אני מלווה את הפלסטינים המתגוררים בדרום הר חברון מאז ששבע מאות מהם גורשו עוד בשנת 1999 והוחזרו לאחר מכן בהוראת בג"ץ. עורכי דין מרבנים למען זכויות אדם מייצגים כיום פלסטינים מסוסיא בעתירה לבג"ץ של התנחלות סוסיא ותנועת "רגבים" להריסת סוסיא הפלסטינית. ביודעי שרבים מאוהבי ישראל נוטים להטיל ספק בשליח, אוסיף שתנועת "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם" זכתה בפרס יו"ר הכנסת, ופרס גנדי על תרומתה לחברה הישראלית, מגנה על זכויות האדם של יהודים ולא-יהודים כאחד, וזוכה לתמיכתם של מאות רבים וארגונים רבניים ברחבי העולם. היסטוריה בקצרה של סוסיא הפלסטינית מאת הרב אריק אשרמן
צפו: ההיסטוריה של תושבי סוסיא הפלסטינית
יש תיעוד לכך שהפלסטינים בדרום הר חברון הגיעו למקום לפני 180 שנה לפחות, והקימו את העיר יאטה וקהילות מערות לוויניות כדוגמת סוסיא. חלק מהתושבים חיים במערות חלק מהשנה ואחרים כל ימות השנה. במקרים רבים חיים המבוגרים במערות בעוד שהילדים והקשישים שוהים ביאטה רוב ימות השבוע. ברשות תושבי סוסיא היום היו אדמות משני צידי הקו הירוק, אך ישראל דחקה אותם החוצה והם הצטרפו לבני משפחותיהם בסוסיא. בשנת 1983 הוקמה התנחלות סוסיא. כיום יש מאחזים בלתי מורשים רבים נוספים באזור.
המתנחלים משתלטים על אדמות נוספות בכל שנה. לפעמים אנחנו מונעים מהם לעשות זאת. לפני ארבע שנים, אחרי ששתל המתנחל משה דויטש כרם על אדמתה של משפחת חושיה, השיב צה״ל את המשפחה לאדמתה. במקומות אחרים, למרות מכתב מאת שר הביטחון משנת 1997, שהכריז על האדמות שבין התנחלות סוסיא וסוסיא הפלסטינית כאדמות פלסטיניות פרטיות, היום משתרעים במקום שדות רחבי ידיים של המתנחלים. ראינו במו עינינו ואף התערבנו כדי למנוע אין ספור מעשי אלימות והשתלטות. ראיתי כיצד כוחות הביטחון עומדים מנגד בשעה שהמתנחלים ועדריהם נכנסו לאדמות פלסטיניות, גם כאשר היו בידיהם פקודות לא לאפשר זאת. ראיתי ילדים ישראלים מטיילים דרך סוסיא הפלסטינית כאילו לא הייתה קיימת, ועמדתי בין מתנחל לבין קשיש פלסטיני בלתי חמוש שלעבר רגליו ירה המתנחל. תלונות למשטרה בדרך כלל לא מועילות.
בשנת 1986, אפילו פליאה אלבק, שנודעה בהכרזה על אדמות פלסטיניות כאדמות מדינה, הודתה כי סוסיא הוא כפר פלסטיני. לכן היא דאגה לכך שסוסיא תופקע בגלל בית הכנסת העתיק המצוי בה. התושבים המגורשים עברו לאדמותיהם החקלאיות. למרות ההודאה בבעלות, וועדות תכנון צבאיות שאין בהן ייצוג לפלסטינים כמעט לעולם אינן מאשרות תכניות בנייה פלסטיניות. לתושבי סוסיא מעולם לא ניתנה הזדמנות הוגנת לבנות באופן חוקי. לאחר שנרצח מתנחל בשנת 2001, ולמרות שהרוצח לא הגיע מסוסיא, גורשו הפלסטינים, מערותיהם נהרסו ובורותיהם נסתמו. אנו מגנים את הרצח. אך חשוב לזכור שאף אחד לא הציע עונש קולקטיבי דומה, כאשר נרצח תושב סוסיא הפלסטינית. שוב השיב בג"ץ את הפלסטינים בסופו של דבר הביתה, אבל מערותיהם לא היו ראויות למגורים וכל דבר שבנו היה "לא חוקי". ב-28 באפריל השיב בג"ץ לעתירה של שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם בהכריזו שמערכת התכנון והבנייה המפלה עבור פלסטינים בשטח C אינה מקובלת, ונתן למדינה 90 יום להעלות פתרון.
אנשי ביטחון ישראלים מלווים ילדים מא-תוואני יום-יום בגלל שהם הותקפו באלות על ידי ישראלים מהחורשה של התנחלות מעון. כשכוחות הביטחון אינם מגיעים מלווים מתנדבים בינלאומיים את הילדים. אבל כשכוחות הביטחון לא מגיעים יש לעיתים תקיפות אלימות ופציעות. כרב, כיהודי ישראלי וכציוני, מצב דברים זה מכאיב לי.
אני חש גאווה כשאנו משיגים צדק דרך מערכת המשפט הישראלית. אנו משתפים פעולה עם פלסטינים כדי להשתמש בדמוקרטיה שממנה אנו נהנים אך הם לא, (במיוחד כשאנו ניצבים נגד כוונת המדינה לפנות את הפלסטינים בכוח מאדמותיהם). כפי שלימדנו הרב שימשון רפאל הירש, כשבעלי הכוח מפקיעים לעצמם את "האחריות" להתייחס בצדק אל אלה שאינם יושבים ליד השולחן, "הדבר גובל בפלילים".
הרב אברהם יהושע השל כתב: "בדמוקרטיה חלק אשמים אך כולם אחראים". כשכואב לנו נוכח מעשים שאיננו רוצים להאמין שהם אפשריים במדינה שאנו אוהבים, איננו טומנים את ראשינו בחול, לא טוענים שמשתי עוולות יוצא צדק, וגם איננו דוחים את מדינתנו. אנו נותנים לכאב שלנו להניע אותנו קדימה כדי לנסות לתקן את העולם.
הרב אריק אשרמן
קיראו על ההיסטוריה של ההתנכלויות לסוסיא:
- להפסיק את פלישות המתנחלים לאדמה פרטית פלסטינית, עו"ד קמר מישרקי-אסעד, 24.12.2013
- כך משתמשת המדינה בגופי התכנון כדי לקדם התנחלויות ולמנוע בנייה פלסטינית, חיים לוינסון, הארץ, 27.11.2013
- בכפר סוסיא חיים בספר של ג'ורג' אורוול, 18.11.2013
- ח'ירבת סוסיא תיהרס כליל כדי להעשיר את אופקיהם של תושביה, עידן לנדו בבלוג שלו : "לא למות טיפש", 13.11.2013
- סכנה סופית ומוחלטת לסוסיא הפלסטינית בעקבות דחיית תוכנית המתאר, עו"ד קמר מישרקי-אסעד, 6.11.2013
- סוסיא הפלסטינית: היסטוריה והווה – עו"ד קמר מישרקי-אסעד מתארת את ההיסטוריה של סוסיא הפלסטינית באמצעות שלושה מומנטים של גירושים, ארבע עתירות ומביאה מבט כולל על מדיניות התכנון בשטחי סי, עו"ד קמר מישרקי-אסעד, 6.11.2013
- כבשת הרש ועובדות מְעֻוָּתוֹת: טור תגובה לסמוטריץ' מרגבים בנושא סוסיא, הרב אריק אשרמן, 30.6.2013
אתה, אריק, וחבריך מצילים מעט את כבודה של היהדות כדת. בנט, אריאל ומרבית הרבנים מבזים אותה. באחת הפעיליות איתך, כשלוינו מקומיים שניסו לחרוש את אדמתם, נתקלנו בשנאה תהומית מזעזעת מהמתנחלים.
יישר כוחכם, בני-אדם!