משרד הבינוי מודה – לעמותות ובעלי עניין הוצעה הנחה משמעותית על חשבון דיירי הדיור הציבורי ›

הודעה לעיתונות: בעקבות פניית פורום דיור ציבורי העביר משרד הבינוי התייחסות לטענות הארגונים החברתיים ובהם נחשפו נתונים וכשלים המצביעים כי משרד השיכון פעל נגד חלק מהראציונל של חוק הדיור הציבורי, ואף מסייע לחזקים על חשבון המוחלשים. 

עו"ד בקי כהן קשת מרבנים למען זכויות האדם ופורום דיור ציבורי פנתה למשרד הבינוי לפני כשבוע בעקבות תשובת היועמ"ש בדבר ההנחייה להפסיק מכירת דירות דיור ציבורי לעמותות, בבקשה להבהרות ממוקדות. תשובת משרד הבינוי שהגיעה אמש חושפת כמה עובדות ומגמות חדשות [התשובה מצורפת מטה כקבצי סריקה].

  • כמה מהנקודות הבעייתיות שנחשפו בתשובת משרד הבינוי לפנייתנו:

1. הצעות למכירה מסובסדת של דירות דיור ציבורי לעמותות בעת שאנשים גרים ברחוב וכל שקל להגדלת מלאי הדירות חיוני: משרד הבינוי כלל לא מסתיר את הניסיון שלו להציע למכירה, הכי בזול שאפשר, את הדירות הציבוריות לגופים ציבוריים שונים (בעיקרם חזקים). לאותן עמותות שאינן בגדר אנשים פרטיים הזקוקים לקורת גג הוצע לקנות דירות בסבסוד גבוה אף יותר מזה לו זכאים דיירים וותיקים בדיור הציבורי. במכתב נחשפת שיטת החישוב של המשרד, שזכתה לגיבוי של משרד האוצר: העמותה או הישיבה תשלם עבור 25 שנות שכירות – לפי שכירות מסובסדת הדומה לזו של זכאי דיור ציבורי עניים – ומהסכום הזה היא תקבל הנחה של 20%. בנוסף, אם העמותה קונה 10 דירות ומעלה, היא תזכה לעוד הנחה של 10%. כעת ברור איך אפשר למכור דירות של דירות ציבוריות ב – 50,000 באישור משרדי הבינוי והאוצר. מה שקורה פה: משרד השיכון מחשב לגופים, שרובם אמידים, שכר דירה של העניים שבעניים, כמה מאות ש"ח בחודש כבסיס למחיר הדירה, ומעבר לכך עוד נותן הנחה. בנוסף, אם הישיבה או העמותה מצליחה לדלל עוד יותר את מאגר הדיור הציבורי – ברכישת מעל 10 דירות בבת אחת – היא מקבלת עוד פרס מיוחד של הנחה על הנחה. מיותר לציין, שלו אם חד הורית עם חמישה ילדים, היתה קונה את אותה דירה, זה היה במחיר יקר בהרבה מאשר עמותה שמשרד הבינוי חפץ ביקרה.

שיטת החישוב השערורייתית שומטת את השטיח תחת הטענה המרכזית של משרד הבינוי כי מכירת הדירות בפריפרייה נועדו להגדיל את המלאי לדירות במרכז הארץ, אבל כאשר מוכרים לגופים שונים את הדירות כמעט בחינם, גם תריסר דירות בפריפריה לא יניבו אפילו דירה אחת במרכז הארץ. כל זאת בעת שיש צורך משווע להגדיל את הקרן ממכירת הדירות לצורך הגדלת מלאי הדיור הציבורי המצומצם. במקום לנתב את הכסף נאמנה, המחסור בכסף, ולפיכך בדירות, מותיר זכאים רבים לחכות שנים בתור, ומביא לצמצום קריטריונים כך שרבים נותרים ללא קורת גג ואף ללא זכאות.

2. תקציב תחזוקה ושיפוץ שלא ברור לאן הוא הולך:

כזכור, אחד הנימוקים המרכזיים עליהם דיבר משרד השיכון כדי להצדיק מכירת דירות ציבוריות בפריפריה לישיבות ועמותות פרטיות, היה שמדובר בשוכרים שמתחזקים בעצמם את הדירות בהן הם מתגוררים, ואילו כעת, בתשובת משרד הבינוי אל היועץ המשפטי לממשלה, מודה המשרד, שכל אותן שנים המשיך משרד הבינוי להעביר לחברת עמידר, לצורכי תחזוקה, 2920 ש"ח+מע"מ על 2200 דירות שנמסרו לישיבות ועמותות שהחברה לטענתה כלל לא תחזקה. מדובר במליוני שקלים שאיש לא יודע לאן הם הלכו ועל מה.

3. התעלמות גסה מצרכים של נכים וחולים:

המסמך גם חושף את דרך קבלת ההחלטות במשרד הבינוי כלפי נכים וחולים. עולה כי המשרד מנסה למכור דירות קרקע בטענה שהן יקרות יותר ובאותו סכום ניתן לקנות דירה וחצי בקומה גבוהה יותר. זאת כאשר במציאות הקשה של ישראל, חולי לב קשים, חולי אפילפסיה, קשישים בעלי שבר בירך ונכים שונים נדחים על ידי משרד הבינוי כאשר הם מביאים מסמכים רפואיים המוכיחים שהם זקוקים לדירת קרקע. "תסתפק בקומה ראשונה" עונה להם משרד הבינוי, ובאותו זמן הוא מוכר את כבשת הרש של הנכים בישראל.

4. עיצוב התנאים בעסקאות פינוי בינוי כך שלא יטיבו עם דיירים ותיקים של הדיור הציבורי:

המכתב גם חושף את רשלנות משרד הבינוי בפרוייקטים של בינוי פינוי. המשרד הסכים לבנייתן של דירות גדולות במיוחד במקום מספר רב יותר של דירות קטנות במסגרת הליכי פינוי-בינוי. ואז נוצר מצב עם בעייתיות כפולה: 1. ישנן פחות דירות לעומת הפוטנציאל. 2. וגם נוצר מצב בו זכאים לדיור ציבורי, שזכאים לרכוש את דירתם בסבסוד, אינם יכולים לעשות זאת, בשל נוהלי המשרד. יד ימין של משרד הבינוי שמאשרת בניית דירות גדולות לזכאים לא מדברת עם יד שמאל שלא משחררת את הדירות הללו לזכאים. נוצר מצב שעל המטרים שמעל לנוהל הקבוע על הדיירים לשלם מחיר מלא, וזהו רף אליו הם כמובן לא מסוגלים להגיע וכך נפגעים מהליכי פינוי-בינוי.

ניתוח פורום דיור ציבורי: בסופו של דבר, רואים פה מספר דוגמאות לאופנים בהם משרד הבינוי והחברות המשכנות לא פועלים באופן שמשרת את הראציונל של מוסד הדיור הציבורי ושל חוק הדיור הציבורי. במקום להיות מאגר דירות לטובת המוחלשים ביותר בחברה, מי שללא דיור מסובסד יוותרו ללא וקרת גג, מועברים דירות דיור ציבורי לגופים שונים במקום לחסרי הבית, וכספים שמיועדים לדיור הציבורי נעלמים ולא מפוקחים.

מאידך פורום הדיור הציבורי מברך על הצהרת משרד הבינוי כי בכוונתו לייעד את כל כספי מכירת דירות הדיור הציבורי אך ורק  להגדלת מלאי דירות הדיור הציבורי, על פי פרשנותם את רוח החוק.

הקבצים:

10920917_767269483350148_5558854149867483901_n

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.