עם התקרבות מועד הבחירות, הרב יחיאל גריינימן בפרשת "וארא" מסביר את הדרך להיאבק בפרעה הפנימי. המשימה היא גם שלנו, כאזרחים, אך גם של המנהיגים שלנו, בכדי שלא נפספס הזדמנות לשינוי ונשקע בייאוש.
בפרשת "וארא" התורה מתארת את תחילת תהליך השחרור של עם ישראל משעבוד מצרים. הכתוב גם מתאר ומאפיין לנו את טיבו של עריצות סתומה זו של פרעה. פרעה הוא אב-טיפוס די מוכר, לצערנו, לדמות של שליט רשע. אם משה כדבריו הוא "ערל שפתים ", פרעה הוא "ערל לב" קלאסי.
חופש בחירה מול דטרמיניזם בגישת פרעה לבני ישראל
מכה אחר מכה פוגעת בבני מצרים בגלל סרבנותו של מלך מצרים. ה' מקשה את ליבו והוא מסרב לשלח את עם ישראל. וזאת על אף הסבל הרב שעובר על עמו. פרעה מתעלם מהעם העברי במאבקו המטורף עם הקב"ה ומשה שליחו. על התהליך הזה של הקשחת ליבו של פרעה אומר לנו המדרש בספר שמות רבה (בהתייחסותו לנאמר בעקבות מכת השחין) :
"ויחזק ה' את לב פרעה" – כיון שראה הקדוש ברוך הוא, שלא חזר בו מחמש מכות ראשונות, מכאן ואילך אמר הקדוש ברוך הוא: אפילו אם ירצה לשוב אני מחזק לבו כדי שאפרע כל הדין ממנו. "כאשר דבר ה' אל משה – שכן כתיב: (שמות ז,ג) "ואני אקשה את לב פרעה".
דברים אלו כמובן מעלים את הקושי הפילוסופי של הסתירה בין עקרון חופש בחירה (שכה מודגש בתורתו של הרמב"ם ופרשנים חשובים אחרים לאורך הדורות) לבין גישה דטרמיניסטית של הבנת השגחת האל בהיסטוריה (הרווחת בחוגים מיסטיים למיניהם). בכל אופן ברורה, ולצערינו, מאד מוכרת התופעה של התחפרות המנהיג הרשע בעמדותיו על חשבון נתיניו (גם בני עמו וכמובן המיעוטים והגרים שבקרבם).
ישיעיהו ליבוביץ בספרו "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע" מביא דברים מעניינם מאד של הפרשן ספורנו לתהליך המתואר בפרשתינו כהלן:
"השם יתברך נתן בפרעה את הכוח להתעקש ולסבול את המכות הבאות עליו, כדי שיגיע למצב בו יוציא מפיו את ההכרזה: "ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים" (ט\כז), ובכך יחזור בתשובה וישלח את ישראל ממצרים, הוי אומר לא בגלל הלחץ שהופעל עליו, אלא משום שלחץ זה הביאו להכרה בצדקת ה' להכרת רשעתו הוא.
נמצא כי אותה הקשיית לב היתה דוקא לטובת פרעה, כדי לפתוח לפניו שער לתשובה וכדי לאמת את עקרון הבחירה החופשית."
יהי רצון שכל אחד ואחת מאיתנו נשכיל להיאבק בפרעה הפנימי, נתגבר על הסתימות הפנימיות (ערלות הלב) בכדי שנפקח עינים ולב לפעול לטובה ולשינוי לטובה בעולמינו. מן הראוי שגם המנהיגים שלנו ישכילו להיאבק בסתימות הפנימיות שלהם, ויפקחו עיניים. והמבין יבין. וחלילה שנפספס הזדמנות לשינוי בבחירות, כי שקענו בייאוש בגלל "קוצר רוח ועבודה קשה" כמו עם ישראל אז.
.
שבת שלום.
הרב יחיאל גריינימן
בתמונה למעלה: אולם הכנסת, CC BY 2.5 : צילום: איציק אדרי, ויקיפדיה
***
הצטרפו ללמידה משותפת בקורס השבועי "צדק חברתי במקורות היהדות" עם הרב אשרמן ביום ג' (החל מ-20.1) בבניין המשוחרר של המעברה בירושלים, רחוב השומר 7, קטמונים
פעילויות קבועות:
- ימים ב' 10:00-13:00 קליניקה משפטית בה תוכלו לקבל ליווי וייעוץ משפטי בכל הבעיות החל מחובות כספיים וכלה בבעיות מול ביטוח לאומי ומשרדי ממשלה שונים.
- ימים ג' 18:30-19:30 צדק חברתי במקורות היהדות, למידה משותפת עם הרב אשרמן
- ימים ה' 15:00-18:00 קליניקה משפטית
- 17:00-18:30 קבוצת התמודדות עם מצוקות אישיות, חברתיות וכלכליות, הנחייה על ידי יצחק מנדלסון, ואיבון דויטש (החל מחמישי הקרוב 15.1)
קבוצה המעברה – קבוצה לקידום מאבק לדיור ציבורי וקידום שוויון חברתי, פועלת בשכונת קטמונים בפרט ובירושלים בכלל
- יש להירשם מראש אצל אתי בטלפון 0548003521