שיעור לחג השבועות מאת יעל גמון
מגילת רות היא מגילת החסד. החסד של רות לנעמי. החסד של בועז לרות. החסד של רות לבועז. רות – אשת החסד, מקבלת על עצמה אחריות לשנות את תודעתו של בועז מאיש החסד לאיש הצדק .
לפני שניגש למגילת רות נברר את המושגים – חסד צדק וצדקה על פי הרמב"ם:
"פרק זה יכלול פירוש שלשה שמות שהוצרכתי לפרשם, והם חסד ומשפט וצדקה. וכבר ביארנו בפירוש אבות כי חסד עניינו ההפלגה באיזה דבר שהופלג בו, ושימושו בהפלגה במעשה הטוב יותר.
וידוע כי ההטבה כוללת שני עניינים:
האחד להטיב למי שאין לו זכות עליך כלל. והשני להטיב למי שיש לו זכות עליך ביותר מן המגיע לו.
ורוב שימוש ספרי הנבואה במילת חסד הוא בהטבה למי שאין לו זכות עליך כלל, ולפיכך כל טובה הבאה מאתו יתעלה נקראת חסד, אמר חסדי ה' אזכיר, ולפיכך כל המציאות הזו כלומר: המצאתו יתעלה אותה הוא חסד. אמר עולם חסד יבנה, עניינו בניין העולם חסד הוא, ואמר יתעלה בתיאור מידותיו ורב חסד.אבל מילת צדקה היא נגזרת מן צדק, והוא "עדל", ופירושו להביא לכל בעל זכות את המגיע לו, וליתן לכל מצוי מן הנמצאים כפי הראוי לו. ולפי העניין הראשון לא יקראו בספרי הנביאים הזכויות המוטלות עליך לזולתך אם נתתם, צדקה, לפי שאם שילמת לשכיר את שכרו או פרעת חובך אין זה נקרא צדקה.
אבל הזכויות המוטלות עליך לזולתך מצד המידות הטובות, כגון לקומם כל כושל, הרי זו נקראת צדקה, ולפיכך אמר בהחזרת המשכון ולך תהיה צדקה, כי בלכתך בדרך המידות הנעלות כבר עשית צדק עם הנפש ההגיונית שלך מפני שנתת לה את המגיע לה.
וכיון שכל מעלה מידותית נקראת צדקה, אמר והאמן בה' ויחשבה לו צדקה, כלומר: מעלת האמונה. וכן אמרו יתעלה וצדקה תהיה לנו כי נשמור לעשות וגו' אבל מילת משפט היא הדין כפי הראוי על הנידון, יהיה זה לטוב או לנקמה.
מסקנת הדברים –
כי חסד נאמר על ההטבה בהחלט,
וצדקה על כל טובה שתעשה מצד המעלה המדותית אשר בה אתה מביא שלמות לנפשך,
ומשפט אפשר שתהיה התוצאה שלו נקמה ואפשר שתהיה טובה. "
מורה נבוכים נ"ג חלק ג'.
- הרמב"ם מציין שלושה מושגים שנועדו לקיים עולם טוב יותר – ציינו במילותיכם מהם ההבדלים בין שלושת המושגים, האם אתם יכולים למצוא את נקודות ההשקה-חפיפה ביניהם?
- מהי הגדרת "החסד" במגילת רות?
- סמנו את המקומות בהם מופיעה המילה "חסד" במגילת רות. נסו יחד להבין מהו ה"חסד" שנעשה בכל פעם.
- בועז מודה לרות על החסד הראשון והאחרון נסו לגלות מהו החסד הראשון, שעשתה לו רות?
- האם "חסד" הוא פעולה חד כיוונית מהעשיר, מהחזק לעני והחלש?
- האם תוכלו למצוא את המושגים עליהם מדבר הרמב"ם גם כאן? מתי החסד הופך בעצם לצדק או לצדקה?
מגילת רות מעלה גם את סוגיית היחס לגר, הרב אליעזר פאפו מסרייבו "הפלא יועץ" מרחיב את הנושא גם לגרים שאינם דווקא גרי צדק:
"אהבת הגרים הוא לעזור ולסייע לאיש הנודד ממקומו, והוא גר בארץ נוכרייה, ולאו דווקא גר צדק… על מי שהוא גר בארץ נוכרייה, בלי רע ואח, ואין לו מכיר, ורוחו נמוכה, ולבו נשבר ונדכה-ראוי לרחם עליו, ולקרבו, ולהיות עימו אוהב ורע, ולעוזרו ולתומכו, בכל הבא בידו, ובזה מקיים מצוה רבה זו.
וביותר יגדל המצווה הזאת על אשכנזי ההולך בין הספרדים או ספרדי בין האשכנזים וכדומה, שגם לשון אין להם, אשר לא ישמעו איש שפת רעהו, והם מתדכאים הרבה שאין יכולים להגיד צערם ולהראות ערכם… מה בין ספרדי לאשכנזי או שאר לשונות, ולעשות שום חילוק, אדרבה, יגדל החיוב לרחם ולסייע למישהוא מלשון אחר, מטעם אהבת מצוות הגר. "
פלא יועץ, אות ג, גר, עמ' נ"ג, ירושלים, הוצאת כרם שלמה, תשכ"ג (1963)
- מהם הקשיים בהם נתקלים גרים לדעתו של "הפלא יועץ"?
- מיהם הגרים "האחרים- הנוספים" עליהם הוא מדבר?
- מה הבחנה זו מוסיפה לנו להבנת המושגים חסד, צדק וצדקה?
שם מפורש
חוה פנחס-כהן
כֻּלָּם כְּבָר הָלְכוּ אֶל הָהָר וּמְחַכִּים
מְחַכִּים לִרְאוֹת בְּשֶׁקֶט רַב מְחַכִּים
שֶׁלֹּא כְּמִנְהָגָם גַּם הַחֲמוֹרִים גַּם הַגְּמַלִּים
בַּשֶּׁקֶט הַזֶּה צִפּוֹר לֹא צִיְּצָה
גַּם יְלָדִים עַל כִּתְפֵי אֲבוֹתֵיהֶם,
וְהַשֶּׁקֶט רַב מִנְּשֹא כְּמוֹ לִפְנֵי דָּבָר
נוֹרָא וְגָדוֹל וַאֲנִי עוֹד רָצִיתִי
לְהַסְפִּיק וְלִתְלוֹת אֶת הַכְּבָסִים
לַעֲשׂוֹת זְמַן לְעַצְמִי לְתַקֵּן רֵיחוֹתַי
וְחִמַּמְתִּי אֶת הֶחְָלָב לַתִּינוֹק שֶׁלֹּא יִרְעַב
שֶׁלֹּא יִבְכֶּה חָלִילָה בָּרֶגַע הַלֹּא
מַתְאִים כַּמָּה זְמַן עַד כְּלוֹת. הַצִּפִּיָּה
שֶׁתִּתְיַבֵּשׁ הַכְּבִיסָה וְהַתִּינוֹק מָה
אִישׁ לֹא יָדַע
וַאֲנִי רָאִיתִי שֶׁרוּחַ קַלָּה, כְּמוֹ נְשִׁימָתוֹ שֶׁל אִישׁ יָשֵׁן עָבְרָה
בַּכְּבָסִים וְנִפְּחָה כְּרֵסָהּ
שֶׁל כֻּתָּנְתִּי וּמַפַּת הַשַּׁבָּת
הָיְתָה מִפְרָשׂ לָבָן בְּאֶמְצַע הַמִּדְבָּר
וְיָצָאנוּ מִשָּׁם עַל הַתְּכֵלֶת
הַרְחֵק לַמָּקוֹם בּוֹ
נִפְרֹט רִמּוֹנִים וְנֹאכַל עֲסִיסָם
לַמָּקוֹם בּוֹ
לָאַהֲבָה
שֵׁם מְפֹרָשׁ
מתוך: מסע איילה. 1995 ריתמוס הקיבוץ המאוחד
חג שמח!