פרשת השבוע: דרישתנו העמוקה לאל שהוא למען הצדק ›

בתקופה שלאחר המלחמה בעזה, הרב דר' אדוארד רטיג מראה כי פרשת "ואתחנן" מעלה וממסגרת שאלות שכולנו מתמודדים איתן. בסופו של יום, כל אחד מאיתנו צריך להתמודד עם השאלה "מהו מקור הרוע? האם התשובות בפרשת "ואתחנן" מספקות? משה מאמין שכן. אחרים לא כל כך בטוחים.

ואתחנן היא המילה הפותחת את הפרשה. זה חלק מסדרה של שיעורים שמשה מעביר לקראת מותו. הטקסט הוא מאמץ מורחב לתת מענה למצבים שבהם הצדק אינו נראה. משה מספר לבני ישראל שהוא ביקש מאלהים להכנס לארץ, אך האל סרב לבקשתו. משה ימות ללא הגשמתה של אחת ממטרות חייו המרכזיות. משה ממשיך ומזהיר מפני עבודת אלילים. הוא מגנה את ההתבוללות לאלילות של העמים היושבים בארץ. הוא מדקלם את קריאת השמע עם הכרזתה של האחדות של השכינה. הוא נותן את ההוראה התמוהה: "ועשית הישר והטוב…"

קריאת השמע של משה, עם ההצהרה הרדיקלית של אחדות האל, מרכזית להבנה של דבריו. האחדות היא בעייתית. הרמב"ם לימד כי זה אומר לנו שאלוהים הוא סיבת כל הקיום, הנצחי וייחודי. רש"י הציע שהשמע הוא תכנית פעולה ביסודו. יום יבוא בו כולם יכירו באחדות האלוהית שיאחד את כל האנושות בעידן של שלום. אבל עלינו לאתגר עצמנו לחשוב על השלכות אחרות של אחדות האל. אחת אנו מוצאים באתגר של אברהם לאלוהים: "השופט כל-הארץ לא יעשה משפט?"

מהו מקור הרוע

אם הכל יצירת האל ואין מקור אחר, מה מקור הרע? כל הילדים בישראל שסבלו ואלה שמתו בעזה בחודש האחרון, האם זה נובע מהאל? אם כן, האם זה הופך את אלוהים למפלצת? ניסיון מודרני לרבע את המעגל הזה מגיע מהרב מרדכי קפלן שמצביע על כך ש:

"אלוהים לא יצר את הפוליו. אלוהים תמיד עוזר לבני אדם להפוך את העולם הזה לטוב יותר, אבל העולם לא יכול להיות בו זמנית הסוג של העולם שאלוהים היה רוצה שזה יהיה. כאשר בני אדם עושים שימוש באִינְטֶלִיגֶנְצְיָה שאלוהים נותן להם, הם לומדים יותר ויותר של חוקי הבריאות שבו כל מיני סוגים של מחלה ניתן למנוע ולרפא."

180x180אולי הרב קפלן צודק. אני רק יכול לתת השקפתי האישית לשאלה הכבודה של מקור הרשע ביקום שנוצר ע"י אל אחד. להשקפתי, אברהם הביא את הנוסחה. למרבה הצער, זה לא מאפשר לי תשובה קלה, לא לי ולא לשכינה. אחת ההאפשרויות של האחדות האלוהות היא שהאל הוא מקור ההבנה של הצדק שלנו. האל הוא לפיכך מקור הצורך שלנו שהשכינה תפעל בדרכי צדק. במובן זה, דרישתנו העזה לאל שהוא למען הצדק, הוא הביטוי העמוק ביותר לאמונה שלנו.

אנחנו יכולים לעשות "את הישר והטוב" רק במידה שהשכינה מנחה אותנו לראות את מה שנכון וטוב. אבל אז, תוך כך שאנו רואים את העולם סביבנו אנחנו חייבים לכבד את המתח בין אברהם לבין האל. נראה כי צדק אינו המניע היחיד בעולם שברא האל. אברהם, באופן מדוייק, מתאר את האתגר. האדם הענו עושה את שנכון ומה שטוב כמיטב יכולתו. זה יכול להצליח רק בצירוף לצדק האלוהי. ואף האלוהים זקוק מדי פעם לשאלות שלנו: יעשה משפט? לא יעשה משפט? לפיכך, הווה נתקן עולם במלכות שדי ונרדוף את הצדק כלפי עצמינו וכלפי אלוהנו.

שבת שלום,

הרב דר' אדוארד רטיג

  • האזינו:פרשת ואתחנן עם הרב קובי וייס וציונה מידלש. תחנוניו של משה אל אלוהים שיתיר לו להכנס לארץ. משה מדבר על המורשת שהוא מוריש לעמו, ובתוכה האמונה באל, שלא מופיע כתמונה אלא כקול. חזרה על עשרת הדיברות והנוך הדתי שלהן. שבת "נחמו" אחרי תשעה באב.