צילום: תג מאיר. בתמונה: חוסיין דוואבשה ועשרות שהגיעו לתפילת סליחות הערב בכניסה לבית החולים תל השומר שם מאושפזים בתו ריאהם ונכדו אחמד. באירוע שהתקיים בשיתוף בית תפילה ישראלי קראנו סליחות, פרקי תהילים והתפללנו להחלמתם של נפגעי פשעי השנאה והגזענות משני העמים
בדבר תורה לפרשת השבוע "שופטים" בספר "דברים" הרבה מירי גולד שואלת כיצד נוכל להציע שלום לאויבינו בתוך ומעבר לגבולות העם? איך נמנע פשעי שנאה ונבטיח שלא יהיו עוד מקרים כמו האסון של משפחת דוואבשה? איך נפעל בשאלות של צדק חברתי? הרבה גולד פונה להפטרה הרביעית דנחמתא מהנביא ישעיה, בכדי להציע תשובות מקוריות.
פרשת "שופטים" מוקדשת בעיקר לנושא הצדק והמשפט. כבר בתחילת הפרשה אנו מבינים שאדם לבד אינו מסוגל להביא צדק לעולם. לכן הוא מונה מנהיגים שידעו לשפוט בדרך הישרה, ללא השפעה של שוחד. בסופו של דבר, המינוי הנכון נותן לאזרחים את הבטחון שאפשר לרדוף את הצדק ולהשיג ולהפיץ אותו.
יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד–כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. כ צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף–לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. [דברים טז']
המילים היפות צועקות לנו להבין שנרדוף צדק כדי שנחיה, כדי לרשת את הארץ. כאן הציווי של התורה, הנביאים, המשוררים והחכמים. הצדק לא מהווה את התכונה המוסרית היחידה באלוהים ואדם, גם לא הערך העליון. בעל הצדק הוא הבסיס לכל יתר הערכים, המצוות, החוקים והמשפטים. צדק מגיש את השיוויון בין בני אדם. כל אדם נברא בצלם אלוהים; יש ניצוץ אלוהי בכל אדם; כל חיי אדם קדושים שאין להם שיעור. לכן האדם הוא אישיות ייחודית הזוכה לזכויות יסוד לחיים ולכבוד. ישעיהו אמר, "וְהָאֵל, הַקָּדוֹשׁ, נִקְדָּשׁ, בִּצְדָקָה" (ה:טז)
ועוד אמר ישעיהו: "וְהָיָה מַעֲשֵׂה הַצְּדָקָה, שָׁלוֹם; וַעֲבֹדַת, הַצְּדָקָה–הַשְׁקֵט וָבֶטַח, עַד-עוֹלָם." (לב: יז) צדק מוביל וכולל צדקה, חסד ואמת, ויחד עם מידת הדין באה מידת הרחמים. הצדק פועל לא רק בין אדם לחברו, אלא ליחסים בין קבוצות, בין עשירים ולעניים, בין עם לעם. וכפי שכתוב בסוף הפסוק המפורסם, "לְמַעַן תִּחְיֶה." אי-צדק מביא לרקבון, ורקבון ישמיד את יסודות מדינתינו ויגזול מאיתנו את ירושתנו. עדיף שנרדוף את הצדק, ובריצה. נשאיר מאחורה לתמיד את הבושות של היום ונבנה מחדש את עמודי התווך של מורשתנו.
היום, אנו מודאגים, שהצדק לא נעשה. כל כותרת בעתונות צועקת על אי-צדק, על עוול, על דיכוי, על אדישות, על שנאה, על שיתוק בתוך החברה הישראלית. רוצים לברוח, לישון, להתעלם, להצדיק, אך המצפון לא מאפשר זאת. לרדוף את הצדק דורש מאיתנו לדאוג שלכל אדם תהיה רמת חיים סבירה כדי לחיות; גם שמערכת המשפט תפעל בהוגנות. איך נוכל להציע שלום לאויבינו בתוך ומעבר לגבולות העם? איך נמנע פשעי שנאה ונבטיח שלא יהיו עוד מקרים כמו האסון של משפחת דוואבשה? האם נביא הביתה את אברהם נמגיסטו מעזה? מה נעשה להקל, אפילו בקצב, את מצב הפליטים בעולם, במיוחד הילדים? איך נשיג שלום בית בין קצוות העם?
עם התמונות הקודרות, אנו פונים לההפטרה הרביעית דנחמתא מישעיה נא:יב עד נב:יב.
ה' יגאל את ישראל כדי שהיא תושיט את הישועה לכל בני תבל. משכן אלוהים יהיה בציון ונרגיש את נוכחות אלוהים כבעל הרחמים.
נא:יז "הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי, קוּמִי יְרוּשָׁלִַם" ונב:א "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזֵּךְ, צִיּוֹן: לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ, יְרוּשָׁלִַם עִיר הַקֹּדֶשׁ". ניתן לשנות את הדימוי ולהבין שיש לנו יכולת למלא את הצהרות הנביא.
נב:ז "מַה-נָּאווּ עַל-הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר, מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם מְבַשֵּׂר טוֹב–מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה; אֹמֵר לְצִיּוֹן, מָלַךְ אֱלֹהָיִךְ. ח קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל, יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ: כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ, בְּשׁוּב יְהוָה צִיּוֹן. ט פִּצְחוּ רַנְּנוּ יַחְדָּו, חָרְבוֹת יְרוּשָׁלִָם: כִּי-נִחַם יְהוָה עַמּוֹ, גָּאַל יְרוּשָׁלִָם. י חָשַׂף יְהוָה אֶת-זְרוֹעַ קָדְשׁוֹ, לְעֵינֵי כָּל-הַגּוֹיִם; וְרָאוּ, כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ, אֵת, יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ. יא סוּרוּ סוּרוּ צְאוּ מִשָּׁם, טָמֵא אַל-תִּגָּעוּ; צְאוּ מִתּוֹכָהּ–הִבָּרוּ, נֹשְׂאֵי כְּלֵי יְהוָה. "
מתאים לנו בחודש אלול לשנות כיוון ולהיות דבקים לערכי העם. מי ייתן שבעוד שנה נוכל להסתכל אחרונית ולהיות גאים בהישגינו כיחידים וכאזרחי המדינה וכאנשי העולם כולו. פעולות רבנים למען זכויות האדם נותנות אמונה שהכל יכול על אף המכשולים. נדחה את חטא הייאוש ונפעל, צעד צעד לקראת עולם טוב יותר.
שבת שלום
הרב מירי גולד,
קהילת ברכת שלום בגזר