המשיח נולד בתשעה אב: איך להפוך את האבל לתקווה ›

הירהורים ט' באב בעת המלחמה

"מִמָּרוֹם שָׁלַח-אֵשׁ בְּעַצְמֹתַי, וַיִּרְדֶּנָּה; פָּרַשׂ רֶשֶׁת לְרַגְלַי, הֱשִׁיבַנִי אָחוֹר–נְתָנַנִי שֹׁמֵמָה, כָּל-הַיּוֹם דָּוָה". (איכה, א, יג)

"כָּלוּ בַדְּמָעוֹת עֵינַי, חֳמַרְמְרוּ מֵעַי–נִשְׁפַּךְ לָאָרֶץ כְּבֵדִי, עַל-שֶׁבֶר בַּת-עַמִּי: בֵּעָטֵף עוֹלֵל וְיוֹנֵק, בִּרְחֹבוֹת קִרְיָה. {ס} יב לְאִמֹּתָם, יֹאמְרוּ, אַיֵּה, דָּגָן וָיָיִן: בְּהִתְעַטְּפָם כֶּחָלָל, בִּרְחֹבוֹת עִיר–בְּהִשְׁתַּפֵּךְ נַפְשָׁם, אֶל-חֵיק אִמֹּתָם" (איכה, ב, יא-יב)

"שָׁכְבוּ לָאָרֶץ חוּצוֹת נַעַר וְזָקֵן, בְּתוּלֹתַי וּבַחוּרַי נָפְלוּ בֶחָרֶב; הָרַגְתָּ בְּיוֹם אַפֶּךָ, טָבַחְתָּ לֹא חָמָלְתָּ" (איכה, ב, כא).

להיזכר במוות ובהרס כחלק מקינות תשעה באב

היום אנחנו קוראים את מגילת איכה ושרים בעגמומיות את קינות תשעה באב, נזכרים במוות, בחורבן של שני בתי המקדש שלנו (לפנה"ס 586 ו70 לספירה) ובסופה של הריבונות היהודית. עם זאת, אנו יכולים לעצום את עינינו ולדמיין שמילים אלה הן זעקות שבר שצרחו בעזה היום. עצמו שוב את עיניכם. אילו לא לולא היתה כיפת ברזל, היינו עלולים לשמוע אותן הזעקות גם בישראל. לשכנים שלי שבנם נהרג בעזה, או למשפחות של דרור חנין או לעודה לאפי אל-וואז' המתגורר בכפר בדואי לא מוגן, זה לא ממש משנה שיש למעלה מאלף עזתים מתים ו"רק" עשרות ישראלים. הרב אריק אשרמן בדברים לתישעה באב, כחלק מקולות רבניים מבֵּין הַמְּצָרִים.

יום אחד, מנכ"ל שומרי משפט איילה לוי, רצה עם ילדיה למקלט בישוב בו היא גרה בדרום והתקשרה לבדוק האם הכול בסדר עם הילדים האחרים שלה (כולל בתה המשרתת בצבא). החברים הטובים שלה, בריצה למקלט עימה, שאלו האם היא התקשרה לחמאס בכדי להעביר על מידע על נפילות הרקטות. חלק מאיתנו יוצאים לפטרל ברחובות בלילה משום שיש מספר גדול של כנופיות שנאה שרוצות לתקוף ערבים ושמאלנים, האקרים שמרסקים את אתר בצלם ומסמנים כ"מטרה" את כל מי שהם לא מסכימים איתו.

אני נזכר בסיפור מסמר שיער בתלמוד, כשההיסטוריון יוספוס פלביוס כותב, שאפילו כשהרומאים צרו עלינו מבחוץ, שנאה ואלימות חינם הרסו את ירושלים העתיקה מבפנים.

רבנים למען זכויות האדם פועלים ומשמיעים קול נגד הצהרות רבניות המתירות את מחיקת הבחנות בין לוחמים ושאינם לוחמים בעזה. או אפילו קולות הקוראים להחריב את עזה כליל. כחלק מהקואליציה תג מאיר, אנו קוראים לרבנים הראשיים של ישראל לגנות בפומבי הצהרות אלה.

במציאות המקוטבת שלנו, קשה יותר ויותר לשמור על דרך שפויה. אני מתכתב עם הפלסטינים ותומכיהם, שמוכרעים על ידי האֵימה הצרופה של הקטל בעזה וזועמים אחרי שנים תחת המגף הישראלי. אני לא מוכן לומר שזה בסדר לירות רקטות על אדם שאינו לוחם בישראל, או להשתמש במנהרות בכדי לנסות לרצוח ולחטוף אזרחים.

אחרי דורות של דיכוי, אי אפשר לשתוק ולהסכים עם אלפי טילים שייפלו על אזרחינו, ועם הידיעה שיש השואפים להשמיד אותנו. הציבור הישראלי מחלק את העולם בחו"ל ובבית, בין אלה שהם "איתנו", ואלה שהם "נגדנו" (אלו שיוצאים נגד התמיכה בזכותנו להגן על עצמנו). הם לא שואלים מהי הדרך הנכונה להגן על עצמנו. הדברים נראים להם כסתירה בלתי ניתנת לגישור.

בראיונות שונים ברדיו ובטלוויזיה, נאמר לי שארגוני זכויות אדם ישראליים אחרים (הכוללים את רבנים למען זכויות האדם) יורים לחיילים שלנו בגב, בגלל המכתב המשותף שלנו ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט הצבאי הראשי. אמנם אנחנו מכירים בכך שהמידע שלנו עדיין אינו מושלם בשלב זה. יחד עם זאת הסברנו את החשד הגובר שלנו, המבוסס על ראיות מהימנות, שישראל חצתה את הקווים האדומים, ולא כיבדה את הערכים שלנו (התקפים גם במקרה של מלחמת הגנה עצמית).

זאת הסיבה שביקשנו מהצבא לערוך ביקורת בזמן אמת, בנוגע לכללים, ולשאלת המעורבות בהמשך המלחמה. ביקשנו גם שהצבא יסכים לחקירה ישראלית עצמאית לאחר הלחימה. מחד גיסא, אנחנו לא חושבים שפגיעה באזרחים הינה התנגדות לגיטימית לכיבוש או מצור, ומאידך גיסא, איננו מסכימים עם המשך המצור על עזה. ואיננו חושבים שהרקטות של החמאס והמנהרות מצדיקות שימוש חסר הבחנה – בין מעורבים ללא מעורבים – בכוח הצבאי המוחץ שלנו.

האבל הופך לתקווה

תשעה באב הוא יום שבו האבל הופך לתקווה. יש סבורים כי המשיח ייוולד בתשעה באב. תשעה באב מתחיל, ומיד אנחנו מתמלאים צער (טרי) בגלל שני הפיגועים בירושלים. ואנו מקווים ש-72 השעות של הפסקת אש יחזיקו מעמד. בראיונות לתקשורת, אמרתי שיש בי אמונה בחבריי. כרגע אנחנו אולי עיוורים בשל הצורך הדחוף להגן על עצמנו., אבל בכל זאת אני שומע ברחובותינו הדים של המדרש המלמד אותנו על יעקב אבינו כי בערב המפגש שלו עם עשיו, ויירא שמא ייהרג, ויצר לו אם יהרוג הוא את אחרים " (בראשית רבה ) יש לנו את היכולת להיות אברהם, ולדרוש מעצמנו, כדרישות של אברהם מאלוקים, שהחפים מפשע לא יספו עם הרשעים (בראשית י"ח:כ"ג). גם אחרים רואים.

לאחרונה, עיתון הגרדיאן ציטט את יונתן שפע שלנו, ביחד עם ישראלים ופלסטינים אחרים, כסיבות לתקווה. גם כשהמלחמה תסתיים, אנחנו יודעים שהעבודה שלנו רחוקה מסופה. לאחר המלחמה נקדם חקירה ישראלית עצמאית ודיון ציבורי, ובכלל זה נשאל את השאלה האם היו צעדים בהם יכולנו לנקוט בכדי למנוע את המצב של "אין ברירה אלא להגן על עצמנו."

"חרב באה לעולם על עינוי הדין, ועל עיוות הדין […]" (פרקי אבות ה:י"א)

בנוסף למלחמות בעזה, ברחובות שלנו ועבור המרכז השפוי, רבנים למען זכויות האדם עומדים בחוד החנית במיקוד תשומת הלב הציבורית והתקשורתית ליישום מלא של המלצות ועדת אלאלוף; בו בזמן אנו מובילים אסטרטגיה למאבק בעוני בישראל, ולחצנו את הוועדה לפרסם המלצות שונות מהקו הממשלתי הניאו ליברלי. עכשיו משרד האוצר מכין אותנו לקיצוצים רבים בתקציב, בכדי לשלם עבור המלחמה הזאת. ואנו נצטרך להאבק על מנת להבטיח שהעניים והחלשים בחברה הישראלית לא ישלמו את מלוא המחיר.

אנחנו כבר נלחמים כדי לפנות מאחזים שהוקמו לזכרם של תלמידי הישיבה שנרצחו, ובמחאה על העובדה שכפרים בדואיים בנגב לא נהנים מאותה ההגנה מטילי החמאס כישראלים אחרים

בימים אלה אנחנו זקוקים נואשות לתזכורת של תשעה באב, שחושך יכול להפוך לאור. עלינו ללכת דרכו של נחשון בן עמינדב, אשר קפץ למים, כאשר הכל נראה אבוד, – בדיוק כך פעלתי ברגעים בהם הייתי כמעט משותק מהתחושה שאין מה לעשות פרט ל"שב ועל תעשה" – מול הגל של קיטוב קצר ראייה השוטף אותנו. אבל, אנחנו חייבים להיות שותפים לאלוקים בלידת האור. גם ההפטרה שקוראים בשבת שלפני תשעה באב והפטרת מנחה בתשעה באב מזכירים לנו שהגאולה תבוא דרך צדק.

כֹּה אָמַר יְהוָה, שִׁמְרוּ מִשְׁפָּט וַעֲשׂוּ צְדָקָה:  כִּי-קְרוֹבָה יְשׁוּעָתִי לָבוֹא, וְצִדְקָתִי לְהִגָּלוֹת. (ישיעוהו נ"ו:א)

בואו נחליט לגלות בנו את האומץ ללחום באפלה וייאוש ולחדש את המאמצים שלנו לישראל טובה יותר ועולם טוב יותר.

"הֲשִׁיבֵנוּ יְהוָה אֵלֶיךָ ונשוב (וְנָשׁוּבָה), חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם". (איכה ה':כ"א)

ואני תמיד מוסיף בלחש, חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם.- ואף יותר
בברכה,

אריק

 

 

כרגיל, נתקשר אליכם כשותפים לעשיה לפעילות שלנו. לעת עתה, נעריך מאד כל תמיכה כספית בפעילות שלנו, כדי שנוכל להמשיך בה.

פוסטים העוסקים בזכויות האדם במלחמה בעזה

פוסטים אלו משקפים את מהדעה הרשמית של רבנים למען זכויות האדם

 

הרהורים של הצוות וחברי רבנים למען זכויות האדם

הפוסטים הללו המתייחסים למצב החדש במלחמה בעזה, לאו דווקא מתייחסים לזכויות האדם, או מייצגים את רבנים למען זכויות האדם, אבל מספקים חלון חשוב על איך חברי וצוות העמותה מתמודדים עם המצב הקשה של המלחמה בעזה

  • שאלו לשלום ירושלים: תפילה משותפת של הרב פרופ' יהוידע עמיר בעד עמנו ובעד ארצנו, מי שברך לפצועים ומי שברך לחיילי צה"ל