הפורום לביטול חוק ההסדרים שלח לשרים ניתוח של מסמך מחליטים לחוק התקציב, ובו גזרות חברתיות ›

לחצו כאן לקריאת והורדת מסמך המחליטים

הודעה לעיתונות

במסמך המחליטים מנותח הבסיס לתקציב המדינה וחוק ההסדרים, ומתגלים שורה של גזרות חברתיות והחלטות הפוגעות בעיקר בחלשים – תשלומי הורים על שכבות נמוכות, החלת מיסויי פיצויי פיטורים גם על שכר נמוך, דחיית יום לימודים ארוך וכו'

פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים שלח אתמול (6.10) לשרים מסמך ניתוח (המסמך מצורף) של הגזירות החברתיות העיקריות הנמצאות במסמך מחליטים שהוא הבסיס לחוק ההסדרים ולהליך קביעת התקציב. בנוסף הצביע הניתוח על נקודות במסמך המחליטים שהן בעייתיות ביחס לעקרונות של שקיפות, מינהל תקין ודמוקרטיה – כמו ביטול חוקים ועיפים בחוקים, והעברת החלטות סבוכות בתוך סעיף תמציתי כך שלא מתאפשר דיון בהשלכות של אותן החלטות.

הנקודות העיקריות שעולות בניתוח של מסמך המחליטים לקראת התקציב לשנת 2015:

1. עמוד 8, סעיף 4 – קיצור הליך החקיקה של חוק ההסדרים: פגיעה ביכולת של הכנסת והציבור לקיים דיון שקוף בזמן סביר.

2. עמוד 40, סעיף 1-2 – הוספת תשלומי הורים לצהרונים לאשכולות 1-3 (מעמדות נמוכים): מדובר בפגיעה ישירה בהורים החיים בעוני ובמעמד הביניים הקורס תחת הנטל. ישנו חשש כי מדובר ב"רגל בדלת" לקראת עוד קיצוצים.

3. עמוד 39 – דחיית יישום יום חינוך ארוך (שעשוי היה לסייע להורים עובדים, בפרט במעמד הבינוני ומטה): מדובר בעקיפת חוק מ1997 שמבוטלת מאז בחוקי ההסדרים.

4. עמוד 70 – קיצוץ של 2% בכח האדם בכל משרדי הממשלה בכל שנה, הפחתה של מספר העובדים במוסד לביטוח הלאומי ובשירות התעסוקה: פגיעה באוכלוסיות מוחלשות הנזקקות לשירותי המדינה, ובעיקר הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה.

5. עמוד 83, סעיף 5 – מיסוי פיצויי פיטורים וכל תשלום במסגרת סיום יחסי עבודה או התקשרות. עד עתה היה פטור על מיסוי הפיצויים עד לתקרה של 10 אלפים ש"ח, כדי להגן על המשתכרים מעט, אך כעת מתכוונים לבטל פטור זה: המשמעות היא פגיעה באנשים החיים בעוני המרווחים מעט.

6. עמוד 24 – גיוס אג"ח על ידי חברת רכבת ישראל בע"מ: מדובר ברפורמה משמעותית בתחום התחבורה וראוי להביא אותה לדיון מעמיק בנפרד מתקציב המדינה.

7. עמוד 50 – שינוי מועד החלפת הרכב בקצבת ניידות: בחסות חוק ההסדרים תהיה פגיעה בזכויות הנכים בביטוח הלאומי, ויביא לירידת ערך הרכב ולקושי בהחלפת הרכבים, ובתחזוקת אביזרי הניידות.

8. עמוד 52 – היטלי העסקה על העסקת "מסתננים": מדיניות הממשלה בעניין צריכה להיות בדרך חקיקה מסודרת ולא באופן עקיף דרך חוק ההסדרים.

9. עמוד 34 – דחיית יישום סעיף שמחייב את המדינה לשלם לרשויות המקומיות במועדים קבועים: התערבות שלא במקומה של הממשלה ודחיית חוק שהכנסת חוקקה.

10. עמוד 12 – רפורמה בקק"ל: מדובר ברפורמה משמעותית וראוי להביא אותה לדיון מעמיק בנפרד מתקציב המדינה.

גיורא ואל, מקדם מדיניות עבור הפורום: "באופן כללי, יש לשים לב במסמך לסעיפים שעתידים לשמש כקלף מיקוח ("עז") כנגד שותפים קואליציוניים: כדוגמת קיצוצים במשרדים של מפלגות חזקות. זו התנהלות פוליטית מוכרת, שבסופה קהלים ובעלי אינטרסים שיכולים לדאוג לעצמם מצליחים להוציא את 'העזים', בעוד נטולי ההשפעה – לרוב וכלוסיות מוחלשות החיות בעוני – נותרים ללא הגנה".

פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים כולל את הארגונים הבאים: האגודה לזכויות האזרח, האגודה לזכויות החולה, אתך – משפטניות למען צדק חברתי, הגדה השמאלית – מועדון תרבות, ועד המאבק בהפרטת מעונות חוסים, המכללה החברתית- כלכלית, כן לזקן, עמותת סנגור קהילתי, פורום דיור ציבורי, קהילת סינקופה, הטלוויזיה החברתית, הקשת הדמוקרטית המזרחית, קואליציית ארגוני החולים למען הזכות לבריאות, שדולת הנשים בישראל, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם, השומר הצעיר, שתי"ל, תנו לעבוד בכבוד, התנועה לאיכות השלטון

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.