך אפשר להרגיש את האבלות על זה שאין לנו בית המקדש, או את הגעגועים לבנינו? אז בא ניקח את זה במובן יותר סמלי. אנחנו לא מתגעגעים לבניין מסוים, אלא לרמה רוחנית מסויימת יותר גבוהה. אפשר לקרוא לרמה הרוחנית הזאת "שלום" או "אחדות". לא רק בתוך עם ישראל, אלא בעולם כולו. זהו החזון של הנביאים לימות המשיח. "לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה."(ישעיהו ב:ד) ומה הוא הדבר העיקרי שמונע את השגת המטרה הנשגבה הזאת? חז"ל אומרים שבית המקדש השני נחרב בגלל שנאת חינם. ביטוי מודרני לשנאת חינם הוא דעות קדומות. אנחנו שונאים מישהו, או עם שלם או קבוצה מסויימת, בלי להכיר אותם. רק בגלל מה שאנחנו חושבים עליהם. כשמדובר ביחס לעמים אחרים, אפשר לקרוא לזה גזענות. אנחנו, העם היהודי, סבלנו הרבה מגזענות לכל אורך ההיסטוריה שלנו. ודווקא בגלל זה, אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים לא ליפול לתוך הנטייה לגזענות שקיימת אצל כל אדם, כי לכל אדם יש חשדנות כלפי אנשים ששונים ממנו. כמו שאומרת התורה: "וגר לא תלחץ, ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים." (שמות כג:ט) "גר" בתורה זה שווה היום לאדם זר או לקבוצת מיעוט בחברה. ואחת היסודות של "רבנים לזכויות אדם" זה להיאבק במדינת ישראל נגד היחס הזה של עוינות שהרבה יהודים ישראלים מרגישים כלפי הפלסטינים. הפלסטינים הם באמת "גרים" בתוכנו ,במובן התנ"כי. הם מיעוט, וכמו הגרים בתקופת התנ"ך, הם בדרך כלל חיים ברמה כלכלית יותר נמוכה מהחברה היהודית, והם יותר חלשים מבחינה פוליטית.
יחד עם זה, אנחנו צריכים לחזור למובן המקורי של שנאת חינם כפי שחז"ל ראו אותו. חז"ל דיברו על שנאת חינם בתוך העם היהודי. ובעניין הזה יש לנו, גם חברי "רבנים לזכויות אדם" הרבה מה לתקן. אנחנו באופן טבעי מרגישים הרבה יותר בנוח עם אנשים שמסכימים אתנו, שהם בצד השמאלני בעולם הפוליטי. אבל מה לגבי הימניים, המתנחלים, או החרדים? איך אנחנו רואים אותם? האם אנחנו ישר נסחפים לנטייה הזאת של התקשורת, שמכלילה את כולם כפנאטים לאומניים או דתיים? כאילו שאי אפשר ליצור שום קשר או גשר אתם? האם אנחנו רואים את כל היהודים שגרים בהתנחלויות כגזעניים שרוצים לפגוע בערבים, או לפחות לגזול מהם את אדמתם? כמו בכל מצב כזה של דעות קדומות, הפתרון היחיד זה לפגוש אותם, לראות שהם לא השטנים שהתקשורת לפעמים מתארת אותם, או כמו שאנחנו נוטים לחשוב. כמובן, יש בינינו חילוקי דעות גדולים וחשובים. אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לשנוא אותם, או שאי אפשר בכלל לפתח אתם איזה סוג של דו-שיח. לדעתי, זה המסר העיקרי של ימי "בין המצרים" היום, והמשמעות האמיתית לבנין בית המקדש. ה"שפת אמת" אמר שכל אדם צריך לנסות בחייו לסייע לבנין בית המקדש. אנחנו היום יכולים לסייע לבנין בית המקדש. אנחנו יכולים להביא את העם היהודי למצב של יותר אחדות, על ידי פגישה אמיתית עם אלו שיש לנו אתם מחלוקת. אנחנו נבין אותם יותר, והם יבינו אותנו יותר. כי באמת שנינו, גם המתנחלים וגם אנחנו, "רבנים לזכויות אדם", מתבססים על אותה התורה.שבת שלום,
הרב מרדכי גולדברג