ברכת כהנים, במהלך חג הפסח בכותל | By No machine-readable author provided. Bachrach44 assumed (based on copyright claims. [Public domain], via Wikimedia Commons
הרב רון קרוניש מסביר מהי המשמעות העכשווית של ברכת הכוהנים
פרשת השבוע של שבוע שעבר – פרשת "נשא" – כללה בתוכה את ברכת הכוהנים. פרשה זו הייתה הפרשה של בתי, הרבה דליה קרוניש, כשנישאה לפני 8 שנים לגיוש מודלין, על כן אני הקדשתי את דבר התורה הזה לדליה ולגו'ש לרגל יום הנישואין שלהם.
על מנהג הקראת ברכת הכהנים בבית הכנסת בארה"בסדרה מיוחדת זו של שלוש ברכות מספר "במדבר" שהייתה במקור מוגבלת לכוהנים בזמן שבית המקדש היה קיים, אומצה על ידי רבנים מודרניים רבים במסורת היהודית האמריקאית כ"ברכת סיום" בהזדמנויות שונות בבתי הכנסת שלהם, בדרך כלל בסוף התפילה.
הסבא של דליה – אבי, הרב ליאון קרוניש – נהג לברך את הקהילה שלו בעודו פורס את ידיו כלפי מעלה בדומה לכוהן, בסיומה של תפילה בבית הכנסת שלו, טמפל בית שלום, במיאמי ביץ', פלורידה (שם גדלתי). במשך הרבה שנים אנשים נהגו לומר לי שהם ממש חשו בנוכחות האלוהית באותו רגע מיוחד. זו הייתה דרכו של אבי להעביר מסר של שלום לבני הקהילה שלו כחלק ממערך התפילות.
הייתה לי הזכות לחלוק ברכה זו עם בתי וחתני כחלק מטקס הנישואין שלהם, ומבחינתי זה היה כבוד גדול. ואני נוהג ביחד עם אימא של דליה לברך את ילדי, במשך שנים רבות, מסביב לשולחן ערב שבת, כפי שאני מאמין שרבים מכן נוהגים לברך את ילדיכם בכל ליל שבת.
על כן, ברצוני לחלוק איתכם היום כמה הרהורים בנוגע לברכה משולשת זו:
- "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ" [במדבר 26:22-26]
- "יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ"
- "יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם"
- "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ"
פירוש אחד של יְבָרֶכְךָ ה' אומר: "בעושר חומרי" ו וְיִשְׁמְרֶךָ שהתווסף "כהגנה מפני איבודו של אותו עושר" .
עבור האנשים שהיה להם הרבה מאוד כסף בבורסה לניירות ערך, באמריקה או בישראל, זוהי אולי פרשנות טובה, אך היא אולי כנראה פחות רלוונטית להרבה מאוד אנשים באמריקה ובודאי שאינה רלוונטית כלל ועיקר לרובנו בישראל.
פירוש אחר: "ישמרך ה' מלהיות מושחת בעקבות קבלת העושר החומרי". (במדבר רבה).
פירוש זה רלוונטי יותר לרבים מהמנהיגים הפוליטיים וחלק מהמכונים אצלנו מנהיגים "דתיים" בישראל, שאינם עומדים מול הפיתויים והסכנות הגדלות והולכות של שחיתות בחברה שלנו.
פירוש נוסף: "יְבָרֶכְךָ ה' לפי צרכיך – ברך את התלמיד בשכל ישר (אינטליגנציה), את הסוחר בחריפות עסקית …" זהו פירוש נהדר. כולנו יכולים להינות מברכת שכל ישר [!] וקצת "חריפות עסקית" תעזור לכולנו לנהל את הארגונים והעסקים שלנו באשר הם, אם למטרת רווח או שלא למטרת רווח. וכולנו יכולים להשתמש בברכת האלוהים לקבלת עזרה במציאת דרכנו במסעות הקשים של חיינו.
צפו: אלן דג'נרס מבקשת בתוכנית הטלביזיה שלה: "היו אדיבים האחד לשני".
2. "יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ"
מהי המשמעות של ברכה זו לחיים שלנו – במשפחותינו, בקהילות, ובחברה שלנו?
הפסוק: "יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ" תורגמו לאנגלית "ינהג באדיבות" ולא באופן מילולי שהוא "יאיר את פניו".
אדיבות היא תכונה שאינה רווחת כל כך בחברה המודרנית של ימינו. אנשים עסוקים מידי בחיים העמוסים מכדי להיות אדיבים האחד לשני. במקום זאת, אנחנו נתקלים בכל כך הרבה צעקות ועוינות בחברה שלנו.
חביב עלי מנהגה של אלן דג'נרס [Allen DeGeneres] שלאחר סיום כל הופעה שלה היא אומרת: "היו אדיבים האחד לשני".
אדיבות היא המצווה החשובה ביותר! אולם נראה שלהרבה אנשים קשה להיות אדיבים ומלאי חמלה האחד כלפי השני. יתכן שתכונה זו אינה בגנים שלנו, או בסביבה שבה אנו חיים. על כן, כדאי לקבל ברכה הכוללת את התכונה הזו של אדיבות או 'פנים מאירות'. אילו יותר אנשים יבורכו בתכונה זו, עולמנו יהיה עולם טוב יותר!
אולם יש עוד חלק בברכה שנייה זו. הירש וספורנו מפרשים את "וִיחֻנֶּךָּ", על ידי השראה אלוהית, כדי שתוכל להבין את מטרת החיים. עבור מחבר המדרש (של ספריי), שורה שנייה זו של הברכה היא תפילה לקבלת אור החוכמה וידע מעמיק בתורה
החצי השני של ברכה שנייה זו מוסיף את המילים "וִיחֻנֶּךָּ" – ינהג בך בחן". התכונות חן, חסד ורחמים – הם חיוניים לנו כדי לחיות חיים מוסריים. הם יאפשרו להיות אנושיים במלוא מובן המילה; הם עוזרים לנו לדאוג למקופחים ולחלשים בקהילות שלנו; הם יעזרו לנו להתייחס לכל בני האדם בהבנה גדולה יותר ובחמלה.
3. "יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם"
לדברי פרשן יהודי נוסף, שלום מתחיל בבית, משם הוא מתרחב לקהילה ולבסוף לכל העולם.כולנו צריכים להיות מבורכים ב "שלום בית" – בניית חיים מלאים ומספקים בבית יהודי חם, מסביר פנים ומטפח רוחניות. ובאותה שעה, אנחנו חייבים לדאוג להרמוניה חברתית – או להיעדר הרמוניה חברתית – בקהילות שלנו, וכן לשלום בארצנו ובאזור שלנו.
הרבה מדי אנשים הפכו לאדישים למתרחש בחברה ובמדינה והם דואגים בעיקר לעצמם ולמשפחותיהם. הם ויתרו על חיפוש לכידות חברתית בקהילות שלהם או שלום לארצם ולאזור שלהם. אנו צריכים להיות מבורכים בתכונה של חיפוש אחר שלום ומאמץ פעיל להשיגו בכדי לשפר חיי העם שלנו ושאר העמים.
הרב רון קרוניש
15יוני, 2016
הרב רון קרוניש אסיר תודה לרב הרולד קושנר, עורך ספר הפרשנות לתורה "עץ חיים" עבור חלק מהרעיונות בפוסט הזה.