בתמונה: CC0 Public Domain
בדבר תורה לפרשת "וארא" הרב פול ארברמן מבקש ללמוד מהמפגש של אהרון ומשה עם החרטומים של פרעה כיצד להתמודד במצב של דיכוי. הוא מציע קריאה מחודשת של המרד של העברים נגד המצרים, כאפשרות של תיקון ולא של נקמה. בתוך כך, במציאות הישראלית, אנו גם מקבלים שיעור על התמודדות בימים הקשים העוברים על האומה.
אהרון משליך את מטהו לפני פרעה והוא משתנה לנחש. החרטומים של פרעה מנסים להעתיק הישג זה, אבל אז הנחש של אהרון בולע את הנחשים שלהם. האם יש סיבה או משמעות לטריק של הנחש והמטה?
הסבר ראשון: שמגיע מהכיוון החסידי מחזיק בדעה שזה מקרה של "מידה כנגד מידה"- פרעה "אכל" את שבטי ישראל, אז עכשיו השבטים יאכלו/יהרסו אותו.
הסבר שני: טוען שהמטה משמעותי דווקא בגלל שהוא מתחיל את דרכו, כמקל פשוט שיכול לעשות טריקים. אבל זה אותו המקל שיכול לבטל את האימפריה המצרית. במילים אחרות, העבדים הפשוטים האלה שחשבתם שרק יכולים לעבוד את המצרים, יכולים לעשות הרבה יותר – הם יכולים לנצח את המצרים.
מדוע משה הראה לפרעה את נס הנחש
מדרש (שמות רבא 9:4) שואל: מדוע משה הראה לפרעה את נס הנחש? משום שפרעה משול לנחש… כאשר משה היה עוזב את החדר שהוא ופרעה נמצאו בו, השליט היה אומר: "אם אניח את ידי על משה אני אהרוג אותו! אני אתלה אותו! אני אשרוף אותו!" אבל כאשר משה היה נכנס לארמון, פרעה היה משתנה מיד כמו מקל העץ.
פרעה עצמו משול לנחש. הרמב"ן (בראשית 15:13) מסביר שאלוהים התכוון שבני ישראל יהיו רק משועבדים ומדוכאים, אבל פרעה הגדיל לעשות את הרע, וציווה להשליך את כל התינוקות הזכרים ליאור.
פרעה היה אמור להיות המטה שבעזרתו אלוהים יכה את ישראל וישאיר על גופם חַבּוּרָה. במקום זאת הוא הפך לנחש ונשך את ישראל – וגרם לנזק רציני, על כל גופם, כאשר אֶרֶס הנשיכות התפשט.
הרבי מלובאוויטש, מנחם מנדל שניאורסון, שואל מדוע מטהו של אהרון בלע את מטיהם של החרטומים כשהוא בצורתו כמטה ולא כנחש? תשובתו: מטהו של אהרון היה חייב לנצח את המצרים – אבל לא היה צורך לרדת לרמתם ולהביא עוד רעל לעולם. המכות לא יבואו כנקמה על אלימות המצרים, אלא כדי לנסות לשחרר את בני ישראל וללמד שיעור על אלוהים האחד האמיתי.
שבת שלום,
הרב פול ארברמן