פרשת השבוע "בלק": מאנטישמיות, אל תכונות ללא גבולות ואתניות ›

תיאור דמויות של רועים אמורים מציור קיר שהתגלה בעיר מארי, כיום בשטחי סוריה (צילום: הלובר) | CC BY-SA 2.0 fr (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/fr/deed.en)], via Wikimedia Commons

בדבר התורה לפרשת "בלק" מרחיב הרב דניאל גולדפרב על הבחירה שלנו, כיהודים, ולא יהודים, בין התכונות שיוחסו לבלעם, כמו קנאה, עין רעה, אופי יהיר ותיאבון מופרז, לבין התכונות שיוחסו לאברהם, גישה בריאה חסרת קינאה, ענווה ושליטה על תשוקות פיזיות.

בסוף הפרשה משבוע שעבר, בלק מלך מואב, ראה את כל מה שעשו ישראל לאמורי. באנטישמיות אופיינית, בלק התעלם ממה שהאמורי עשו לישראל – תקפו אותם בשעה שביקשו לעבור בבטחה, מה שהוביל את ישראל להגן על עצמם. בלק המודאג, שילב את "הנביא" בִּלְעָם שֶׁיְּקַלֵּל את בני ישראל, כך שהוא (בלק) יוכל להביסם ולדחוק אותם מהארץ.

המורכבות של בלעם

בלעם הוא אחת הדמויות הכי המסתוריות בתנ"ך. מקורו לא ברור (את שמו אפשר לפרש "ללא עם"). לבלעם יש גישה לאלוהים. למעשה, אומר המדרש, יש לו כח נבואי כמו זה של משה. בלעם נשכר כדי לקלל. בלעם, אומר לבלק כי יכול להכריז רק את המילים, ששם לו האל בפיו. ואכן הוא נשא ארבעה משלים שכל אחד פיוטי יותר מקודמו, שירת הלל לישראל. המלים הראשונות של כל יהודי שהוא אומר עם כניסתו לבית כנסת: "מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל" (במדבר 24:5)

אף על פי כן הרבנים נקטו בעמדה שלילית כלפי בלעם. בלעם מואשם בהסתת נשות מדיין לפתות את הגברים הישראלים שיעבדו את האל הכנעני, בַּעַל פְּעוֹר. התקרית שמסיימת את הפרשה שלנו (במדבר 25:1-9), מה שמוביל למשבר וטרגדיה במחנה. וכך דרך הבגידה וניצול החולשה האנושית, בלעם מצליח בסופו של דבר לקלל את העם היהודי, מה שלא היה מסוגל לעשות ישירות. הבסיס לפרשנות זו הוא האזכור של בלעם בקרב האנשים החשובים שנהרגו ביחד עם המדיינים (במדבר 31: 8, 16). הדבר מצביע על כך שמאחר ולא הצליח לבצע את הקללה עבור בלק, בלעם הצטרף למדיינים בעויינותם אל בני ישראל.

איור מדומיין של בעל פעור, ממדריך דמונולוגיה נוצרי מ-1818. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons

" בלעם מואשם בהסתת נשות מדיין לפתות את הגברים הישראלים שיעבדו את האל הכנעני, בַּעַל פְּעוֹר. " | איור מדומיין של בעל פעור, ממדריך דמונולוגיה נוצרי מ-1818. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons

אנטיתזה של אברהם אבינו

בפרקי אבות (5:21) בלעם מתואר כאנטיתזה של אברהם אבינו. לתלמידיו של אברהם יש "עין טובה" (רוחב לב כלפי אחרים) ענווה ומתינות בתיאבון (למען הנאות העולם). לתלמידיו של בלעם לעומת זאת יש "עין רעה" (הם קנאים) בעלי אופי יהיר ותיאבון מופרז. הפרשנים מצאו הוכחות בטקסט התנ"כי לכל אחת מהתכונות הללו – לטוב במקרה של אברהם ולרע בכל הנוגע לגבי בלעם. ההשלכות הן קיצוניות. תלמידיו של אברהם יתוגמלו כפליים. גם בעולם הזה וגם בעולם הבא, בעוד שעל תלמידי בלעם נגזר הרס אובדן והבור הנמוך ביותר בגיהנום.

מעניין לציין כי בלעם, מי שהחל לקלל\לברך את ישראל כקבוצה דתית גזעית, הופך לאב טיפוס של הרוע ברובד האנושי. אברהם "אבי עמים רבים" מתואר כאן כמי שיש לו שלוש תכונות מפתח באדם שצריך לקוות להם, גישה בריאה כלפי אחרים בלא קנאה, ענווה ושליטה על תשוקות פיזיות. בלעם, הוא זאב בודד ומשולל שלושת תכונות אלה. אנשים כמוהו מסיעים עצמם מהעולם (פרקי אבות 2:16, 4:28). התכונות הבלעדיות האלה אינן בלעדיות ליהודים והליקויים נמצאו לא רק בקרב הלא יהודים. אלה הן תכונות אנושיות. הן יהודים והן לא יהודים יכולים להיות תלמידיהם של אברהם או בלעם. הבחירה היא שלנו.

שבת שלום,
הרב דניאל גולדפרב

הרב דניאל גולדפרב, מנהל לשעבר של הישיבה הקונסרבטיבית בירושלים וחבר הארגון

 

אודות הרב דניאל גולדפרב

הרב דניאל גולדפרב, מנהל לשעבר של הישיבה הקונסרבטיבית בירושלים וחבר רבנים למען זכויות האדם