פרשת השבוע "וירא": אסור לנו להפסיק לבקש מאלוהים להביא צדק אמיתי לעולם ›

תמונה של סדום בימינו. CC0 Public Domain
תמונה של סדום בימינו. CC0 Public Domain

הרבה גייל דיימונד בפרשת "וירא" מביאה את אחד הסיפורים המפורסמים ביותר על חיפוש אחר הצדק, סיפור סדום ועמורה. אברהם בויכוחו עם אלוהים משמש מודל לחיקוי עבור כל הדורות ודורשי הצדק. 


כשהסיפור מתחיל, אלוהים מסביר את הסיבה לשיתוף אברהם בתכנית סדום ועמורה:

"כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט–לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר, עָלָיו" (בראשית י"ט 18)

כאן סיפורינו מסביר צדקה ומשפט במונחים הבאים:

"וכל זה אמר האל יתברך לעשות למען אשר יצוה אברהם את בניו, בראותו גודל חסידיו גם לרשעים ומשפטיו נגד הבלתי שבים."

דרכו של ה', על פי סיפורינו, היא להפוך את החסד לזמין עבור כל האנשים. זו הדרך בה הסיפור מפרש את המילה 'צדקה'. פסק דין מחמיר ומשפט, לפי סיפורינו, שמורים למי שמסרב לחזור בתשובה. כאשר אברהם מתוודע לתכניתו של ה' הוא מציג בפניו את השאלה הרטורית המפורסמת:

"חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?"

סיפורינו מסביר את המשפט "חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כָּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט" כדלקמן:

"כי בהיותו שופט כל הארץ, אם תדון את כולה אחרי הרוב תשחית אותה לעולם בלי ספק. כי רוב בני אדם רשעים."

אברהם אינו מבקש מאלוהים צדק קפדני, כי אם רחמים, החסד, לפי הסיפור, זמין לכל. זה כמעט כאילו הוא קורא שאלתו של אברהם כהצהרה – שופט כל הארץ, אנא אל תשתמש בצדק קפדני בשיפוט כל הארץ! זה דומה לתחנונים שלנו בימים הנוראים, כאשר אנו מבקשים מאלוהים שיעבור ממקום מושבו של צדק למקום מושבו של רחמים.

hammer-802296_1920

דרך נוספת לפרש צדקה ומשפט

דרך נוספת לפרש צדקה ומשפט היא לראותם כשני היבטים שונים הנדרשים בעולם: צדק אמיתי ומשפט מנהלי. צדקה מתייחסת למה שצודק ונכון, בזמן שהמשפט מתייחס למנגנונים אותם אנו קובעים: המשטרה, בתי המשפט, שיטות משפט – חקיקת צדק. אלוהים בוחר באברהם ובצאצאיו לעשות את מה שצודק ונכון – להילחם על צדק ולהקים מערכות לחקיקתו. אברהם מבקש מאלוהים לעמוד בסטנדרטים האלה ולשפוט בצדק.

תהילים צ"ד, תהילים הנאמרים בכל יום רביעי, מזכירים לנו שמערכות משפט לא תמיד דובקות בעקרונות של צדק אמיתי. הפייטן מתבטא נגד העוול שמסביב ולאחר מכן אומר את הדברים הבאים: "כי עד צדק ישוב משפט, ואחריו כל ישרי לב" (פסוק ט"ו)

הפרק הזה בתהילים מזכיר לנו שאנו חייבים לעבוד כדי להבטיח שמערכות המשפט שלנו יחוקקו צדק אמיתי. אברהם מזכיר לנו שאסור לנו להפסיק לבקש מאלוהים להביא צדק אמיתי לעולם. דבריו של ספורנו מזכירים לנו את הצורך שלנו ברחמיו של אלוהים, הן עבור העולם והן עבור עצמנו כדי שנוכל לשאוף לדכא את הפוטנציאל לרוע שטמון בנו.

הרבה ג'ייל דיימונד

שבת שלום,

הרבה גייל דיימונד

 

אודות הרבה גייל דיימונד

הרב גייל דיימונד מתגוררת עם משפחתה בצור הדסה עובדת כמתרגמת ועורכת עצמאית. הוסמכה בשנת 1993, על ידי הסמינר ללימודי רבנות של תנועת יהדות מתחדשת. מתגוררת בישראל מאז שנת 2001.