לאחרונה רבנים למען זכויות האדם ציינו שהינם "ארגון ציוני. רבים מקוראינו תמהו, או כעסו על אמירה זו משום שהם ראו סתירה בין הציונות ומנדט זכויות האדם. הרב אריק אשרמן, נשיא ארגון שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם ורב בכיר בארגון, מגיב ומסביר מה המשמעות עבורו של היותו ציוני.
מאת: הרב אריק אשרמן
כשהייתי צעיר לא ראיתי את עצמי כציוני, משום שלא סברתי (וגם היום איני סבור) שעל כל יהודי לחיות בישראל, וחשבתי שזהו עיקרון יסוד בציונות. לאחר שקראתי את ספרו של ארתור הרצברג, "הרעיון הציוני", הבנתי שיש זרמים רבים בציונות, שעם חלקם הזדהיתי ומחלקם סלדתי, כאשר המכנה המשותף ביניהם הוא כי הציונות היא תנועת השחרור של העם היהודי. גם הציונות של בובר או מגנס הייתה ציונות, כפי שהייתה זו של הוגים מראשית הציונות שכתבו על חבירה יחדיו של הפרולטריון היהודי והערבי כדי להיות חיל החלוץ במהפכה הסוציאליסטית העולמית. כפי שבעצמי בלבלתי בראשית דרכי בין המכנה המשותף לכל הזרמים הציוניים ובין הזרמים הנפרדים, כמה שנים לאחר סיום לימודי באוניברסיטה השתתפתי בקורס הכשרה למנחי מפגשים יהודיים-ערביים בנווה שלום/וואחת אל-סלאם. המנחה העביר בינינו מגן דוד וביקש מהמשתתפים היהודיים בינינו לדבר על זיקתם לציונות. מתוך תהליך סינון עצמי, משתתפי הקורס היו בעלי השקפות ליברליות ונתנו הגדרות ליברליות. ברגע מסוים הדבר הרגיז את אחד הפלסטינים הישראליים, אשר נעמד ואמר: "מה שאתם מתארים איננו הציונות. הציונות היא מנחם בגין, הכיבוש והתנחלויות."
אני עדיין רואה את הציונות כתנועת השחרור של העם היהודי. היא מתחילה מהרעיון שאחד הגורמים המרכזיים לדיכוי היהודים במשך אלפיים שנה היה היותנו חסרי מולדת/מדינה, ושמשום כך אבדה לנו השליטה על גורלנו.
אנא קראו את מאמר מ"הארץ" המציע גישה שלישית לציונות שאינה מבוססת לא על התאווה לכבוש שטחים נוספים ולא על שלילת זכותו של העם היהודי לקבוע את גורלו. הנה קטע:
"אבל היהודים שהגיעו לארץ־ישראל ביוזמת הציונות החל מסוף המאה ה–19 הגיעו אליה לא היישר מהתנ”ך ולא היישר מהמאדים; לא לממש קושאן, ולא לפגוע בפלסטינים. הם הגיעו כדי לממש את הגדרתם העצמית אחרי שנרדפו באירופה, אל ארץ שעמה קשורה זהותם ההיסטורית, בעיני עצמם ובעיני כל אומות העולם".
הציונות שלי פירושה שאיני יכול לתבוע לעצמי מה שאיני תובע עבור אחרים. אך אני גם דורש גם שאחרים יגנו על זכותי לאותם הדברים שהם תובעים לעצמם או לאחרים.
גם אני עדיין רואה עצמי כציוני היינו אני תומך בזכות ההגדדרה העצמית שלההעם היהודי תהיה הגדרת עם אשר תהיה.,אבל יש לזכור כי הגשמת היעד הציוני של עצמאות מדינית בפלסטינה-א"י המנדטורית או חלק ממנה עומד בסתירה קוטבית לזכות העם הפלסטיני לעצמאות פלסטין ומכאן הסכסוך האלים והמתמשך. כמו שציינת לא כל אלה שהגדירו עצמם כציונים,אמנם היו שותפים ליעד של עצמאות מדינית למדינה יהודית-עברית ותמכו בצורות אחרות,דו לאומיות או קנטונים נפרדים במדינה אחת.אני בהחלט בספק אם אירגון לזכויות אדם צריך להגדיר עצמו כציוני או להשאיר זאת לעמדה אישית של כל אחד מחבריו. גילוי נאות אני כאגנוסטי לא יכול להיות חבר בארגון דתי אבל השתתפתי בלא מעט מפעולותיו בשטחים הכבושים ואני מאוד מוקיר את פעילותו. אציין עוד שאני משתתף מידי פעם בפעילויות של ארגון עולי מרכז אירופה בהיותי יקה בעצמי. גם ארגון זה מכליל בין עקרונותיו ,,ציונות" ולכן סירבתי להיות חבר בארגון כי אני סבור שבארגון יוצאי טריטוריה מסוימת אין מקום לעמדה אידאולוגית מה עוד שבמקרה זה הגרו לארץ הרבה יקס שלא היו ציונים כי בעקב הסכם ,,ההעברה" שנחתם בין הסוכנות והממשלה הנאצית ע"י חיים רלוזורוב יכלו היהודים שעזבו את גרמניה לא"י להוציא רכוש ללא הגבלהגם ואלה שיכלו להוכיח בעלות על נכסים בשווי של 1000 לירות סטרלינג דאז נחשבו ,,קפיטאליסטים" ולא נזקקו לסרטיטפיקט. בניגוד להגירה לארצות אחרות.אשמח לתגובתו של אריק. יישר כוחכם. יהושע.
נ.ב. תגובתי על הקטע המצוטט מה,,הארץ" כבר אחד העם ביקר את התנהגות האכרים במושבות( עולי חובבי ציון שלא היתה תנועה לעצמאות מדינית אלא פעלה להתישבות בשלטון האימפריה העותומנית)כלפי האוכלוסיה הערבית- מאמרו אמת מארץ-ישראל. יהושע
האשמה היא במדינת ישראל. בממשלת ישראל.
זו מדיניות של גזל אדמות, גירוש, טרור והתעללות בערבים.
אם אלה שגרמו ישירות ובעקיפין לרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז״ל, יושבים היום בממשלה ובכנסת, זאת מדיניות משפיעה על אחרים שחושבים שהם יכולים לרצוח וגם לרשת.
״רצחת וגם ירשת״ – זאת המציאות של מדינת ישראל, עוד מלפני החלטת האומות המאוחדות.
ולכל אלה שיצביעו על רצח יהודים ע״י ערבים –
אם על כל יהודי אחד רוצחים 10 אזרחים ערבים שלא פשעו ולא רצחו ובנוסף גם מגרשים תושבים מהבתים והכפרים שלהם –
זו מדיניות שגורמת עוול ושנאה לדורות.
וזו לא שנאה רק של הערבים בישראל, זו שנאה שמחלחלת לכל מקום בעולם.
זה יוצר טרור ורצח שנמשך עשרות שנים.
ואם זה לא יפסק – זה ימשיך כך גם בדורות הבאים.