אני רוצה לכתוב השבוע על קבלת השבת בעין יעקב שריגשה אותי ומדוע אני מקווה שיהיו קבלות שבת קהילתיות ישראליות כאלה גם בכפר ורדים ובישובים נוספים באזור. אני חושב שהרגע הזה של הכנסת שבת, של עצירה מעמל השבוע הוא רגע חשוב מבחינה רוחנית, הוא זמן להעריך ולבחון מי אנחנו ומה מניע אותנו. הרב אבי נוביס-דויטש מגיב לאירועים האחרונים.
לצערי הרב סדר היום שלנו מלא בשנאה. שנאה גזענית שבגללה אנשים מוכנים לפגוע באחרים רק בגלל היותם שייכים לקבוצות השונים מהם. אין זה משנה להם אם מדובר בילד צעיר בן חמש עשרה, שש עשרה תשע עשרה או תשע, או בבחורה שזה עתה מנסה להתחיל את מסלול חייה. רצח על רקע גזעני הוא תופעה בלתי ניתנת לעיכול בעיני. איני מסוגל לתפוס כיצד אנשים שלא נעשה להם עוול באופן אישי, מסוגלים לרצוח אדם אחר שלא עשה עוול לאיש רק בגלל שהוא שייך לקבוצה אחרת מהם. נושא זה מציב סימן שאלה על הצורך שלנו לחזק זהויות קבוצתיות, לעודד אנשים להיות חלק מעם, מלאום, מישוב, מדת וכיו"ב.
אם השייכות כשלעצמה מסוגלת לגרום עיוורון כזה שבו פגיעה בבן קבוצתך גורמת לך לרצוח ואפילו באכזריות, מישהו ששייך לקבוצה אחרת, כי אז מחירה בפרוש גבוה מדי! קשה למצוא בה ערך מוסף כה גדול שיגמד סכנה זו.
איך למנוע פגיעה באדם אחר
אני איש חינוך יהודי במשך שנים רבות, אני מוצא עניין, ערך ומשמעות בעיסוק במסורת היהודית. אני מפיק סיפוק ותועלת ללמוד את המקורות השונים בין אם אני מסכים עמם ובין אם לאו. אני מקווה שהדרך שבה אני מלמד מחזקת אצל הלומדים סימני שאלה, ופוסלת אצלם על הסף את האפשרות של פגיעה באדם אחר. אני מקווה כי הם מציבים סימני שאלה גם על קבוצות השיוך שלהם, וודאי אינם רואים אותן כדבר הנותן להם/ן מעלה טרומית.
סידור התפילה שלנו, עלול להוביל אותנו לתחושה כזו (של מעלה טרומית), בנוסחאות: "אתה בחרתנו" ו"שלא עשנו כגויי הארצות" קיים פוטנציאל מסוכן. כחבר בוועדת הסידור והמחזור של התנועה המסורתית, הייתי שותף למאמץ להציב חלופות, ובראש ובראשונה מציב סימני שאלה, גם כשאין פתרונות.
אירועי השבוע האחרון מחייבים אותנו למאמץ מוגבר. להשמיע קול שמערער על כל תפיסה מעדיפה, שמוציא את המושג נקמה מן הלקסיקון. שמזכיר שכל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא, שבוכה על חמישה עולמות שנגדעו באיבם, העולמות המלאים שהיו מתקיימים משלי, נפתלי, גל-עד, אייל ומוחמד.
יהי זכרם ברוך!
הדברים התפרסמו לראשונה באתר הקהילה של כפר ורדים | בתמונה: נר נשמה. cc: wikiipedia
***
עוד תגובות מרבנים למען זכויות האדם על המצב:
- מתי יבוא המשיח, בכי ארץ אהובה, הרב אריק אשרמן
- להיחשב בוגדת תחת אש החמאס, אילה לוי
- היאוש מאיים לשרוף כל תקווה, הרב פרופ' יהוידע עמיר
אתחיל בסוף- צרפת לנרצחים היהודים ז"ל את המוחמד וטעית בכך. קודם כל,יהא זכרם ברוך, הוא לא שייך לזה ומוטב שנשכח אותו, אין בו כל ברכה. ואלו שעשו את המעשה הנורא הם מיעוט שבמיעוט, לא כמו בני עמו שאצלם זו דרך ושיטה לפגוע ביהודים.
חוץ מזה, ברגע שאתה מתייחס לתורה אתה אומר דברים חסרי טעם, אז עזוב את התורה, אנשים כמוך אין להם מה לומר על התורה.