על הזכות להגנה עצמית וגבולותיה
"חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם-רָשָׁע."
עמותת שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם, מציבה לנגד עיניה את העיקרון היהודי החשוב של שמירה מכל משמר על חיי כל אדם באשר הוא אדם; מגנה תכלית הגינוי כוונות להרס ושפיכות דמים; מעריכה מאמצים לשמירת חיי אדם גם בעיצומם של קרבות, הן ע"י פיתוח אמצעי הגנה והן ע"י מאמצים שלא לפגוע בחסרי ישע. "חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם-רָשָׁע." (בראשית י"ז:כ"ה)
עמותת רבנים למען זכויות האדם פונה במיוחד לממשלה שלנו, ממשלת ישראל, לשמור על העקרונות שלנו בין אם ההנהגה הפלסטינית שומרת אליהן או לא. כאשר חברינו ואנשי צוות שלנו יושבים במקלטים יחד עם כל עם ישראל, אנו מבינים את עומק האחריות והחובה של מדינת ישראל להגן על אזרחיה. אבל המסורת היהודית מלמדת שלא הכל מותר, אפילו בשם הגנה עצמית. במסכת סנהדרין ע"ד עמוד א' אנחנו לומדים שחל איסור חמור על הריגת חפים מפשע, אפילו כדי להציל את חיינו. גם כאשר אין פגיעה מכוונת בבלתי מעורבים, יש מדרון חלקלק בין פגיעה בבלתי מעורבים בטעות כאשר הכוונה לפגוע במטרות צבאיות לגיטימיות, ובין במצבים בהם היה ברור שתהיה פגיעה בבלתי מעורבים. היום יש חשד שחלק מפעילות צה"ל בעזה עובר את הקווים האדומים האדומים הללו.
המדרש מלמד שיעקב אבינו לא רצה להרוג או להיהרג, אבל אין אלו הבחירות היחידות לרשותנו. שוב בסנהדרין ע"ד אנו לומדים שעל אף ש"אם בא להורגך-השכם להורגו", והחובה להרוג הרודף להרוג אחרים (להבדיל מהאיסור להרוג חף מפשע), ההורג כדי להציל חיים כאשר הייתה דרך אחרת, הוא בעצמו רוצח. ולימודי ניסיון ממערכות עזה הקודמות שלא הביאו ביטחון יציב לתושבי הדרום, ברור שרק שלום אמיתי יכול להביא ביטחון אמיתי.
לכן, עמותת רבנים למען זכויות האדם תובעת בזה הן מממשלת ישראל והן מההנהגה הפלסטינית בעזה להיות נכונות להפסיק את הקרבות באופן מיידי, להמשיך ולעשות כל שביכולתן על מנת שלא לפגוע באזרחים ולהיכנס באופן מיידי לשיחות עם כל גורם רלבנטי כדי להגיע להסכם הפסקת אש לטווח ארוך ולשינוי לטווח ארוך של המצב המדיני הקיים בין ישראל ובין העם הפלסטיני באשר הוא.
לבנו עם כל תושבי ישראל ובעיקר עם אלה הגרים בדרום ועם תושבי עזה החפים מכל אשמה.
אנו משתתפים באבל הקרבנות ומאחלים החלמה מהירה ושלמה לפצועים.
**
- עידכון ל-16.7.2014:
הקריאה של ישראל לפנות אזור אזרחי גדול בצפון הרצועה על מנת להפגיזו איננה ראויה, ומהווה פגיעה בלתי מידתית באוכלוסייה אזרחית. יחד עם זאת, אנו כמובן מגנים בחריפות את השימוש של חמאס בתושבי הרצועה כמגנים אנושיים ואת האיומים שלהם על תושבי האזור הפלסטינים שלא ייעזבו את בתיהם ואת האזור שאמור להיות מופגז. מזעזע לראות הקלת ראש בחיי אדם או במקרים אחרים את היחס המזלזל באופן בוטה חיי אדם מצד גורמי הכוח באזורינו
**
עוד תגובות מרבנים למען זכויות האדם על המצב:
- מתי יבוא המשיח, בכי ארץ אהובה, הרב אריק אשרמן
- להיחשב בוגדת תחת אש החמאס, אילה לוי
- היאוש מאיים לשרוף כל תקווה, הרב פרופ' יהוידע עמיר
- איך מתפרקים מסדר יום מלא בשינאה, הרב אבי נוביס-דויטש
יכול להיות שהמשפט "חלילה לך…" היה בדיון בין אברהם להקב"ה , ובכ"ז הקב"ה הפך את סדום מכיוון שלא מצא צדיק אחד?
ובכל מלחמת מצווה יש להחרים את האוייב ובמלחמת רשות יש להציב לו 3 אפשרויות:
1. להיכנע ולהיות למס.
2. לברוח
3. למות
וכן הקם להורגך נאמר באדם פרטי אך למדינה ריבונית יש זכות להגן על עצמה
אתם כותבים:
לשמור על העקרונות שלנו בין אם ההנהגה הפלסטינית שומרת אליהן או לא.
וכן
"ברור שרק שלום אמיתי יכול להביא ביטחון אמיתי"
ומה לעשות – שני המשפטים סותרים אחד את השני…..
הי לכם,
כתלמידי חכמים שמרצים בנו תורה יומם וליל, אתם בטח יודעים שאין דבר כזה "מסכת סנהדרין ע"ד" (עמודים בתלמוד הם או א' או ב'). וכדי לשכנע אותנו במוסרניות היפה שלכם, ראוי היה שתעברו על הטקסט ותראו אם אין טעויות כתיב. לא מספיק לקחת את הטקסט הלועזי ולתרגם ב"גוגל טרנסלט". חבל, זה מביך..
ואגב, כתבתם שאתם תובעים זאת גם מההנהגה הפלסטינית. אשמח לראות את הפניה שלכם בערבית…
לגבי הפנייה למנהיגות הערבית, אנו מקיימים מפגשים בינדתיים ואחרים עם מנהיגות שטח פלסטינית ושם מנסים לשכנע וליצור הבנות שיביאו את מנהיגות השטח הערבית לפנות להנהגות הפלסטיניות במסר של פעולה לא אלימה והידברות. זה נראה לנו יותר נכון ואפקטיבי שפלסטינים ייפנו להנהגה הפלסטינית
תודה על הערותיך. לגבי הציטוט – סנהדרין ע"ב עמוד א, עד ע"ד עמוד א