לקראת יישומה המתוכנן של תוכנית "מעגלי תעסוקה", כשפרטיה לא ברורים, בארגון "רבנים למען זכויות האדם" מנסחים מסמך סקירה עבור כתבים, ח"כים ופעילים חברתיים, המסמן, מניסיונם העשיר בשטח, מהם ההיבטים שחיוני כי ייתקיימו בכל תוכנית שהממשלה יוזמת על מנת להשיב אנשים לשוק התעסוקה.
נייר סקירה מקוצר: היבטים חיוניים בתוכנית חזרה לשוק העבודה
מניסיונינו הרב בליווי אנשים שלא מצליחים לשוב למעגל העבודה במשך זמן רב, וכן אנשים שהשתתפו בתוכניות השבה לעבודה ובניטור אותן תוכניות (בפרט גלגוליה השונים של תוכנית ויסקונסין) גיבשנו מספר מסקנות בדבר ההיבטים החיונים לתוכנית מסוג זה. הנקודות שיועלו פה הן נקודות שיתרמו לא רק לחיים בכבוד של משתתפות ומשתתפי התוכנית, אלא צפויים לתרום גם להצלחתה של התוכנית במדדים של השמה מוצלחת ובר קיימא.
שירותים תומכי תכנית
התכנית חייבת לכלול 'שירותים תומכי השתתפות' – אשר יכללו, במינימום, החזר מלא על נסיעות לשם השתתפות בתכנית וכן סבסוד מלא של פתרונות טיפול לילדי המשתתפים. כל זאת עם קריטריונים שקופים, ברורים, והגיוניים לסעדים הללו.
מהתרשמות לפי גלגוליה הראשונים, התכנית מחייבת התייצבות של עד שלוש פעמים בשבוע, בהיקף שעות אשר יגיע עד 15 שעות שבועיות. ללא שירותים תומכי השתתפות, דרישה זאת אינה מתחשבת בנסיבות חייהם של המשתתפים ובגובה הקצבה אותה הם מקבלים, אשר עשויים למנוע מהם להתייצב בהיקף הנדרש, ולכן יוביל לשלילת קצבת קיום.
קריטריונים ברורים לשלילה
יש לקבוע קריטריונים ברורים ושקופים אשר בגינם ניתן יהיה לשלול את קצבת הקיום של משתתף בתכנית.
בגלגולים קודמים של תוכניות אלו ה'מאמנים'\פקידים היו אלו שאמורים להמליץ על שלילת קצבה. המלצה כזאת תוכל להינתן אם בשל 'אי נוכחות', ולו ביום אחד מכלל התכנית, ואם בשל 'אי שיתוף פעולה' – הגדרה אמורפית אשר יכולה לכלול כל התנהגות שאינה לרוחו של 'המאמן'\פקיד. כל שלילת קצבה צריכה להעשות על פי קריטריונים שקופים, ברורים וידועים מראש, ואין זה ראוי לחזור ולהשתמש בעילת השלילה של "אי שיתוף פעולה" שהיה בה שימוש בימי תוכנית ויסקונסין.
יצירת תהליך ערר מזורז
יש לקיים נוהל ערר מקוצר, אשר ינוהל על ידי גורם שונה מזה אשר אישר את שלילת הקצבה מלכתחילה.
כיום, מקבל גמלה אשר גמלתו נשללה, יכול להגיש ערר על ההחלטה למנהל הלשכה בה התייצב. על פי התכנית המוצעת, מנהל הלשכה הוא שיאשר שלילת קצבה על פי המלצת ה'מאמן'\פקיד. בנוסף, תהליך הערר בלשכת התעסוקכה כיום הינו ארוך, ובמקרה של שלילות מרובות בתכנית מופרטת אשר טיבה לא ברור, עלולים מקבלי הגמלה להישאר ללא כל מקור קיום במשך מספר רב של חודשים, עד בירור עניינם
דיווח חודשי פומבי
התכנית מיועדת לפעול כ'ניסוי' חברתי. ההשתתפות בניסוי תהיה מחייבת, עבור אוכלוסייה אשר ההשתתפות בו היא תנאי לקבלת קצבת קיום עבורה. כן תרכז התכנית הניסויית סמכויות רבות בידי גורם פרטי.
השלכותיו של ניסוי מעיין זה על חיי המשתתפים בו עשויות להיות מרחיקות לכת, לכן יש ללוות את מהלך הניסוי בדיווח חודשי, אשר יכלול, בין היתר, התייחסות לכמות הקצבאות אשר נשללו והסיבות לשלילה, כמות וסיבות ההיעדרויות מהתכנית, תכנים אשר הועברו בתכנית, מספר האנשים אשר מצאו עבודה במהלך התכנית, סוג העבודות בהם הושמו ורמת ההכנסה הכוללת עקב השמה בעבודה. דיווח זה צריך להיות מפורסם באופן פומבי.
פרטי התוכנית עצמם לא פורסמו באופן פומבי ומסודר, וראוי כי כאשר מבצעים ניסוי שכזה כל הפרטים המלאים על התוכנית יפורסמו לקהל הרחב. "רבנים למען זכויות אדם" ביצעו מעקב אחר תוכנית ויסקונסין לאורך כל שנות קיומה, ומפעילים מאז 2005 מרכז זכויות המסייע לאנשים החיים בעוני באיזור חדרה וואדי ערה.