הרב משה יהודאי חיבר את הטקסט המיוחד שנקרא "הזייה" כחלק ממכלול הקולות הרבניים שלנו, בשעות קשות שכאלו שבֵּין הַמְּצָרִים.
הזייה
וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים נִסָּה את יצחק.[i]
וַיִּקַּח אברהם לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר, שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-ישמעאל -וַיְשַׁלְּחֶהָ;
וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע. וַיִּכְלוּ הַמַּיִם, מִן-הַחֵמֶת, וַתַּשְׁלֵךְ אֶת-ישמעאל תַּחַת אַחַד הַשִּׂיחִם.
וַתֵּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לָהּ מִנֶּגֶד, הַרְחֵק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת, כִּי אָמְרָה: אַל-אֶרְאֶה בְּמוֹת ישמעאל וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד, וַתִּשָּׂא אֶת-קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ.
וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת-קוֹל הַנַּעַר, וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל-הָגָר מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר לָהּ: מַה-לָּךְ הָגָר? אַל-תִּירְאִי, כִּי-שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל-קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא-שָׁם.
קוּמִי שְׂאִי אֶת-הַנַּעַר, וְהַחֲזִיקִי אֶת-יָדֵךְ בּוֹ, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ[ii]
וַיְהִי ישמעאל רֹעֵה צֹאן, וְיצחק הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה.
וַיְהִי, מִקֵּץ יָמִים, וַיָּבֵא יצחק מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַיהוָה.
וְישמעאל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע יְהוָה אֶל-ישמעאל וְאֶל-מִנְחָתוֹ.
וְאֶל-יצחק וְאֶל מִנְחָתוֹ, לֹא שָׁעָה; וַיִּחַר לְיצחק מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. [iii]
וַיֵּלֶךְ ישמעאל עַזָּתָה; [iv]
וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא עַזָּה חָמָס.
וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת עזה , וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה, כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ בעזה . [v]
וַיֹּאמֶר יְהוָה, זַעֲקַת עזה כִּי רָבָּה; וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה, מְאֹד. [vi]
ויצחק אבה להִמְטִיר עַל עזה גָּפְרִית וָאֵשׁ מִן הַשָּׁמָיִם, ולהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים הָאֵל, וְאֵת כָּל-הרצועה וְאֵת כָּל-יֹשְׁבֵי הֶעָרִים, וְצֶמַח הָאֲדָמָה. [vii]
וַיִּגַּשׁ אַלהים וַיֹּאמַר ליצחק : יָדַעְתִּי, כִּי אַתָּה חַנּוּן וְרַחוּם, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, וְנִחָם עַל-הָרָעָה[viii].
הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק עִם-רָשָׁע. אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם, בְּתוֹךְ הָעִיר; הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא-תִשָּׂא לַמָּקוֹם, לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ?
חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם-רָשָׁע, וְהָיָה כַצַּדִּיק, כָּרָשָׁע![ix]
ּ והאם לֹא תָחוּס עַל עזה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ
אָדָם, אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ, וּבְהֵמָה רַבָּה? [x]
ויצחק, הִמְטִיר עַל עזה גָּפְרִית וָאֵשׁ[xi]
ְ ואלהיָם שָׁב לִמְקֹמוֹ. [xii]
[i] עפ"י בראשית כ"ב א'
[ii] עפ"י בר' כ"א י"ד-י"ח
[iii] עפ"י בר' ד' ב'-ה'
[iv] עפ"י שופטים ט"ז א'
[v] עפ"י בר' ו' י"א- י"ב
[vi] עפ"י בר' י"ח כ'
[vii] עפ"י בר' י"ט כ"ד- כ"ה
[viii] עפ"י יונה ד' ב'
[ix] עפ"י בר' י"ח כ"ג – כ"ה
[x] עפ"י יונה ד' י"א
[xi] עפ"י בר' י"ט כ"ד
[xii] עפ"י בר' י"ח ל"ג
שתפו את הממ בדף הפייסבוק שלנו
הסבר
למען אלה שקראו אך שכחו או לא קראו, ומבקשים להבין מהי ההזייה הזאת: שורש ההזייה המקראית הזו הוא כמה סיפורים תנכיים שהשתלבו יחדיו. מדובר בסיפור העקדה, לפיו אלהים ניסה את אברהם ולא את יצחק; סיפור גירושם של הגר וישמעאל ע"י אברהם – הדמויות לא שונו; סיפור קין והבל, אשר הוחלפו בהזייה לאחים ישמעאל ויצחק; סיפור שמשון שהלך עזתה, אלא שכאן הלך ישמעאל; סיפור סדום ועמורה, שבו סדום הוחלפה בעזה, אלוהים שרצה להמטיר על סדום אש וגפרית הוחלף ביצחק; תחנוני אברהם לפני אלוהים שלא יספה צדיק עם רשע הוחלפו בבקשת אלוהים מיצחק; סיפור יונה בו אלוהים הסביר ליונה למה חמל על נינוה ,שהשתלב בהזייה עם תחנוני אברהם; ולבסוף, שוב בסיפור סדום, כאשר במקור אברהם התייאש ושב למקומו, כאן מתייאש אלהים מיצחק שהחליט להמטיר על עזה אש וגפרית, והוא שב למקומו; לסיכום, למרות בקשות אלהים הרחום והחנון, יצחק ממטיר אש וגפרית על עזה, מקום משכנו של ישמעאל, על הצדיקים ועל הרשעים שם; והמבין יבין.
בעיני כל האזרחים בעזה ועוטף עזה הם חפים מפשע וע"כ צדיקים. לא מדובר ב50צדיקים בלבד.
אם כן אז על אחת כמה וכמה!!!