וידוי "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם" לשנת תשע"ה ›

בתמונה: חבת הכותל המערבי מלאה במעמד אמירת סליחות בערב יום הכיפורים CC: Slichot22CC BY 3.0 Yael Shilo יעל שילה - נוצר על ידי מעלה היצירה

 להורדה כקובץ וורד

מבוא

הוידוי ביום כיפור לא אמור להיות מקבץ של מילים, שנשנן באופן אוטומטי. הוידוי אמור לשרוף כלהבות אש בלב, שיגרמו לאי שקט. זאת משום שהן מדברות אמת על חיינו, ועל החברה בה אנו חיים. זאת תבערה של אמת טהורה, שנצטרך להתמודד איתה, בכדי לעשות חשבון נפש אמיתי. ומאחר ואנו מודעים לשנאה נגד ישראל, עוד יותר קשה להתוודות, אפילו בינינו ובין עצמינו.

לרובנו אין את היכולת לבצע חשבון נפש בכל ימות השנה, יחד עם זאת בעזרת כוחו של יום כיפור, אולי נוכל לבצע את הבלתי אפשרי. היכולת שלנו להפנות זרקור אל עצמנו אינה מצביעה על דה-לגיטימציה או שלילת המדינה, אלא דווקא מהווה ביטוי לאמונה עמוקה בעצמנו, בטוב היסודי שעמנו, וביכולתנו לחזור להיות בני אדם, ולפעול למען המדינה שלנו. לכן, הוידוי של "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם" מנסה לכוון את ליבנו למטרה המקורית שלו, על ידי חשבון נפש חברתי, עכשווי ונוקב. בחינה עצמית הדורשת מהמתפלל/ת ליטול אחריות עבור עוולות החברה כולה. המפגש האישי-חוויתי, הן עם הוידוי המסורתי, והן עם הוידוי העכשווי, עשוי להיות מאוד מעשי, ואף לקשר באופן הישיר ביותר בינינו, לבין החברה, בה אנו חיים, בשנת תשע"ה. גם אם לא חטאנו את אחד החטאים, הוידוי נמסר בלשון רבים, כי יש לנו אחריות עבור החברה. אם את, או אתה לא חושבים שהחטאים בוידוי של "שומרי משפט" באמת משקפים את החברה שלנו, אנא חשבו על כך בשנית. ואם עדיין לא תתחברו, ברצוננו לאתגר אתכם/ן להכין את הוידוי האישי/הקולקטיבי שלך. עד כמה שהוידוי יהיה ארוך, אין סיכוי שהוא יקיף את רשימת החטאים שלנו. ולכן תמיד ניתן להוריד אחדים ולהוסיף אחרים, כחלק מחשבון הנפש האישי שלך. אם הרשימה נראית לך כה גדולה שאינך יודע היכן להתחיל, אנא בחר במספר מצומצם של פסוקים ותתרכז בהם. המטרה לדרבן ולא להשתיק.

סדר העבודה של הכהן גדול בבית המקדש ביום הכפורים נפתח בוידוי אישי פרטי שלו. לאחריו הוא יכול היה לומר וידוי שלם עבור הכלל. יש מאתנו שחייבים/ות להתוודות שאנחנו מאשימים/ות את ישראל על כל דבר ודבר ושאנו תמיד מייחסים/ות כוונות זדון למנהיגיה ואזרחיה. ויש מאתנו שחייבים/ות להתוודות שאנו מצדיקים כל דבר שהמדינה והחברה עושות. יחד עם כל אלו, גם אנחנו בקהילת זכויות האדם מחויבים ומחויבות להתבונן בחטאינו האישיים טרם נתוודה על החטאים של אחרים. כך גם נבנה הסדר הפנימי בוידוי המוצע לפניכם. ובמובנים רבים, הוידוי ו"האסיף הרוחני" שלנו, שבו אנו חוגגים/ות את כל הטוב במדינה ובנו כעם, ואת הצלחות "שומרי משפט" בשנה שהסתיימה – הם יחידה אחת. ואין לבקר, בלי הכרת הטוב שבחברה הישראלית. חשבון נפש אמיתי עושה אותנו ראויים יותר לחגוג את הטוב שבנו בלבב שלם.

לרבנים/רבות, שליחי/ות ציבור ומנחים/ות בבתי כנסת וכאלו השייכים למסגרות אחרות, ניתן להוריד ולחלק את כל הוידוי, או לגזור ולהדביק חלקים ממנו; ניתן לנהל דיון סביב הוידוי ו/או להשתמש במסגרת תפילה, כמו הוידוי המסורתי. אפשר לקרוא בסרוגים. שליח/ת הציבור קורא/ת את השורה הראשונה: [על "חטא שחטאנו" והקהל עונה את השורה שנייה ( "כש…")]

הוידוי

 

על חטא שחטאנו לפניך בפלילות 

כשלא האמנו בך, בעצמנו ובטוב שבחברה שלנו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בדיבור פה
כשנהגנו בזלזול והתנשאות כלפי אלו שאינם מבינים את הצדק כמונו.

 

על חטא שחטאנו לפניך באמרינו, "אם אין אני לי, מי לי"

   בכדי לדאוג ליהודים בלבד ולהצדיק כל מעשינו כלפי האחרים.

ועל חטא שחטאנו לפניך באמרינו, "וכשאני לעצמי, מה אני"

כדי לדאוג ללא יהודים בלבד, ותמיד להאשים את ישראל.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשכיחת "אם אין עכשיו, אז אימתי"

באמרנו לסובלים "ייקח זמן – תצטרכו להמתין".

 

על חטא שחטאנו לפניך בזדון ובשגגה

            באמרינו שהמצוי הוא הרצוי.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהנמכת ציפיות

            כי המצוי "מספיק טוב".

 

על חטא שחטאנו לפניך בצידוק הדין

   כשאמרנו תיקון עולם "בשמיים היא" ולא "קרוב אליך, לעשותו".

ועל חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון

באמרינו "לא יכול" במקום "לא רוצה".

 

על חטא שחטאנו לפניך בפריקת עול

   כאשר הרמנו ידיים ואמרנו: "ניתן לאחרים לתקן את העולם".

ועל חטא שחטאנו לפניך בקלות ראש
בהזנחת החינוך והעבודה לטווח ארוך, מתוך מחשבה שניתן לתקן את הכול ומיד.

 

על חטא שחטאנו לפניך בוידוי פה

הטפנו, התלוננו, למדנו ושוחחנו ללא הפיכת תלמוד למעשה.

ועל חטא שחטאנו לפניך בתימהון לבב

בעומדנו תוהים ונבוכים ללא אמונה שמעט אור דוחה הרבה מן החושך.

 

על חטא שחטאנו לפניך בלצון                          

כלפי אלה שעודם מאמינים שביכולתם ליצור עולם טוב יותר.

ועל חטא שחטאנו לפניך בדעת ובמרמה

עצמנו, באמרינו "יהיה בסדר" על מנת להצדיק את אי-העשייה.
על חטא שחטאנו לפניך כאשר אמרנו "לא ידענו"
   אבל ידענו.
על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת

   כי לא רצינו לדעת.


ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

 

 

על חטא שחטאנו לפניך בצידוק הדין

באמרינו שהכול מותר בשם הביטחון.

ועל חטא שחטאנו לפניך בריצת רגלים להרע
כשנטשנו פתרונות בלתי אלימים, לטובת שימוש בכוח.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהפסקת משא ומתן

ובסגירת אופק של תקווה. האם עשינו די בכדי למנוע את שפיכות הדמים?

 

על חטא שחטאנו לפניך בשתיקת מצפון

   כשאמרנו לעצמינו שהחמאס אחראי בלבד למותם של 2,000 עזתים.

ועל חטא שחטאנו לפניך ביודעים ולא ביודעים

שלא רצינו לשאול מה האמת על התנהגות אזרחינו, חיילנו ועל שולחיהם.

 

על חטא שחטאנו לפניך בשנאת חינם

   כשאמרנו שהדואגים לפלסטינים, הם אלו היורים בחיילנו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשנאת חינם

   כשאמרנו שכל דואג לביטחוננו, הינו רוצח ילדים.

 

ועל חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון

כשהוצאות המלחמה, שימשו תירוץ, בכדי שלא לתקצב את המאבק בעוני.

 

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

 

על חטא שחטאנו לפניך במאכל ומשתה
 בעוד הפער החברתי הולך וגדל.

ועל חטא שחטאנו לפניך בעזבנו את תורתך

     כאשר הפסקנו למלא את המצווה "כל ישראל ערבים זה לזה".

 

ועל חטא שחטאנו לפניך ב"שב ואל תעשה"

   בבתינו הנוחים, בעוד שאחרים מפונים מבתיהם.

ועל חטא שחטאנו לפניך בחוזק יד

כשאפשרנו למשטרה ולהוצאה לפועל להתעמר בחסרי הישע.

 

על חטא שחטאנו לפניך באימוץ הלב
כשהתעלמנו מעוני מחפיר.

ועל חטא שחטאנו לפניך בביטוי שפתיים
כאילו אנו דואגים לשכבות המוחלשות.

על חטא שחטאנו לפניך בהשתקת מצפון
כשנתנו צדקה, במקום לטפל בשורשי העוני.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהונאת רע

כשהקמנו את ועדת אלאלוף למאבק בעוני, בלי כוונה ליישם את המלצותיה.

 

על חטא שחטאנו לפניך בלשון הרע
כשתייגנו את האוכלוסייה החסרת דיור ועבודה, כ"מתחזים" וכ"טפילים"

ועל חטא שחטאנו לפניך בעיניים רמות

   כשרמסנו את כבודם של הזקוקים לעזרה ולתמיכה.

 

על חטא שחטאנו לפניך בהעמדת מכשולים

   כשקבענו תנאי זכאות המונעים מחסרי הדיור, לקבל קורת גג.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהשאירנו בניינים ריקים

בזמן שלאחרים אין בית.

 

על חטא שחטאנו לפניך בנשך ובמרבית

   כשגרמנו לאדם הפשוט להסתבך בחובות

ועל חטא שחטאנו לפניך בקפיצת יד
   לאלו שֶׁתַּשׁ כוחם. כשלא השקענו בסל תרופות ובמערכת הבריאות.

 

על חטא שחטאנו לפניך באמרינו "שלי – שלי, שלך – שלי"

להצדקת חלוקה בלתי צודקת של משאבים.

ועל חטא שחטאנו לפניך באמרינו "שלי – שלי, שלך – שלך"

כדי להימנע מחלוקה צודקת של התקציבים.

                                                          

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

                                                                              

על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם
  כשהחלנו מצוות בין אדם לחברו רק כלפי יהודים.
ועל חטא שחטאנו לפניך בעזות מצח
  באמרינו שרק ליהודים יש זכויות על הארץ.

 

על חטא שחטאנו לפניך בשיקור עין 

   באי ראיית ערביי ישראל כשותפים שווים במדינה.

ועל חטא שחטאנו לפניך בזדון ובשגגה
באי מתן לכל אזרח הזדמנות שווה.

ועל חטא שחטאנו לפניך בטמאת שפתים

ודיבורים גזעניים.

 

על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת
כשהאמנו בשקר, שהבדואים משתלטים על הנגב.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהשתקת מצפון

   כאשר אמרנו שטרנספר, הרס ונישול הם "לטובת הבדואים".

 

על חטא שחטאנו לפניך בכחש וכזב

כשהכחשנו בעלות בדואית על קרקעות (שהתנועה הציונית אפילו הכירה בה בעבר).

ועל חטא שחטאנו לפניך בצרות עין

   באמרינו שתביעות הבדואים, על 5.4% מהנגב, מוגזמות.

 

על חטא שחטאנו לפניך בחוזק יד

כשהרסנו בתים, יבול וייערנו את אדמות הכפרים הבלתי מוכרים.

ועל חטא שחטאנו בריצת רגלים להרע

כאשר מיהרנו לגזול אדמות בדואיות לפני הכרעת בתי המשפט.

 

על חטא שחטאנו בסגירת חשבונות

כשפעלנו ללא רחם למחוק את הכפר אל-עראקיב.

ועל חטא שחטאנו לפניך בקביעת עובדות

כשהחלטנו להקים את היישוב היהודי "חיראן" במקום "אום אל חיראן".

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

 

 

על חטא שחטאנו לפניך בעבודה זרה

כשהפרנו את זכויות האדם בשם גאולת ארץ ישראל.

ועל חטא שחטאנו לפניך ביצר הרע

כשתאוותנו לאדמת הארץ גברה על רדיפת השלום.

 

על חטא שחטאנו לפניך בשקור עין

כשאהבת הארץ גברה על כבוד צלמך.

ועל חטא שחטאנו לפניך בשקור עין

כאשר קסמה של ירושלים סנוור אותנו לחמוד בתים שלא שלנו.

 

על חטא שחטאנו לפניך בנהיגת איפה ואיפה  

בתכנון ובניית מערכות וחוקים שונים ליהודים ופלסטינים.

ועל חטא שחטאנו לפניך ביד רמה

בזמן שלפלסטינים אין ייצוג במוסדות אשר מחוקקים, שופטים וקובעים את גורלם.

 

על חטא שחטאנו בצידת רענו

הפלסטינים, כשמנענו בנייה חוקית על ידי תכניות מתאר.

ועל חטא שחטאנו לפניך באטימת אוזנינו

לבכי הילדים בהרסנו את בתיהם.

 

על חטא שחטאנו לפניך ביודעים ובלא יודעים
כשהיתרנו לממשלות ישראל לגזול, להרוס, לעקור ולהשפיל.

ועל חטא שחטאנו לפניך באוזלת יד

   שלא מגרנו את תגי מחיר, ופשעי השנאה.

 

על חטא שחטאנו לפניך בפלילות

כשהתעללנו בילדים, במעצר בלי ראיות, בכדי לחלץ הודאות.

ועל חטא שחטאנו לפניך בליבת שנאה

   על ידי דיכוי והשפלה.

על חטא שחטאנו לפניך בתשומת יד

   כאשר הקשינו את הנהלים שאפשרו לפלסטינים להגיע אל אדמותיהם.

ועל חטא שחטאנו לפניך בזלזול הורים, מורים וילדי מזרח ירושלים

להם לא בנינו כיתות לימוד.

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו

 

 

על חטא שחטאנו לפניך בנעילת השערים
לפליטים ולמבקשי מקלט הנמלטים על נפשם.
ועל חטא שחטאנו לפניך בגרימת שנאת חינם
כשריכזנו מבקשי מקלט בדרום תל אביב, אבל לא על ידינו.

ועל חטא שחטאנו לפניך בטמאת שפתיים

כשכינינו את כולם "מסתננים", מבלי לבדוק מי הוא באמת פליט.

 

על חטא שחטאנו לפניך בשיח שפתינו  

כאשר הסתנו וזרענו פחד כלפי מבקשי המקלט.

ועל חטא שחטאנו לפניך בחוזק יד
וכלאנו אותם בתנאים קשים במתקנים במידבר.

 

על חטא שחטאנו לפניך בצידוק הדין

בגירוש מבקשי המקלט "מרצונם" ללא אחריות על המתרחש ביעדם.

ועל חטא שחטאנו לפניך בכחש וכזב

כשהותרנו אותם ללא היתרי עבודה, מזון ומחייה והאשמנו אותם ברמת פשיעה גבוהה.

 

על חטא שחטאנו לפניך בשכחה
שפעמים רבות גבולות נותרו סגורים בפנינו.
ועל חטא שחטאנו לפניך בשכחה
שגֵּרִים היינו בארץ מצרים.

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו.

 

על חטא שחטאנו לפניך בחילול השם
על ידי התעלמות מזכויות העגונות, ומהפתרונות הקיימים בהלכה.

על חטא שחטאנו לפניך בחינוך

לדעות קדומות, גזענות ושנאת זרים.


על חטא שחטאנו לפניך בלצון
נגד עולים חדשים, ובאי מתן כבוד למורשתם התרבותית.

ועל חטא שחטאנו לפניך בעיוורון
כשלא ראינו אותך בכל אדם אחר החי עִמָּנוּ.

על חטא שחטאנו בפריקת עול
בדרסנו, כרוב, את זכויות המיעוטים המעוגנים בדמוקרטיה.

ועל חטא שחטאנו לפניך בהרהור הלב ובמלמול בחדרי חדרים

   במקום לקרוא בגרון ולהרים קולנו כשופר.

 

ועל כולם אלוה סליחות, סלח לנו, מחל לנו, כפר-לנו.

 

יהי רצון שאימרי פינו והגיון ליבנו יביאונו לידי תשובה אמיתית ולכך שתשרור השכינה בעולמנו ובמדינתנו.

 

יהי רצון שנזכה להביא את צלם האלוהים שלנו לידי ביטוי בשנה הקרובה באהבה ונתינה לזולת.

 

יהי רצון שנסייע ולו במעט למיגור העוול והרשע במדינתנו ובעולמינו, ובכך נעלה את קרנו של האדם באשר הוא אדם ונברא בצלם אלוהים

 

בתמונה: רחבת הכותל המערבי מלאה במעמד אמירת סליחות בערב יום הכיפורים תשע"א  2010 Slichot22 CC BY 3

אודות רבנים למען זכויות האדם

רבנים למען זכויות האדם הוא הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה מעל מאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.