עמותת "רבנים למען זכויות האדם" דורשת מהכנסת להחזיר את "חוק המשילות" לוועדה כדי להכניס את המנגנונים המקובלים בעולם על מנת שלא לפגוע בייצוג המיעוט הערבי
עמותת "שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם" מצטרפת להתנגדות ל"חוק המשילות" העלולה לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית השבוע; זאת בגלל החשש הממשי לפגיעה בזכויות אזרחי המדינה בני המיעוט הערבי.
כארגון זכויות האדם אין זה מתפקידנו להביע עמדה בשאלות המשילות או אחוז החסימה כשלעצמן. אולם ההגנה על זכויות המיעוט ועל כוחו להשפיע היא צו מובהק של זכויות אדם, העולה בבירור גם מההיסטוריה של העם היהודי כקבוצת מיעוט, נרדפת ומודרת לא אחת. חובה על הדמוקרטיה הישראלית, ועל קבוצת הרוב היהודית העומדת במרכזה, לשמור על זכויות המיעוטים כיחידים וכקולקטיב. הבטחת הסיכוי הנאות להשגת ייצוג נאות לקשת הדעות הפוליטיות השוררת במיעוט הערבי צריכה להיות נר לרגלנו.
בין אם הייתה זו כוונת מנסחי החוק ובין אם זו תוצאת לוואי בלתי נמנעת של הצעת חוק המשילות, ברור שקבלתה תפגע אנושות בזכויות אלה. הדוגמאות של דמוקרטיות אחרות מספקות שלל דרכים להתמודדות עם האיזון בין צורכי המשילות לבין הבטחת זכויות הייצוג הנאותות למיעוטים. כך, במדינות רבות יש אזורי בחירה. בסרביה, דנמרק, ובפולין אחוז החסימה עבור מפלגות של קבוצות מיעוט נמוך מזה החל על מפלגות אחרות; ברומניה מפלגות מיעוט פתורות מאחוז חסימה, כך שיש תמיד ייצוג. באוסטרליה כל הקולות למפלגות מיעוט שלא עברו את אחוז החסימה, עוברות למפלגה אחרת, לפי העדפת הבוחרים. אצלנו, מנסחי החוק בחרו שלא לעשות מאמץ למצוא איזון כזה.
המדובר לא רק בפגיעה בציבור הערבי כקולקטיב, אלא גם בפגיעה בזכויות הפרט של כל אזרח ואזרחית ערביים. צריכה לעמוד להם הזכות לבחור בין חלופות שונות המהותית בשביל הייצוג שלהם: תמיכה במפלגה בעלת מצע סוציאליסטי-חילוני, במפלגה דתית או במפלגה לאומית.
יחס הרוב למיעוטים חייב להיות מונחה על פי הערכים היהודיים והאנושיים הקובעים שוויון מלא לכל אדם שנברא בצלם אלוקים. כל גישה אחרת סותרת את עקרונות מגילת העצמאות ואת מסורתנו התובעת דבקות במידות הקב"ה שהוא "טוב לכל ורחמיו על כל מעשיו" ואת התורה, ש"דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", ומהווה חילול ה'.
אנו קוראים איפוא לכנסת להחזיר את החוק לוועדה ולהורות לה לתקן אותו באורח יסודי, כך שיבטיח את זכות כולנו לחיות במדינה דמוקרטית מתוקנת, ואת זכויות המיעוט הערבי לייצוג התואם את שיעורו באוכלוסיה ואת מגוון ההשקפות הפוליטיות והחברתיות הקיימות בו.