איך לעשות את סוכות "זמן שמחתנו": הרהורי סוכות ›

הנה הקישור לאסיף הרוחני של השנה, ושל פוסטרים של "אושפיזין" (להורדה כ-PDF: כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן | קבצי JPEG). על פי המסורת, מזמינים/ות שיבעה גברים מהמסורת שלנו להתארח בסוכה. יש שכבר מוסיפים/ות אחרים, ואף אחרות. האושפיזין שלנו הם אנשים ונשים שמגלמים/ות במשך כל ימות השנה את הארעיות וחוסר ההגנה, שאנחנו חווים במשך שיבעה ימים בלבד בסוכה שלנו.

כעת אני כבר שומע חלק מכם/ן אומרים, "אבל כאשר התמודדנו עם הוידוי הקשה שלכם, הבטחתם לנו שבסוכות, זמן שמחתנו, נאזן את הדברים. עכשיו, אתם שולחים לנו עוד משהו מדכא, ומציעים לנו לתלות בסוכה".

ראשית, הסתכלו על האסיף הרוחני שלנו לשנת תשע"ה יש לנו באמת להיות אוסף נאה של סיבות לגאווה כישראלים/ות, והיו לא מעט הישגים לשומרי משפט. עם כל האתגרים לדמוקרטיה שלנו, היא חזקה ותוססת בתוך הקו הירוק. בלבנו, רובנו חפצי/ות שלום ומימוש זכויות האדם, וגם אם המציאות הרבה פעמים שונה, יש בנו שאיפה להיות אנשים/נשים טובים/ות ומוסריים/ות. יש לנו את בג"צ שמוכן לעמוד אֵיתן נגד לחצים….. ראו את כל הרשימה.

אבל, מה עם האושפיזין? האמת היא, שאחת הסיבות שהפוסטרים התעכבו היא כי דנו על בדיוק בשאלה זו. האם נכון להזכיר לעצמינו את אלה שזקוקים/ות לסוכת השלום האלוקית ולחסות שלנו בזמן שמחתנו? הנה תשובתי:

ראשית, חז"ל קבעו שאנחנו קוראים/ות קהלת בחול המועד סוכות כדי למתן קצת את שמחתנו, וזו אחת הסיבות שאנחנו יושבים בסוכות רעועות. החקלאי שבדיוק הכניס את האסיף שלו בימי קדם היה זקוק לתזכורת שכל הברכות והאושר שלו תלויים בחסות אלוקית, לא פחות מאשר הזמן שנדדנו במדבר. אנחנו גם מפחיתים/ות משמחתנו כאשר אנו מורידים/ות טיפות מכוס היין שלנו בחג פסח, ושוברים/ות כוס בחתונה. כאשר אנשים ונשים שואלים/ות מדוע חייבים/ות להזכיר את ירושלים בחתונה גם אחרי ששבנו אליה, אני מזכיר בכל חתונה שיש "ירושלים של מטה" ו"ירושלים של מעלה". תפקיד של כל זוג, גם בשיא שמחתם, היא לזכור שבעולם לא מושלם, בו הפער בין ירושלים של מטה וירושלים של מעלה עדיין גדול, הבית שהם/ן בונים/ות ביחד אמור לתרום לתיקון עולמנו.

אבל יש דבר נוסף: חז"ל תקנו את כל התקנות שהזכרתי עד כה, בכדי שלא נשמח יותר מדי. אבל, להרבה מאתנו, קשה לשמוח בעולם לא מושלם, והעידוד וההשראה שלנו, הדבר שתורם לשמחתנו, הם האפשרות לחבר בין שמחתנו ובין עבודתנו בעולם הזה, אנחנו מוסיפים/ות למשמעות הסוכה כאשר אנחנו מתבוננים/ות על המסר הרוחני שלה, ועל תפקידנו להדמות לאלוקים על ידי מתן חסות והגנה. יש זכות גדולה כרוכה בכך, ואמונתנו היא שיש לנו את האפשרות להגשים עולם בו סוכת השלום של אלוקים פרושה על כל העולם ועל כל הבריות. 

לחג שמח באמת,

אריק

הפוסטרים להורדה ותלייה בסוכה

 

 

בתמונה למעלה: הסוכה של הרב עדית לב