פרשת השבוע: מילות התפילה לשלום המדינה, אשר קוראת לנו להסיר את השנאה מליבנו ›

'החרבת בית המקדש בירושלים' של פרנצ'סקו הייז, מתאר את החורבן והביזה של בית המקדש השני בידי חיילים רומאים. שמן על קנבס, 1867 Francesco Hayez 017 cc: ויקיפדיה

למה כל כך קשה ליישם את הלקחים שאנו קוראים בתורה שנה אחרי שנה? איזה דור אנחנו היום? האם אנו מקיימים את הברית? בדבר תורה לפרשת "דברים" הרבה מירי גולד קוראת לנו להסיר את השנאה מליבנו, וליטוע אהבה ואחווה, שלום וידידות. מי יתן ונמצא את החכמה והחמלה למצוא פתרונות למבוי הסתום המוביל למוות

מדוע קשה ליישם את הלקחים שאנו קוראים בתורה שנה אחרי שנה

אנו קוראים פרשה זו בשבת חזון, הנקראת על שם ההפטרה השלישית, המתריעה בפני חורבן ט' באב, בנבואות ישעיהו (פרק א:א-כז). בחלקו דומה המסר של פרשתנו למסר החיובי יותר והטהור יותר של משה רבנו, שמתחיל במונולוג שמכין את בני ישראל לכניסתם לארץ המובטחת ומנחה אותם כיצד יש לבנות ריבונות המבוססת על צדק, צדקה וחמלה. ישעיהו מורה: "לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה." (א:יז) אם תנהג כך, ציון יכולה להקרא "עִיר הַצֶּדֶק–קִרְיָה, נֶאֱמָנָה. צִיּוֹן, בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה; וְשָׁבֶיהָ, בִּצְדָקָה." (א:כו-כז) מילים אלו, שנכתבו בעת משבר, מהדהדות את דברי משה רבנו, המדגישות את דאגת התורה לחיי אדם ורווחתו, במיוחד העניים והמקופחים.

למה כל כך קשה ליישם את הלקחים שאנו קוראים בתורה שנה אחרי שנה? ה' השיב את עמו למדבר לאחר שאלו נחלו תבוסה בידי אויביהם, אשר יצאו "לִקְרַאתְכֶם, וַיִּרְדְּפוּ אֶתְכֶם, כַּאֲשֶׁר תַּעֲשֶׂינָה הַדְּבֹרִים" (מילה דומה ל"דברים"; דברים א:מד). ה' לא היה בקרבם כפי שדמיינו, בטוחים שיוכלו לגבור על יריביהם. תחת זאת, הם נשארו בקדש למשך שלושים ושמונה שנים נוספות. (ב;יד). כפי שאנו יודעים, אותו דור של לוחמים הלך ונכחד ולא נכנס מעולם לארץ המובטחת.

איזה דור אנחנו היום

איזה דור אנחנו היום? האם אנו מקיימים את הברית? האם אנחנו משלים את עצמנו שאנחנו עומדים בבטחה על ראש הר סיני, מדקלמים מילים (דברים) כדי לרצות את עצמנו בהיותנו צודקים ומוסריים בסופו של דבר? חבל שכאשר חיינו הופכים בלתי נסבלים, בגלל האיומים החיצוניים והסכנות האמתיות מאוד שלהם אנו חשופים, עלינו להסתער על אויביינו כתובעים עין תחת עין, שן תחת שן. אין לי ספק שאנחנו כמהים לשלום ושלווה, שאנו משתוקקים לכתת חרבותינו לאתים, אבל המציאות מונעת זאת.

המציאות מאתגרת אותנו ביתר-שאת להשתמש במילים שלנו ובמנהיגות שלנו, לפעול בעורמה וביצירתיות כדי למצוא את דרכנו משממת המלחמה אל גבולות השלום המובטחים, אלו אשר משני צידיהם שוררים החופש והכבוד האנושי.

הרבה מירי גולד

הרבה מירי גולד

בואו נתפלל במילות התפילה לשלום המדינה, אשר קוראת לנו להסיר את השנאה מליבנו, וליטוע אהבה ואחווה, שלום וידידות. מי יתן ונמצא את החכמה והחמלה למצוא פתרונות למבוי הסתום המוביל למוות ולהרס של חפים מפשע. מי יתן ומנהיגינו יישאו עיניהם אל הדיפלומטיה, ולא לנשק, כדי לסיים את מעגל הדמים, כדי שנוכל באמת ובתמים לחיות כעם חופשי בארצנו, איש תחת גפנו, ותחת תאנתו, ואין מחריד. זה לא קל, אבל כפי שאמר הנביא ישעיהו, עלינו ללמוד לעשות טוב.

 שבת שלום,

הרבה מירי גולד

בתמונה למעלה: 'החרבת בית המקדש בירושלים' של פרנצ'סקו הייז, מתאר את החורבן והביזה של בית המקדש השני בידי חיילים רומאים. שמן על קנבס, 1867 | Francesco Hayez 017 cc: ויקיפדיה

אודות הרב מירי גולד

הרב מירי גולד מכהנת בקהילת ברכת שלום בקבוץ גזר.