פרשת השבוע: חטאי הבחירות שלנו ניתנים לתיקון ›

צילום: איציק אדרי [CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons
בתמונה: צילום: איציק אדרי [CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons

בדבר תורה לפרשת "ויקרא" הרב אד רטינג מרגיע את החששות שלנו ומראה כי חטאינו ניתנים לתיקון. פרשת "ויקרא" מלמדת אותנו שאנחנו יכולים להכיר בחטא, לנטרל אותו ולקבל מחילה. ובהקשר של ימינו, האם אתם מרגישים שהמנהיגים הפוליטיים שלנו עשו שגיאות בשמנו? אז הצביעו בבחירות. הצבעה היא הצעד הראשון לתיקון. זאת האחריות שלנו והזכות שלנו.

כמה ספרים הדהדו עם הקוראים שלהם לפני 3500 שנה ועדיין עושים זאת היום? התנ"ך מאתגר אותנו, מפליא אותנו, ולעיתים קרובות מניע אותנו להיות אנשים טובים יותר. אבל חלקים מסוימים של התנ"ך הם יותר קלים לקריאה מאחרים.

וְאִם כָּל עֲדַת יִשְׂרָאֵל יִשְׁגּוּ וְנֶעְלַם דָּבָר מֵעֵינֵי הַקָּהָל וְעָשׂוּ אַחַת מִכָּל מִצְוֹת יְהוָה אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְאָשֵׁמוּ.
וְנוֹדְעָה הַחַטָּאת אֲשֶׁר חָטְאוּ עָלֶיהָ וְהִקְרִיבוּ הַקָּהָל פַּר בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת וְהֵבִיאוּ אֹתוֹ לִפְנֵי אֹהֶל מוֹעֵד וְנוֹדְעָה הַחַטָּאת אֲשֶׁר חָטְאוּ עָלֶיהָ וְהִקְרִיבוּ הַקָּהָל פַּר בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת וְהֵבִיאוּ אֹתוֹ לִפְנֵי אֹהֶל מוֹעֵד: (ןיקרא ד:י"ג-י"ד)

הפרשה הראשונה של ספר ויקרא היא אחת מהחלקים הקשים ביותר. על פניו, זה הוא מתכון להקרבת קורבן. נראה כאילו יש בו עומק רגשי כמו בהוראות להכנת פנקייק. אך זאת רק על פני השטח. רש"י מלמד אותנו משהו עמוק לגבי המילה הראשונה של הפרשה. הפרשה פותחת במילה "ויקרא". רש"י מזכיר שהמילה הזו היא "קריאה לשון חיבה, לשון שמלאכי השרת משתמשים בו." הנה סימן שפרשת ויקרא הולכת לעסוק בתקשורת בין אלוהים לאדם. יתר על כן, אלוהים קורא לבן שיחו בחיבה. יש משהו מפתיע ואינטימי בתקשורת הזאת. מבחינה אחת, הטכניקות הקבועות להקרבת בעלי חיים יכולות להיות מובנות כהצהרה של אלוהים בשיר השירים. כאילו לומר: "הנה דברים שאתה יכול לעשות כדי לרצות אותי."

המחשבה על הקרבת הקורבן: שיטה לארגון ההבנה שלנו לגבי חטאים

מבחינה אחרת, ארגון הקרבת הקורבן הוא גם שיטה לארגון ההבנה שלנו לגבי חטאים. המחשבה על חטא עוזרת לנו להבין איך אנחנו יכולים לקבל מחילה. הבנה של כמה זה קשה עבורנו נפרשת בויקרא. אנחנו מתנגדים להכרה שאנחנו ברוע. אנחנו חוששים שהחטאים שלנו בלתי ניתנים לתיקון. ויקרא מלמד אותנו שאנחנו יכולים להכיר בחטא, לנטרל אותו ולקבל מחילה.

בפרשה זו אנו מוצאים דוגמא מצוינת, שכאילו נלקחה מהחדשות של היום. בזמן שאני כותב, הבחירות נמצאות מעבר לפינה. בספר ויקרא פרק 4 פסוק 13 הכתוב מדבר על כש"כל עדת ישראל ישגו". רש"י מבהיר. אנחנו מבינים "עדת ישראל" כסנהדרין. במובן המודרני, אלו יהיו המנהיגים והפוליטיים והמשפטיים שלנו. החטא שלהם אולי לא יהיה נראה לעין, או שהמשמעות שלנו תתגלה רק מאוחר יותר. אך כשהיא תתגלה, הקהילה חייבת לקחת אחריות. עלינו להכיר בכך. עלינו להכין מנחה על חטא (או בהתאם לאלפיים השנים האחרונות, תפילה ראויה).

הפרשה מביעה רגישות עכשווית בולטת. המנהיגים שלנו הם אנושיים. לא רק שהם יכולים לטעות, אלא גם הטעויות שלהם יכולות להישאר חבויות מהציבור. רק לאחר זמן מה הן עשויות להתברר. בימינו, יש לנו את האפשרות המבורכת להצביע. כך אנו יכולים להחליף מנהיגים שנכשלו. אך אל לנו לטעות. הם עשו את השגיאות הללו בשמנו. יש לנו אחריות אפילו אם אנחנו לא ביצענו את השגיאות באופן ישיר. זו דוגמא מצוינת לרלוונטיות של חוכמת ספר ויקרא. השפה הטכנית שלנו לניתוח חטא ובקשת מחילה היא שונה לגמרי. אנחנו אומרים תפילה ולא שוחטים חיות. אבל ספר ויקרא אומר לנו שזה הכרחי שנפעל לתיקון הדברים. והצעד הראשון הוא ההכרה בטעות.

האם אתם מרגישים שהמנהיגים הפוליטיים שלנו עשו שגיאות בשמנו? אז הצביעו בבחירות. הצבעה היא הצעד הראשון לתיקון. זאת האחריות שלנו והזכות שלנו.

שבת שלום!

הרב אד רטינג

שתפו בפייסבוק!

 

תגיות: