הרבה ג'יל דיימונד בדבר תורה לפרשת "כי תבוא" שואלת כיצד ניתן לקרב את חזון ישעיהו אל ימינו. היא קוראת את הפרשנויות של הרד"ק ואבן עזרא, בכדי לכוון את מעשינו אל הַצַּדִּיקוּת.
ההפטרה לפרשת "כי תבוא" בספר "ישעיהו" כוללת את הפסוק הידוע, "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים, לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ; נֵצֶר מטעו (מַטָּעַי) מַעֲשֵׂה יָדַי, לְהִתְפָּאֵר." (ישעיהו ס': כא)
חשוב להבין שישעיהו מדבר בפסוקים על העתיד לבוא, אך צריך לקרוא אותם גם כחלק מהזמן המשיחי: "כ לֹא-יָבוֹא עוֹד שִׁמְשֵׁךְ, וִירֵחֵךְ לֹא יֵאָסֵף: כִּי יְהוָה, יִהְיֶה-לָּךְ לְאוֹר עוֹלָם, וְשָׁלְמוּ, יְמֵי אֶבְלֵךְ." (ישעיהו ס', כ) השמש והירח, עונות השנה והזמן – כל אלו כבר לא יהיו כבעבר – העולם יהיה בסדר שונה לחלוטין.
חז"ל מספקים לנו מספר פרשנויות כיצד לכוון את מעשינו אל חזון הנביא ישעיהו. ראשית, על הפסוק "נֵצֶר מטעו (מַטָּעַי) מַעֲשֵׂה יָדַי, לְהִתְפָּאֵר." מעיר הרד"ק: שיראו במעשיהם שאני נטעתים. נקודת המוצא של רד"ק היא שפעולות העם, השב לארצו, יהיו כל כך טהורות, שיהיה ברור שהם חזרו לארץ, רק מפני שזאת היתה כוונתו של אלוהים. הרעיון שמעשינו מביאים כבוד לאלוהים נמצא גם בתפיסת המסורתיות של קידוש השם וחילול השם. אנחנו יכולים להיות "נטיעתו של אלוהים" רק כאשר אנחנו פועלים בדרכי צדק.
רד"ק מעניק לנו בפרשנותו את האחריות לשנות, שכן איננו נטיעות פאסיביות. במקום זאת עלינו להבין את הנבואה ככזאת שרואה בנו נטיעות של אלוהים, משום שפעולותינו הינן אלוהיות.
אבן עזרא מביא פרשנות דומה על הפסוק: "מַעֲשֵׂה יָדַי, לְהִתְפָּאֵר." (ישעיהו ס': כא) בכוונה שזהו מעשה ידי שבו אני תהילה".
כא: נצר, כמו ונצר משרשיו יפרה [י"א א']: מעשה ידי להתפאר, כדרך בן אדם שישמח במעשיו בהיותם מתוקנים:
ילדים כדוגמא
ובהקשר של אבן עזרא, אנחנו יכולים לחשוב על ילדים כדוגמא – כשילדינו מצטיינים אנחנו נוטים להרגיש טוב. כאשר הם מתפרעים אנחנו נוטים להרגיש רע. אלוהים מהולל או שמח, כאשר נראה לו שאנחנו פועלים של הצדיקים והצדיקות. אנחנו יכולים להסיק מהסבר זה ששמו של האלוהים יזכה להלל, רק כאשר מעשינו יהיו נכונים ומתוקנים. הפסוק מדבר עלינו כחלק בלתי נפרד, ממעשי ידיו של אלוהים. הסברו של אבן עזרא נכתב עבורנו ומזכיר לנו שאנחנו צריכים לבחון ולהעריך את יצירותינו ומעשינו ולהיות בטוחים שאנחנו חיים את חיינו בדרכים שיהללו את אלוהים.
בימים של סליחות, של חודש אלול, הפרשנויות הרד"ק ואבן עזרא משמשות אותנו, כתזכורת כי יצירת עולם לפי החזון של הנביא ישעיהו תלויה רק בנו. רק דרך שנברור את המעשים שלנו נוכל להיות אנשים צדיקים, ובדרך שכזאת נשביע את רצונו של אלוהים.
מי יתן וכל מעשינו יהיו יביאו תהילה לשם האלוהים.
שבת שלום,
הרבה ג'יל דיימונד