מקור התמונה של הרב מאוריסיו בלטר: אתר התנועה המסורתית לישראל
מלחמה ואנושיות: הרהורי הרב מאוריסיו בלטר
כיצד להגן על עצמנו ועל ילדינו בלי לשכוח שכולנו נבראנו "בצלם אלוקים"? כיצד נוכל לבנות גשרים בין הקהילות? כיצד נמשיך בשגרת החיים תחת טילים, לרב מאוריסיו בלטר ישנה הצעה יהודית לימים קשים אלו.
לבנות גשרים בין קהילות
אני חייב להודות שבשבועות האחרונים איני מוצא מרגוע לנפשי. אני גר בבאר שבע, העיר המדברית. זוהי עיר שקטה שאין בה את הרעש של ערים גדולות אחרות. אני אדם שוחר שלום. אני מנסה בכל כוחי לבנות גשרים בין קהילות שונות בחברה שבה אני חי. אני מנסה בכל כוחי לשכנע אנשים שהדרך היחידה היא דיאלוג והבנה. אך לאחרונה אני חש כאילו שהאדמה רועדת מתחת לרגלי.
זה התחיל עם חטיפת שלושת הנערים הישראליים, גלעד שער (16), נפתלי פרנקל (16) ואיל יפרח (19). החטיפה, הבשורה הנוראה על הירצחם, והתגובות השונות של המגזרים השונים בחברה, הדאיגו אותי עמוקות. ואז שמענו את החדשה המצמררת הנוספת על חטיפתו ורציחתו של הנער הערבי מחמד אבו ח'דיר והנה התממש התרחיש החמור ביותר האפשרי. ואז שוב שמענו על רצח שלי דדון (19), צעירה ישראלית שנרצחה על ידי נהג מונית מתוך מניע לאומני. כולם צעירים, שחייהם רק התחילו, כולם היו מלאי חיים ונרצחו באכזריות ובדם קר.
אין חיים תחת איומי טילים
ואז הגיעה ההסלמה והטילים שנורו על ערי הדרום, המרכז, המזרח והצפון, ותגובת צה"ל במבצע צוק איתן. המצב נוראי. חייהם של אנשים בעלי מצפון רצופי דילמות. ברור לנו שאיננו יכולים לחיות כאשר טילים נופלים ללא הרף על ערינו ויישובינו בדרום. והיום זהו המצב בכל הארץ.
למי שלא התנסה בכך, יש להסביר שפשוט אין חיים תחת איומי טילים. אין שגרה. הכל מתנהל בקצב הטילים: אינך יכול להתרחק יותר מדקה מהמקלט (ובחלק מהמקומות יש 15 שניות בלבד). צריך לחשוב מחדש על כל פעולה: מתקלחים בחיפזון, קונים רק מוצרים בסיסיים, הולכים לעבודה ולפגישות בתחושת מתח רב. כשנשמעת צפירה ואתה בבית לא קל, אבל בנסיעות המצב גרוע יותר.
היום, בזמן אזעקה, הייתי במקלט עם השכנים ומה שכאב לי ביותר היה לראות את הילדים הקטנים שהיו אתנו, בין הגילים שישה חודשים ושש שנים. ושאלתי את עצמי: מה כל זה עושה להם?
דילמה נוספת: מצד אחד אי אפשר להמשיך כך אך מצד שני גם בעזה יש ילדים שלא בחרו לחיות כך וחיל האוויר שלנו תוקף ללא הרף. נכון, ביקשו מאנשים לעזוב בתים שחמאס "השתלט עליהם" כדי לירות מהם טילים, ונכון שחיל האויר משתדל לא לפגוע באזרחים, אבל זוהי משימה כמעט בלתי אפשרית. הדילמה היא כיצד להגן על עצמנו ועל ילדינו בלי לשכוח שכולנו נבראנו "בצלם אלוקים".
כמו שכתוב בספר בראשית א:כ"ה-כ"ו):וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ… וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.
נבראנו בצלם אלוקים, כל אחד ואחד מאתנו: יהודים, נוצרים ומוסלמים. לפי המסורת היהודית, צלם אלוקים קיים בכל אדם. כיצד לא נאבד אותו? עלינו להזכיר לעצמנו עיקרון זה כל הזמן ועלינו להזכירו גם לתקשורת ולמנהיגי שני הצדדים.
המלחמה אינה משחק. היא ההיפך המוחלט מהעיקרון החשוב ביותר ביהדות: קדושת החיים.
עיקרון נוסף שמנחה אותי הופיע בפרשת השבוע שעבר, פרשת פנחס, בספר במדבר כ"ה:י-י"ב:
וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי. לָכֵן, אֱמֹר: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם.
מעניין מאד שהאות ו"ו במילה שלום מקוטעת. לפי המסורת, כשאנו קוראים בתורה ויש בה אות פגומה, כל ספר התורה פסול לקריאה. אבל בעלי המסורה ראו בפגם זה, בסיפורו של פנחס, שלקח את החוק לידיים וביצע מעשה קיצוני ביותר ושאמנם הצליח לשים קץ למגפה, רמז לכך ששלום שנרכש במחיר רצח לעולם לא יהיה שלום שלם. אני סבור שהיום יש כמה אותיות פגומות במלה "שלום" ועלינו לתקנן.
מורי ורבי, הרב מרשל מאיר ז"ל, אוהב שלום ורודף שלום ואוהב אדם, כתב:
וישאל העם את ה': מה יהיה? ויאמר ה': כמה זמן עוד תמשיכו לשנוא אלו את אלו? כמה זמן תמשיכו להרוג אלו את אלו? כמה זמן תניחו לאחר למות מרעב או להירקב בכלא? ויפלו דמעותיו על הארץ וינקו את סרטן השנאה האנושית. ויהי כן. ויתפלל האדם לה' שייתן לו כח להיות אנושי ולא להפוך לחיה".
הרב מאוריסיו בלטר, קהילת אשל אברהם, באר שבע | 16.7.14 | הדברים התפרסמו לראשונה באתר התנועה המסורתית לישראל
***
עוד תגובות מרבנים למען זכויות האדם על המצב:
- מתי יבוא המשיח, בכי ארץ אהובה, הרב אריק אשרמן
- היאוש מאיים לשרוף כל תקווה, הרב פרופ' יהוידע עמיר
- איך מתפרקים מסדר יום מלא בשינאה, הרב אבי נוביס-דויטש
- רגשות מהחזית, יהונתן שפע
- מהי התורה המחברת בין האוייב לידיד, יהונתן שפע
- הרחק מהקיצוניות יושב לו אחי פאהד, הרב נאוה חפץ