הטענה המוזרה שהבדואים "פלשו" לנגב מול העובדות ›

בול "הנגב" משנת 1950 בעיצובו של ר. רובין. cc: ויקיפדיה
בול "הנגב" משנת 1950 בעיצובו של ר. רובין. cc: ויקיפדיה

והשאלה העיקרית היא: פלשו לשטח של מי? למען הסר ספק, לכל תושבי הנגב, יהודים ובדואים, אמורות להיות זכויות שוות. אבל כשטוענים בקרב מכחישי זכויות הבדואים כי הבדואים הם "פולשים", בנגב, עלינו להזכר כי במשך מאות שנים, לא היו בנגב אלא בדואים וקצת פלאחים. בתקופה שבה רק החלה הציונות והעלייה המודרנית של יהודים לארץ-ישראל כלל לא היו יישובים עות'מנים או יהודים בנגב.

רק ב- 1912 נוסד יישוב יהודי ראשון בנגב בתקופה המודרנית. שמו היה רוחמה והוא היה יישוב קטן. הוא היה ממוקם צפונית לאיפה שהיום נמצאת נתיבות [לא בדיוק לב הנגב]. חוץ מרוחמה [שגם הוא ננטש ב-1917] לא היה שום יישוב יהודי בנגב עד 1943, וגם אז מדובר על 3 מצפים. במידה רבה, הבדואים בנגב חיו במנותק מהיהודים ומהעות'מנים; לא פלשו לשום שטח יהודי או עות'מני ולא לאדמה יהודית או עות'מנית. העות'מנים פלשו אל הבדואים, וממילא בקושי שלטו בנגב [ובחלקים ממנו, כמו בשטחים של שבט העזאזמה, לא שלטו העות'מנים כלל].  חשוב להזכיר גם את העות'מנים בשל הטענה שישראל ירשה את אדמות המדינה של האימפריה העות'מנית בנגב. והנה מספר ציטוטים של הציונים על המפגשים הראשונים שלהם עם הבדואים.

ראשוני הציונים שבאו אל הנגב תיעדו את מפגשיהם עם הבדואים בחיוב:

זלמן דוד ליבונטין, סוף המאה ה-19, מתוך "לארץ אבותינו":

מציין את היחס הידידותי של הבדואים למשלחת ציונית, ואת נכונותם למכור להם בזול קרקעות רבות, כך שיישבו ליד הבדואים. המשלחת המליצה כי מרבית ההתיישבות היהודית צריכה להיעשות בנגב, בשל ריבוי הקרקעות שהבדואים מוכנים למכור. איך אנו גומלים לבדואים כיום?

זלמן דוד ליבונטין, 1936:

"ונלך בדרך מעזה כארבע-חמש שעות הלוך וסבוב שדות ושכונות בדווים, ונבוא עד נחל גרר לפנות היום… ומשני עברי הנחל נטויות שורות-שורות אוהלי בדויים רועי צאן. אילנות אין שם וכל הכיכר זרועה חיטה ושעורה." (ליבונטין, 37 :1936).

מנחם שינקין, ממנהיגי היישוב הציוני, בעקבות מסע לנגב ב-1912:

"במוצאי שבת עם חשכה עזבנו את מקום תחנתנו ונלך צפונה-מזרחה בדרך באר שבע… פה ושם נמצאים משכנות הערביים, שהן כעין תערובת של בתים, צריפים ואוהלים… דרך רחבה וטובה למסע עגלות עוברות בין שדות תבואות, זרועים שעורה, חיטה ותירס שהביאה אותנו על גבעת העיר באר שבע… בערב הזמין אותנו פקיד החבל לסעודה… שוחחנו על התפתחות העיר… האדמה מסביב פורייה. שדות תבואה למכביר…"

 

לבדואים זכויות בנגב

בכל זאת מכחישי זכויות הבדואים ממשיכים להתווכח איתנו שלבדואים לא היו זכויות בקרקעות הנגב. ננסה זאת שוב בפשטות:

בכיר הקק"ל (ולאחר מכן מינהל מקרקעי ישראל) יוסף וייץ, הסמכות הכי משמעותית בהבנה במעמדן של קרקעות ישראל בזמנו, מצוטט אומר לדוד בן-גוריון סמוך להקמת המדינה כי: "האדמה הטובה בנגב היא *קניינם* של הבדואים ובעדה צריך יהיה לשלם".

עכשיו מה לא בהיר במובאה זו? המילה "קניינם"? המילה "של"? או המילה "בדואים"? או שמא מכחישי זכויות הבדואים יודעים טוב יותר מה היה מעמדן של קרקעות הנגב מאדם שניהל את מקרקעי ישראל והתנועה הציונית בתקופה הרלוונטית?

יש גם מספרים ברורים ומתועדים:
בדוח הכשרת היישוב מ-1920 מצויינים במפורש סה"כ של מיליון ו-90 אלף דונם של אדמות מעובדות על ידי בדואים [ו-2.6 מיליון דונם בחזקת הבדואים].

עיבוד ממושך מקנה חזקה גם לפי החוק העות'מני שישראל מכירה בו ומתיימרת להמשיך אותו, ולא רק לפי שיטת הבעלות הבדואית המסורתית שישראל מתכחשת לה [בדוחות מאוחרים יותר שטח העיבוד הבדואי רק עולה, כך שהעיבוד לא רק רציף, הוא מתפתח].

כיום דורשים הבדואים 650 אלף דונם. עובדות, לא אגדות…