בתמונה: מכתב חשוב שפרסמו הרבנים הראשיים לישראל
הרב משה יהודאי בדרשה לפרשת "ראה" נכנס ללב המאפליה של הימין הגזעני ומאתגר את שאלת "העבודה הזרה". האם נוכל להשתמש בדברי הרמב"ם נגד "העבודה הזרה"? הרב יהודאי מראה לנו שקיימת קוטביות עצומה ביהדות הדתית, אך מול האלימות, הטרור והסתה, עומדת יהדות אחרת, שמפרשת ציוויים ברוח מוסרית, הומינטארית ואנושית. מי ייתן וכוחות אלו יובילו את התורה למקומה.
ראשית אני מבקש להביא קטעים מדיווח מהאתר "חדשות וואלה", על דיון שהתנהל השבוע שעבר:
"האם בנצי גופשטיין, יו"ר ארגון להב"ה, תומך בשריפת כנסיות בישראל? במהלך סימפוזיון שהתקיים ביום שלישי בישיבת וולפסון בירוחם, נשאל גופשטיין האם הוא תומך בשריפת כנסיות בארץ ישראל… "בוודאי שכן". לצדו של גופשטיין ישבו דמויות מוכרות מהמגזר הדתי והחרדי, ביניהם העיתונאי החרדי בני רבינוביץ' והרב משה קליין, אשר ניסו להבין ממנו האם זוהי דעתו האישית. בהקלטה שנחשפה באתר "כיכר השבת", נשמע רבינוביץ' שואל שוב את גופשטיין: "אל תגיד לי רמב"ם, שאלתי אותך מה אתה אומר", והוא נענה שוב: "הרמב"ם פסק שצריך לבער או לא? עבודה זרה צריך לבער". משתתף נוסף בפאנל שאל: "בנצי, אתה בעד לשרוף או לא?" וגופשטיין השיב: "בוודאי שכן. בוודאי. זה הרמב"ם. פשוט כן. מה השאלה בכלל?".
גם כשהרב קליין העיר את תשומת לבו של גופשטיין לדברים החמורים ואמר "זו עילה לעצור אותך", המשיך גופשטיין לומר את דעתו הנחרצת בנושא. רבינוביץ' שוב התנגד לדבריו: "בנצי, אני רוצה לומר לך שאני באמת בהלם ממה שאתה אומר פה. אתה בעצם אומר שצריך לצאת ולשרוף כנסיות. אתה אומר פה דבר מטורף". גופשטיין ענה: "מה השאלה? יש לך ספק שלא?".
למה התכוון הרמב"ם כשטען שיש לבער את העבודה הזרה
יש כאן אמירות ברורות למדי של ראש ארגון להב"ה, הטוען כי יש לבצע את פסקו של רמב"ם כי יש לבער "עבודה זרה", כדוגמת כנסיות. לכאורה גופשטיין צודק. בהלכות עבודת כוכבים וחוקותיהם פרק ז' הלכה א', אכן נאמר בפירוש:
"מצות עשה היא לאבד עבודת כוכבים ומשמשיה וכל הנעשה בשבילה שנאמר "אבד תאבדון את כל המקומות" וגו'."
הרמב"ם לא המציא פה דבר. הוא מביא קטע מפסוק ב בפרק י"ב בדברים, מהפסוקים הפותחים את פרשת השבוע, פרשת "ראה". גם בספר המצוות שלו כתב הרמב"ם וביתר פירוט:
המצווה הקפ"ה {מבין 248 מצוות "עשה" – מ.י.}
"הציווי שנצטווינו להשמיד כל עבודה זרה ובתיה בכל מיני השמדה והשחתה: לשבר, לשרוף, להרוס ולכרות – כל מין במה שראוי לו, כלומר: במה שיהיה מוחלט ומהיר ביותר ל[השגת] השמדתו. לפי שהכוונה היא שלא נשאיר לה זכר. והוא אמרו יתעלה: "אבד תאבדון את כל המקומות" (דברים יב, ב). ועוד אמר: "כי אם כה תעשו להם מזבחתיהם תיתצו וגו'" (שם ז,ה), ואמר עוד: "ונתצתם את מזבחותם" (שם יב, ג)… ולשון ספרי: {מדרש הלכה לספר דברים} "מנין אתה אומר שאם קיצץ אשרה והחליפה אפילו עשר פעמים שחייב לקצצה? תלמוד לומר: "אבד תאבדון".
ואף על פי כן, חולקים על גופשטיין ומתווכחים עימו בסערת נפש שני יהודים אורתודוכסים, איש העיתון החרדי –ליטאי "יתד נאמן" בני רבינוביץ' והרב הדתי לאומי משה קליין. ולשם איזון לדברי התועבה של גופשטיין, אבקש להביא מדבריו של חברי הטוב יהודה נוימן בעלון קיבוצו הדתי עין צורים:
"בדקות אלה נתבשרנו על על מותה של הנערה שירה בנקי שהשתתפה במצעד הגאוה. כמה מצער הדבר. ובכך נוסף חטא על פשע שריפת התינוק עלי דוואבשה בעת שנתו בכפר דומא, וכל זה נעשה אחרי פשעים קודמים אשר לא יעלו על הדעת, כמו שריפת הילד הערבי ביער ירושלים, שריפת מסגדים וכנסיית הלחם והדגים על שפת הכינרת. מלחמה על הנצרות והאיסלם. אוי לנו."
הקוטביות הקיימת ביהדות הדתית, והמוסר החדש שעלינו לגזור ממנו
איך אפשר להבין חילוקי דעות אלה?
זוהי שאלת השאלות, המגלמת את עצם מהותה של הקוטביות הקיימת כיום ביהדות הדתית, ולאו דווקא לפי החלוקה המקובלת בין אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים. הפער הוא בין אנשי "תג מחיר" ודומיהם, הפונדמנטליסטים הדוגמטיים, עליהם נמנים גם פורעי החוק הלאומנים והחרדים הקנאים, שורפי הכנסיות, המסגדים והתינוקות כדוגמת נוער הגבעות, אנשי להב"ה, או ישי שליסל והרבנים מורי דרכם, לבין הרוב המפוכח מכל הזרמים, אנשי "תג מאיר" ותומכיהם, אנשי ונשי כל הזרמים, החל באלה המבינים שאת ציוויי ההלכה ניתן להבין ולפרש גם בדרכים אחרות, שאינן נוגדות לא את ההלכה וגם ובעיקר לא את ציוויי המוסר והאנושיות האלמנטריים, וכלה באלה האומרים במפורש, שציוויים הלכתיים מסוימים אינם רלבנטיים בזמננו.
ומי ייתן, והמאור שבתג מאיר ייגבר במהרה בימינו על החשכה המוסרית של תג מחיר.
שבת שלום,
הרב משה יהודאי