הכפרים הפלסטינים אמורים להיות יותר צפופים מניו-יורק? Manhattan, cc: Wikipedia
מהי מידת האפלייה של מערכת התכנון הצבאית בגדה?
במרבית שטח הגדה שבשליטה ישראלית [שטח C] פועלת מערכת תכנון כפולה על בסיס מוצא אתנו-לאומי: מערכת תכנון צבאית ונטולת ייצוג לפלסטינים; ומערכת תכנון אזרחית ויציגה למתנחלים. האם מבנה זה מוביל לאפלייה בפועל? ובכן, האפלייה בתכנון שחווים הפלסטינים בשטח C זועקת לשמיים גם בהשוואה להתנחלויות וגם בהשוואה למה שמקובל בישראל שבתוך הקו הירוק, ואפילו ביחס לעולם.
המאמר מפורסם לקראת העתירה שהוגשה לבג"צ בא' באב (1.8.11), ושדורשת להשיב לפלסטינים סמכויות תכנון בשטח סי. בעתירה שותפים מועצת הכפר דיראת-רפעיה, שומרי משפט- רבנים למען זכויות האדם, מרכז ירושלים לסיוע משפטי וזכויות האדם, הוועד הישראלי נגד הריסת בתים, וסנט איב – המרכז הקתולי לזכויות אדם.
הנה הנתונים המבוססים בעיקר על דו"ח "במקום".
- בהשוואה בינלאומית: הכפרים הפלסטינים היו אמורים להיות יותר צפופים ממרכז לונדון ומניו-יורק לפי התכנון הצבאי הישראלי: בעת קביעת השטח שמוקצה לפיתוח בכפרים הפלסטיניים, מניחה מערכת התכנון הצבאית שצפיפות האוכלוסין העתידית בכפרים תהיה גבוהה ב-70 אחוזים ויותר מצפיפות האוכלוסין באחדות מהערים הגדולות והמאוכלסות ביותר בישראל ובעולם המערבי – יותר מאשר במרכז לונדון ובניו-יורק. [דוח "במקום", "התחום האסור", על התכנון בשטח C עמ' 103-104].
אסון תיכנוני
רק לאחר לחץ ציבורי (בין היתר של עתירת רבנים למען זכויות האדם ואחרים) נאותה מערכת התכנון הצבאית לרכך מעט את עמדתה לגבי הצפיפויות. אם זאת, התוכניות המקוריות ממחישות עד כמה נטייתה הטבעית והראשונית של מערכת זו היא להפלות את האוכלוסייה הפלסטינית ולהציע לה תכנון שמוביל לאסון תכנוני והזנחה קשה. מערכת תכנון צבאית ללא ייצוג לתושבים אכן צפויה להוביל לתוצאות כאלו מטבעה. בנוסף, גם כעת הצפיפויות בכפרים הפלסטינים בלתי סבירות, כפי שניתן לראות מטה:
- בהשוואה מול הסטנדרטים התכנוניים בישראל שבתוך הקו הירוק: בתוכניות מתאר רבות שהקצתה מערכת התכנון הצבאית לכפרים הפלסטינים מספר התושבים לדונם ברוטו גדול פי 11 בקירוב מאשר ביישובים כפריים בישראל, ופי שניים ויותר מאשר בערי ישראל. לפי מערכת התכנון הצבאית כפרים פלסטינים בגדה אמורים להיות פי שניים יותר צפופים מערים ישראליות.
- הצפיפות הממוצעת בשטחים הבנויים ביישובים הכפריים בתחומי ישראל היא כעשירית מהצפיפות שמייעד המינהל האזרחי לכפרים הפלסטיניים. [עמ' 103 בדוח במקום].
הכפרים הפלסטינים בהשוואה מול ההתנחלויות
פחות מ-1% משטח C מיועד לפיתוח פלסטיני | לעומת 70% משטח C שנמצא בשטחי המועצות המקומיות של ההתנחלויות | הבנייה הפלסטינית ב-29% הנותרים של שטח C נתונה למגבלות קשות וכמעט בלתי אפשרית. [מתוך דוח OCHA].
זה מצטרף לעובדה שלמתנחלים מוקצים פי 43 יותר "אדמות מדינה" לעומת הפלסטינים (שזוכים גם להקצאות דלות אלו רק בעת פינויים בכוח).
הנה כמה דוגמאות להשוואה בין הכפרים הפלסטינים מול ההתנחלויות:
- פי 48 יותר שטח פיתוח לאדם בהתנחלות ריחן לעומת הכפר הפלסטיני נבי אליאס: בכפר הפלסטיני נבי אליאס 0.07 דונאם שטח פיתוח לאדם; בהתנחלות ריחן 3.35 דונאם לאדם. בכפר הפלסטיני נבי אליאס מעל 1200 תושבים, ושטח תוכנית המיתאר שלו הוא 87 דונאם וזהו גם שטח הפיתוח שלו. בהתנחלות ריחן 174 תושבים, שטח תוכנית המיתאר של ההתנחלות הוא 1209 דונאם ושטח הפיתוח הוא 584.6. אגב, לפי דו"ח "שלום עכשיו", שטח השיפוט הבלתי נתפס של ריחן הוא 13,442 דונם.
- כמעט פי 7 יותר שטח פיתוח לאדם בהתנחלות סלעית לעומת הכפר הפלסטיני הסמוך: בח'רבת ג'בארה: 0.2 דונאם שטח פיתוח לאדם לעומת 1.3 דונאם לאדם בהתנחלות הסמוכה. בכפר הפלסטיני ח'רבת ג'בארה כ-350 תושבים, שטח תוכנית המיתאר שאושרה לכפר הוא 76 דונאם, וזהו גם גודלו של שטח הפיתוח. בהתנחלות סלעית 542 תושבים. שטח תוכנית המיתאר שאושרה להתנחלות סלעית הוא 1,414 דונאם ושטח הפיתוח הוא 738 דונאם.
- גם צפיפויות הבנייה בתוכניות מלמדות על האפלייה מול ההתנחלויות: הצפיפות לדונם ברוטו בתוכנית המצומצמת שהקצתה מערכת התכנון הצבאית לכפר הפלסטיני ח'רבת ג'בארה (2.4) גבוהה פי ארבעה מהנתון המקביל בהתנחלות הסמוכה סלעית (0.58). הצפיפות לדונם ברוטו שאישרה מערכת התכנון הצבאית במסגרת תוכנית המתאר המצומצמת לכפר ד'אהר אל עבד (4.29) גבוהה פי 16 (!) מאשר בהתנחלות הסמוכה ריחן (0.27).
- מדיניות תכנונית-סביבתית שונה ביישובים פלסטיניים (מתוך דוח "במקום"): נתונים אלה מראים כי המינהל האזרחי נוקט מדיניות תכנונית-סביבתית שונה ביישובים פלסטיניים, מצד אחד, ובהתנחלויות ישראליות, מצד שני. בעוד שבתוכניות לכפרים פלסטיניים השאיפה היא לחסוך במשאבי קרקע ולצופף את הבנייה, בתוכניות להתנחלויות המגמה היא לעתים קרובות הפוכה: לכלול שטחים נרחבים ככל הניתן בתחום התוכנית, תוך יצירת צפיפויות נמוכות במיוחד
עתירה חדשה בנושא זכויות התכנון הפלסטיניים הוגשה לבג"צ מבקשת לתקן מצב מעוות זה ולהחזיק סמכויות תכנון לפלסטינים בשטח סי. העתירה תידון ב-28.4 בבית המשפט העליון מול השופטים רובינשטיין, פוגלמן וסולברג.
צפו: איך מערכת התכנון בשטחים משפיעה על חיינו