בתמונה חבר הכנסת דב חנין עם ילד, תושב אום אל חיראן
ביום ה' חוה"מ סוכות, התקיים אירוע מחאה, תפילה והזדהות בכפר אום אל חיראן בהשתתפות חברי הכנסת דב חנין ותמר זנדברג. מעבר לפעילויות לכל המשפחה התקיימה במקום תפילה בין דתית לחברה הוגנת בשיתוף אנשי דת מוסלמים, נוצרים ויהודים.
אירוע הפנינג הזדהות יהודי-ערבי בכפר הבדואי אום אל חיראן. עמוד האירוע — >>> http://on.fb.me/1ODJKztביום ה' חוה"מ סו…
Posted by שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם on Thursday, October 1, 2015
ח"כ דב חנין: נפעל לקדם חוק שימנע את המהלך של הרס הכפר.
הרב אריק אשרמן, נשיא רבנים למען זכויות האדם: אנשים רבים שאלו אותי במהלך האירוע, עם כל הקרקעות הריקות שאנו רואים סביב לאום אל חיראן ובדרך ליישוב, מדוע בוחרים להקים את היישוב היהודי חירן דווקא על שטח הכפר הבדואי ובמקומו?
ח"כ תמר זנדברג: "נסענו לכאן ושמו בווייז אום אל חיראן ולא מצאנו, ניסינו שוב וזה לא הלך, כתבנו חיראן ומצאנו 'יישוב בהקמה'. זה מבטא בתמצית את כל העוול הזה, וכגודל העוול גם גודל השקט".
ח"כ דב חנין: "חג סוכות מסמל את המאבק על הבית. והסוכה הזאת באום אל חיראן מסמלת יותר מכל את המאבק על הבית, קודם כל של תושבי אום אל חיראן, אך גם של האוכלוסיה הבדואית בנגב, של כל האזרחים הערבים בישראל ושל כל האנשים במדינה שעוד נאלצים להיאבק על הזכות לקורת גג.
האיום בהריסת אום אל חיראן מסמל סכנה גדולה. ישוב שלם שיעקר ויהרס רק מכיוון שתושביו הם ערבים בדואים. רק בגלל שדווקא במקום הזה, ולא בגבעה שליד, רוצים להקים ישוב יהודי. אם זה יקרה זה ילמד שניתן להעביר כאן כל עוול. עלינו להשמיע קול גדול שיעצור את המהלך הזה.
העמידה המשותפת של ערבים ויהודים כאן, למען פתרון צודק, למען שיוויון היא התקווה. זו לא רק התייצבות של סולידריות עם אנשי אום אל חיראן והכפר השכן עתיר, אלא חלק ממאבק על העתיד של כולנו. כי יהיה עתיד לנגב רק אם יהיה כאן שיוויון. יהיה עתיד לארץ הזאת רק אם יהיה כאן מקום לכולנו.
עם חזרת הכנסת מפגרה נפעל לקידום הצעת החוק שכבר הונחה בהובלת ח"כ איימן עודה וניזום כנס חירום בכנסת לעצירת המהלך המסוכן הזה."
מיכל רותם ("הפורום לדו-קיום בנגב") : אנחנו מאמינים שאל מול האבנים ובקבוקי התבערה, ומול שטפון הגזענות, יש תשובה: להיפגש במקום האנושי המשותף , לנהל דיאלוג בלתי אמצעי, ולגלות הבנה למצוקתו של האחר".
עטייה אלעאצאם (יו"ר המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים): "ישראלים רבים לא יודעים עד כמה חמור מצבנו. אני מכיר לא מעט יהודים שהחלו בפעילות ציבורית, פשוט כי נחשפו למגע אנושי עם תושבי הכפרים, הזדעזעו והבינו עד כמה המצב שלנו קשה. ולכן הפעם אנחנו לא מזמינים להשתכנע, אלא רק לשחק עם ילדינו ולסייר בכפרנו. פשוט, לפגוש אותנו ולהבין איפה אנחנו חיים".
הרב מאוריסיו בלטר, חבר ברבנים למען זכויות האדם, ראש קהילת אשל אברהם בבאר שבע ויו"ר שותף של כנסת הרבנים של התנועה המסורתית בישראל: "מול המתחים הדתיים וההתלקחות שבאוויר, ומול מדיניות הממשלה המפלה בדואים בנגב, אנו מקדמים חזון של הכרה, חיים בשיוויון וצדק, ומטפחים מורשת של סובלנות בין דתית מגובה בתפילה משותפת בכפר אום אל חיראן. אלוהים ברא את כל בני האדם. זה אנחנו והם, לא אנחנו או הם"
רקע:
תושבי הכפר הבדואי הלא מוכר אום אל-חיראן נעקרו מאדמותיהם שליד בית קמה והועברו למיקום הנוכחי בשנת 1956, בהוראת המושל הצבאי. כעת מבקשת המדינה להעבירם שוב, הפעם אל העיירה הצפופה חורה, בה ממתינים מאות זוגות צעירים למגרשים. הכפר ייהרס כדי להקים יישוב יהודי חדש ("חירן"), שהעבודות להקמתו החלו. תושבות ותושבי הכפר מבקשים להישאר במקומם, או כשכונה ביישוב "חירן" – ואולם המדינה מסרבת.
מול העננה סביב עתיד הכפר, התקיימו במסגרת אירוע סוכות בכפר פעילויות של דיאלוג, שותפות, תקווה ותפילה בין דתית לחברה אחרת ולשלום.
- את האירוע יזמו: המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים בנגב, ועד הכפר אום אל-חיראן, אג'יק, אמנסטי ישראל, עדאלה, סידרה, פורום הכרה, פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי, שומרי משפט- רבנים לזכויות האדם, שתיל. סיוע: הקרן החדשה לישראל.