הרב אשרמן מסביר כיצד נוכל להצביע בבחירות הקרובות לאור המסורת היהודית ›

מקור התמונה: אתר שתיל

"כי כל רואה אדם שהוא תענה יתום ואלמנה ולא יעזרם גם הוא יחשב מענה… והנה העונש. אם אחד יענה ואין עוזר העונש על כולם." (אבן עזרא לשמות כ"ב: כ-כ"ב)

בימים שבהם המועמדים לכנסת יודעים להבטיח את השמיים למצביעיהם, הרב אשרמן דורש לממש את זכות ההצבעה לאור המסורת היהודית. כמו בכל פרשה, עלינו לחשוב על מה שהתורה מלמדת אותנו בנוגע לערכים שאיתם נוכל ללכת לקלפי בעוד כחודש. הנושאים הקלים והקשים יכולים להסביר לנו מצוות חשובות בשעה קריטית שכזאת.


מצוות בדרך אל הקלפי

בשבת האחרונה, פרשת "משפטים", זכיתי להיות בעל קורא עבור העלייה החמישית, הרבה מצוות חשובות כמו היחס לגר, שוחד, ועיוות משפט. בכלל, פרשת "משפטים" היא רשימה ארוכה של מצוות, שמפורטות לפרטי פרטים, ושבמבט ראשון נראות כנפילה חדה מהרמה הנשגבת של עשרת הדיברות. אבל, הפרטים הם מבחן התוצאות. גם זכויות האדם נבחנים במעשים, לא בהצהרות גבוהות. כנ"ל כל המועמדים והמועמדות לכנסת יודעים להבטיח את השמיים. לפחות אלו שכבר כהנו נבחנים במעשיהם (גם אם יש הבדל בין אלו שכהנו בקואליציה לבין אלו שכיהנו באופוזיציה). כמו בכל פרשה בימים אלו, אני חושב על מה שהתורה מלמדת אותנו בנוגע לערכים שאמורים ללכת איתם אל הקלפי בעוד חודש. יש נושאים קשים בפרשה, כמו עבדות וגירוש הכנענים ויש גם נושאים קלים יותר, ומשניהם נוכל ללמוד בדרך אל הקלפי.

נתחיל עם העלייה החמישית:

  • "וְגֵר, לֹא תִלְחָץ; וְאַתֶּם, יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר–כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.(שמות כ"ג: ט'). זה מחבר לפרק הקודמת: כ וְגֵר לֹא-תוֹנֶה, וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ:  כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.  כא כָּל-אַלְמָנָה וְיָתוֹם, לֹא תְעַנּוּן.  כב אִם-עַנֵּה תְעַנֶּה, אֹתוֹ–כִּי אִם-צָעֹק יִצְעַק אֵלַי, שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ.  כג וְחָרָה אַפִּי, וְהָרַגְתִּי אֶתְכֶם בֶּחָרֶב; וְהָיוּ נְשֵׁיכֶם אַלְמָנוֹת, וּבְנֵיכֶם יְתֹמִים."  (שמות כ"ב:כ'-כ"ג).

כרגע, מבלי להיכנס לשאלה האם נכון לקרוא לפלסטינים "גרים", איזה מועמדים/ות ומפלגות לדעתך יתייחסו למבקשי/ות המקלט מתוך החמלה שבאה מהזדהות עמוקה עם מה שהם עברו ועוברים?

מי ישמע את צעקות החלשים בחברה שלא תמיד נשמעות? מי יענה לדורשי/ות הדיור ציבורי, המשפחות החד הוריות, החיים בעוני, המזרחים/יות, הנשים, הבדואים/יות בנגב והפלסטינים/יות? הפרשן אבן עזרא אומר שכאן גם העומד מנגד נחשב כאילו הוא גם מענה את החלשים. ידוע שתומכי זכויות האדם מצביעים בשיעורים נמוכים בהרבה מאשר קבוצות שלא שותפות לערכי זכויות האדם. בעיניי, הלא מצביע/ה גם עומד/ת מנגד.

  • "ו לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ, בְּרִיבוֹ" (שמות כ"ג:ו') – בפרק הקודם התורה מזהירה אותנו גם לא לומר באופן אוטומאטי שהחי בעוני צודק. איזה מועמדים/ות ומפלגות ידאגו לצדק, מול אלו שאין להם כסף למימון משפטי, לעומת אלו שיכולים לממן את עורכי/ות הדין הכי טובים?
  • "ז מִדְּבַר-שֶׁקֶר, תִּרְחָק; וְנָקִי וְצַדִּיק אַל-תַּהֲרֹג, כִּי לֹא-אַצְדִּיק רָשָׁע." – בשבוע שעבר כבר שאלתי מי הם/ן הפוליטיקאים/ות בעלי טוהר המידות ויושר אישי. מימין ושמאל יש נטיה לחפש את השחיתות ב"צד השני" ולהתעלם משחיתות ב"צד שלנו".
  • "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ." – איזה מועמדים/ות ומפלגות ישמרו על הסביבה ועל כדור הארץ?
  • "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת–לְמַעַן יָנוּחַ, שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ, וְהַגֵּר.  יג וּבְכֹל אֲשֶׁר-אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם, תִּשָּׁמֵרוּ; וְשֵׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תַזְכִּירוּ, לֹא יִשָּׁמַע עַל-פִּיךָ.  יד שָׁלֹשׁ רְגָלִים, תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה.  טו אֶת-חַג הַמַּצּוֹת, תִּשְׁמֹר–שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ לְמוֹעֵד חֹדֶשׁ הָאָבִיב, כִּי-בוֹ יָצָאתָ מִמִּצְרָיִם; וְלֹא-יֵרָאוּ פָנַי, רֵיקָם.  טז וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ, אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה; וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה, בְּאָסְפְּךָ אֶת-מַעֲשֶׂיךָ מִן-הַשָּׂדֶה." – איזה מועמדים ומפלגות ישמרו על מדינת ישראל כחממה ליהדות ותרבות יהודית; מדינה שגם דואגת למקומו של הלא יהודי בקרבה ובלי שנאת חינם בין דתיים וחילוניים?
  • אין מקום להתייחס לכל העליות בפרשה כמו התייחסתי לעלייה שקראתי. אבל, בכל זאת: "לג וְכִי-יִפְתַּח אִישׁ בּוֹר, אוֹ כִּי-יִכְרֶה אִישׁ בֹּר–וְלֹא יְכַסֶּנּוּ; וְנָפַל-שָׁמָּה שּׁוֹר, אוֹ חֲמוֹר.  לד בַּעַל הַבּוֹר יְשַׁלֵּם, כֶּסֶף יָשִׁיב לִבְעָלָיו; וְהַמֵּת, יִהְיֶה-לּוֹ." – אילו מועמדים/ות ומפלגות ידאגו שבעלי ההון והתעשיינים יהיו אחראים על המפגעים הסביבתיים והאחרים שהם מייצרים?
  • "כד אִם-כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת-עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ–לֹא-תִהְיֶה לוֹ, כְּנֹשֶׁה; לֹא-תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ.  כה אִם-חָבֹל תַּחְבֹּל, שַׂלְמַת רֵעֶךָ–עַד-בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ, תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ.  כו כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ; בַּמֶּה יִשְׁכָּב–וְהָיָה כִּי-יִצְעַק אֵלַי, וְשָׁמַעְתִּי כִּי-חַנּוּן אָנִי." – הפניות המרובות למרכז הזכויות שאנו מפעילים בלב חדרה פונים בעיקר אזרחים/יות המתמודדים עם בעיות של חובות.בזמן שעושים "תספורת" לבעלי הון הנכנסים לחובות בסכומי עתק, האדם הפשוט נופל בבור מתקשה לצאת ממנו (יש בורות אחרים פרט לבורות באדמה שהוזכרו קודם). זאת אינה בעיה של האנשים, אלא יש בעיה מבנית במשק הישראלי. המדינה לא מסייעת לאזרחים הפשוטים, כפי שהיא מסייעת לבעלי ההון והם נותרים במערבולת בלתי אפשרית. כאשר אנחנו בעיצומה של השנה השביעית שהזכרתי לעיל, שנת שמיטה, האם יש מועמדים/ות ומפלגות שימצאו את הפתרונות שיאפשרו לאדם הפשוט לשקם את עצמו וכבודו?
  • "ד כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ, אוֹ חֲמֹרוֹ–תֹּעֶה:  הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ, לוֹ.  {ס} ה כִּי-תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ, רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ, מֵעֲזֹב לוֹ–עָזֹב תַּעֲזֹב, עִמּוֹ." – איזה מועמדים/ות ומפלגות יראו את צלם האלוקים ב"אויב"?
  • השבת האחרונה גם היתה שבת שקלים. קראנו מפטיר והפטרה מיוחדת (שמות ל:י"א-ט"ז, מלכים ב י"ב: ה'-ט"ז) שמתעסקים גם בגיוס כספים בכדי לבנות את המשכן, וגם עבור שיפוצים בבית המקדש.

הייתי מעדיף מס יותר פרוגרסיבי מאשר חצי השקל לכל גולגולת. אבל, אני בכל אופן שואל איזה מועמדים/ות ומפלגות יספרו לנו את האמת: שהמיסים שלנו יחסית נמוכים בהשוואה למדינות OECD, ושעלינו לממן מדינה רווחה.

"ה וַיֹּאמֶר יְהוֹאָשׁ אֶל-הַכֹּהֲנִים, כֹּל כֶּסֶף הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר-יוּבָא בֵית-יְהוָה כֶּסֶף עוֹבֵר–אִישׁ, כֶּסֶף נַפְשׁוֹת עֶרְכּוֹ:  כָּל-כֶּסֶף, אֲשֶׁר יַעֲלֶה עַל לֶב-אִישׁ, לְהָבִיא, בֵּית יְהוָה.  ו יִקְחוּ לָהֶם הַכֹּהֲנִים, אִישׁ מֵאֵת מַכָּרוֹ; וְהֵם, יְחַזְּקוּ אֶת-בֶּדֶק הַבַּיִת, לְכֹל אֲשֶׁר-יִמָּצֵא שָׁם, בָּדֶק.  {פ} ז וַיְהִי, בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה–לַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ:  לֹא-חִזְּקוּ הַכֹּהֲנִים, אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת. (מלכים ב: י"ב:ה-ז)." – בהפטרה מסתבר שהכוהנים לא השתמשו בכסף שנאסף כדי לתקן את בית המקדש עבור יעודו:.המלך יהואש ייצר שיטה שתדאג שהכסף יגיע לייעודו. ידוע לנו שבמשך השנים מיליארדי שקלים ממכירת דיור ציבורי הועברו ליעדים אחרים. אחרי מאבק בפורום הדיור הציבורי, אנחנו מחלצים ממשרד השיכון הבטחה שכסף מהמכירות (מאז שחוק דיור ציבור נכנס לתוקף) ילך לחידוש המלאי, אבל מה עם כל הכסף מהשנים הקודמות? איזה מועמדים ומפלגות יעשו בדק בית בימינו בכדי שהכספים יגיעו לייעדם, כדי שיהיה לכל אדם בית?

חשבו על הדברים והציצו במצעים של כל המפלגות וממשו את זכות ההצבעה שלכם/ן.

***

האזינו: הרב אריק אשרמן, נשיא בכיר בארגון, בראיון מיוחד עם תמי מולד-חיו על ההישגים המשפטיים של רבנים למען זכויות האדם בהחזרת קרקעות לבעליהן הפלסטיניים. רדיו כל השלום​

תגיות: