בתמונה:
מה יש ליהדות לומר על ירי חיילינו בנערה פלסטינית שלפי מספר עדויות לא סיכנה את חייהם, ובכלל בכל הקשור לשימוש מופרז בכוח קטלני? הרב ג'רמי מילגרום בפרשת השבוע
לפני שננסה לענות על השאלה המאתגרת הזאת, ברצוני לברך את הקוראים בברכת "מועדים לשמחה”, בתקווה שברכה זו משקפת את המצב האישי של כל אחד ואחת גם אם המצב הכללי פחות מרנין. אני אסיר תודה למירה, המזכירה של רבנים לזכויות האדם שפנתה אלי בבקשה להמציא דרשה לשבת חול המועד סוכות משום שמטלה זו נותנת לי הזדמנות לעיין באחת הפנינות האהובות של המסורת היהודית ולחלוק אותה עם הציבור.
העדפה לקורבן
ובכן, חבוי עמוק בתוך ספר קהלת, אותו נהוג לקרוא בשבת חול המועד, נמצא הפסוק:
"והאלוהים יבקש את נרדף"
עליו ביססו אבותינו אמירה חריפה נגד הרדיפה. כך דרשו חכמינו, זכרונם לברכה:
"והאלהים יבקש את נרדף" – (קהלת ג) רב הונא בשם רב יוסף אמר: לעולם "והאלהים יבקש את נרדף". אתה מוצא צדיק רודף צדיק "– והאלהים יבקש את נרדף"; רשע רודף צדיק –"והאלהים יבקש את נרדף"; רשע רודף רשע –"והאלהים יבקש את נרדף"; אפילו צדיק רודף רשע– "והאלהים יבקש את נרדף"! — מכל מקום, "והאלהים יבקש את נרדף".
רבי יהודה ב"ר סימון אמר בשם ר"י ב"ר נהוראי:
לעולם הקב"ה תובע דמן של נרדפין מן הרודפין. תדע לך שכן הוא, שכן הבל נרדף מפני קין ובחר הקדוש ברוך הוא בהבל, שנאמר (בראשית ד) "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו". נח נרדף מפני דורו ולא בחר הקב"ה אלא בנח, שנאמר (שם ז) "כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה". אברהם נרדף מפני נמרוד ובחר הקדוש ברוך הוא באברהם, שנאמר (נחמיה ט) "אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם". יצחק נרדף מפני פלשתים ובחר הקב"ה ביצחק, שנאמר (בראשית כו) "ראה ראינו כי היה ה' עמך". יעקב נרדף מפני עשו ובחר הקדוש ברוך הוא ביעקב, שנאמר (תהלים קלה) "כי יעקב בחר לו יה". יוסף נרדף מפני אחיו ובחר הקב"ה ביוסף, שנאמר (שם פא) "עדות ביהוסף שמו". משה נרדף מפני פרעה ובחר הקדוש ברוך הוא במשה, שנאמר (שם קו) "לולי משה בחירו". דוד נרדף מפני שאול ובחר הקב"ה בדוד, שנאמר (שם עח) "ויבחר בדוד עבדו". שאול נרדף מפני פלשתים ובחר הקדוש ברוך הוא בשאול, שנאמר (שמואל א יב) "הראיתם אשר בחר בו ה' ". ישראל נרדפין מפני האומות ובחר הקב"ה בישראל, שנאמר (דברים יד) "ובך בחר ה' להיות לו לעם סגולה"
רבי אליעזר ב"ר יוסי בן זמרא אמר:
אף בקרבנות כך, אמר הקדוש ברוך הוא: שור נרדף מפני ארי, עז נרדף מפני נמר, כבש מפני זאב, לא תקריבו לפני מן הרודפים, אלא מן הנרדפין ככתוב (ויקרא כג): "שור או כשב או עז כי יולד". (ויקרא רבה פרשה כז)
לא נוכל כאן אפילו לפתוח את הדיון על ההעדפה היהודית הקלאסית להיות קורבן, ובוודאי שלא נמצה אותו; נציין רק שהגישה זאת משתקפת גם ב"משנה תורה" של הרמב"ם בתיאורו את מידותיהם של תלמידי חכמים:
רוח המפקד והיהדותמשאו ומתנו של תלמיד חכם באמת ובאמונה: אומר על לאו, לאו, ועל הן, הן; מדקדק על עצמו בחשבון, ונותן ומוותר לאחרים כשיקח מהן ולא ידקדק עליהן, ונותן דמי המקח לאלתר, ואינו נעשה לא ערב ולא קבלן, ולא יבא בהרשאה; (אינו) מחייב עצמו בדברי מקח וממכר במקום שלא חייבה אותו תורה, כדי שיעמוד בדבורו ולא ישנהו. ואם נתחייבו לו אחרים בדין, מאריך ומוחל להן ומלוה וחונן. ולא ירד לתוך אומנות חבירו ולא יצר לאדם לעולם בחייו. כללו של דבר: יהיה מן הנרדפים ולא מן הרודפים מן הנעלבים ולא מן העולבים ואדם שעושה כל המעשים האלו וכיוצא בהן עליו הכתוב אומר (מ"ג ישעיהו מט ג) וַיֹּאמֶר לִי עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר.(הלכות דעות ה:יג)
כמה רחוקה "רוח המפקד" של לובשי המדים ונושאי כלי הנשק האזרחיים מרוח היהדות הקלאסית… בהתרחקותינו מדרכי שלום העלמנו את איסור הרדיפה והבאנו במקומו אימרה אחרת, "בא להרגך, השכם להורגו." המבססת את מצוות המכה המקדימה! אבל לא אלמן ישראל: אין לי ספק שבתמונה שכולנו זוכרים – אותו חייל שנשלח לעצור נער פלסטיני ואחיו ואמו מונעים זאת ממנו והחייל מתאפק ואינו פוגע בהם – הידיעה שהנחתה את החייל, שגם אם הוא הצדיק והם הרשעים, – "והאלהים יבקש את הנרדף”.
שבת שלום ומועדים לשימחה,
הרב ג'רמי מילגרום
קיראו במיוחד לסוכות
ציטוט : " שלפי מספר עדויות" , הרי ברור שהקשר למציאות של "עדויות" הערבים הוא אפילו לא מקרי, אך אתם פשיסטים קטנים נותנים גב למחבלים הערבים נגד המדינה והחיילים!!, אתם נהנים להשתמש במילה רב, שהקשר שלכם ליהדות מקרי בהחלט, ספק אם אתם לומדים תורה ורק משתמשים בתורה כקרדון לחפור בו כדי להביא את האידאולוגיה ההזויה שלכם