הציונות וזכויות האדם: הרב אשרמן על משמעות הציונות ›

לאחרונה רבנים למען זכויות האדם ציינו שהינם "ארגון ציוני. רבים מקוראינו תמהו, או כעסו על אמירה זו משום שהם ראו סתירה בין הציונות ומנדט זכויות האדם. הרב אריק אשרמן, נשיא ארגון שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם ורב בכיר בארגון, מגיב ומסביר מה המשמעות עבורו של היותו ציוני.

מאת: הרב אריק אשרמן

כשהייתי צעיר לא ראיתי את עצמי כציוני, משום שלא סברתי (וגם היום איני סבור) שעל כל יהודי לחיות בישראל, וחשבתי שזהו עיקרון יסוד בציונות. לאחר שקראתי את ספרו של ארתור הרצברג, "הרעיון הציוני", הבנתי שיש זרמים רבים בציונות, שעם חלקם הזדהיתי ומחלקם סלדתי, כאשר המכנה המשותף ביניהם הוא כי הציונות היא תנועת השחרור של העם היהודי. גם הציונות של בובר או מגנס הייתה ציונות, כפי שהייתה זו של הוגים מראשית הציונות שכתבו על חבירה יחדיו של הפרולטריון היהודי והערבי כדי להיות חיל החלוץ במהפכה הסוציאליסטית העולמית. כפי שבעצמי בלבלתי בראשית דרכי בין המכנה המשותף לכל הזרמים הציוניים ובין הזרמים הנפרדים, כמה שנים לאחר סיום לימודי באוניברסיטה השתתפתי בקורס הכשרה למנחי מפגשים יהודיים-ערביים בנווה שלום/וואחת אל-סלאם. המנחה העביר בינינו מגן דוד וביקש מהמשתתפים היהודיים בינינו לדבר על זיקתם לציונות. מתוך תהליך סינון עצמי, משתתפי הקורס היו בעלי השקפות ליברליות ונתנו הגדרות ליברליות. ברגע מסוים הדבר הרגיז את אחד הפלסטינים הישראליים, אשר נעמד ואמר: "מה שאתם מתארים איננו הציונות. הציונות היא מנחם בגין, הכיבוש והתנחלויות."

אני עדיין רואה את הציונות כתנועת השחרור של העם היהודי. היא מתחילה מהרעיון שאחד הגורמים המרכזיים לדיכוי היהודים במשך אלפיים שנה היה היותנו חסרי מולדת/מדינה, ושמשום כך אבדה לנו השליטה על גורלנו.

אנא קראו את מאמר מ"הארץ"  המציע גישה שלישית לציונות שאינה מבוססת לא על התאווה לכבוש שטחים נוספים ולא על שלילת זכותו של העם היהודי לקבוע את גורלו. הנה קטע:

"אבל היהודים שהגיעו לארץ־ישראל ביוזמת הציונות החל מסוף המאה ה–19 הגיעו אליה לא היישר מהתנ”ך ולא היישר מהמאדים; לא לממש קושאן, ולא לפגוע בפלסטינים. הם הגיעו כדי לממש את הגדרתם העצמית אחרי שנרדפו באירופה, אל ארץ שעמה קשורה זהותם ההיסטורית, בעיני עצמם ובעיני כל אומות העולם".

הציונות שלי פירושה שאיני יכול לתבוע לעצמי מה שאיני תובע עבור אחרים. אך אני גם דורש גם שאחרים יגנו על זכותי לאותם הדברים שהם תובעים לעצמם או לאחרים.

תגיות: